هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 209    |    3 تير 1394

   


 



تاریخ شفاهی زندگی روزمره از نگاه یک خانواده

صفحه نخست شماره 209

ماریو بارتل Mario Bartel
ترجمه: عطیه اسعد

 

نیووست مینستر در رگ های اولین بنسان Evelyn Benson جاری است.

پنج نسل از خانواده او در همان خانه خیابان ششم برای بیش از 100 سال زندگی کرده اند. پدر او جیمز لوییس سنگستر James Lewis Sangster شهردار این شهر بود. او با همسرش دان Don در مدرسه نیو وست New West آشنا شد. او برای تأسیس تاتر موزیکال رویال سیتی Royal City کمک کرد و سال قبل به عنوان شهروند سال انتخاب شده بود.

زمانی که بنسان شروع به ضبط روایت کوچکترین برادرش از ماجراهای خانواده کرد، متوجه شد که روایت برادرش به نظر گپ‏های سر میز شام می آید ولی در عین حال حاوی اطلاعات درباره زمان و مکان رویدادهای اتفاق افتاده بودند.

بنسان بسیاری از آن روایت‏ها را در کتاب جدیدش یعنی، قرنی در شهری کوچک- سرگذشت یک خانوادهA Century in a Small Town - One Family's Storiesگردآوری کرد. در مجموع این روایت‏ها تاریخ شفاهی یک زندگی روزمره در نیو وست مینستر را از نگاه یک خانواده بازگو می‏نماید. این خانواده با یک کشتی در سال 1895 به این شهر آمدند، از آتش سوزی بزرگ سال 1895 جان سالم به در بردند، برای فراری دادن یک فیل سیرک با بازکردن کردن یک خیابان کمک کردند، در میان جمعیت گردآمده در کوئینز پارک برای خوش آمدگویی به شاه جورج ششم  و ملکه الیزابت ایستادند، دوستانشان را برای اعزام به دو جنگ جهانی بدرقه کردند و روی رودخانه یخ زده فریزر Fraser  اسکیت کردند.

این روایت‏ها تجارب زندگی واقعی هستند که صفحه اول اخبار در فایلهای میکروفیش روزنامه‏های قدیمی یا پانویس‏های کتاب‏های تاریخ را پر نمی‏کنند.
بنسان گفت: «آنها به پر کردن شکاف‏های اطلاعاتی که بخش معمول تاریخ مستند هستند، کمک می‏کنند. از طریق گزارش‏های دست اول افرادی که آنجا بودند ما نه تنها طرح کلی تاریخ را بلکه رنگ‏های زندگی را نیز  بدست می آوریم.»

این رنگ‏ها شامل خاطرات مأموران آتش‏نشانی که بر روی زمین بازی در مودی پارک Moody Park برای ایجاد سرسره در فضای باز گسترده در زمستان های سرد کار می کردند، کالسکه سواری در واگن‏های خالی در کارخانه شیر دیری لند Dairyland در خیابان هشتم و خیابان ششم وقتی در روزهای یکشنبه تعطیل بود، هجوم موش‏ها در حوالی کوئینز پارکQueen's Park در دهه 1940، اسکوپ های کنار هم بستنی در بستنی فروشی زگلز Zeigler در کلمبیا و خیابان های هشتم می‏شد.

بنسان که علاقمندی خود به تاریخ شفاهی و روایت آن را در سال‏های معلمی در مدرسه را نشان می‏دهد  گفت: «افراد عادی نیز به اندازه افراد مشهور و معروف حرف‏هایی برای بازگو کردن دارند و می‏خواهند نام آنها در آرشیوها نوشته شود.»

زمانی که از بنسان خواسته شد یک سخنرانی در مراسم افتتاحیه مدرسه جدید هربرت اسپنسر Herbert Spencer در ماه آوریل 1993 ارائه دهد او دانش‏آموزان را این گونه خطاب قرار داد: «دختران و پسران، روزی شما برای کودکان و حتی نوادگانتان تعریف خواهید کرد که شما شاهد خراب کردن اسپنسر قدیمی توسط بولدوزر بودید و شما روزی که مدرسه اسپنسر جدید را افتتاح کردند آنجا بودید. پس این روز را به خاطر داشته باشید. امروز روز مهمی در تاریخ مردم ماست و شما جزء مهمی از این تاریخ هستید.»

قرنی در شهری کوچک- سرگذشت یک خانواده در کتابخانه عمومی نیو وست مینستر در روز 30 نوامبر ساعت 2 بعد از ظهر رونمایی شد. این کتاب در amazon.com در دسترس است.

منبع: نیو وست مینستر نیوزلیدر


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.