هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 207    |    20 خرداد 1394

   


 



گرامیداشت 31 شاهد طرح تاریخ شفاهی «بازماندگان نسل‏کشی ارمنستان»

صفحه نخست شماره 207

ترجمه : فرحناز پازوکی

به مناسبت هفته بزرگداشت صدمین سالگرد نسل‏کشی ارامنه، سازمان ملی ارامنه (ANI: Armenian National Institute)، موزه نسل‏کشی ارامنه آمريکا (AGMA: Armenian Genocide Museum of America ) و انجمن ارامنه آمريکا از برپایی نمایشگاهی با یک پانل که عنوان آن «بازماندگان نسل کشی ارمنستان» است، خبر دادند.


این نمایشگاه تصويري از 31 بازمانده ارايه می‏کند که در طرح تاریخ شفاهی انجمن ارامنه آمريکا در سال‏های 1980-1970 مشارکت داشته‏اند. این پرتره‏ها که از آرشیو انجمن گرفته شده تصویر بازماندگان از سراسر ایالات متحده آمريکا را نشان می‏دهد. زیر عکس هر یک از این اشخاص نام، محل تولد، سال تولد و محل اقامت در زمان انجام مصاحبه‏ آمده است. آنها اهل افیون قره‏حصار، عین‏تاب، آق‌شهر، آرابکیر، بسنی، چارسنجاک، دیاربکر، دنیزلی، ‏هاجین، ‏هارپوت، قیصریه، کاماخ، کقی، خجه‏لار، ملطیه، مانیسا، سیواس، تومارزا و وان بودند.


این بازماندگان که در ایالت‏های کلورادو، کالیفرنیا، کانکتیکات، پنسیلوانیا، ایلینویز، ایندیانا، ماساچوست، مریلند، اوهایو و ویسکانسین زندگی می‏کردند، در ارمنستان و آناتولی متولد شده بودند و از نخستین آوارگان آمريکایی-ارمنی بودند.


روی این پانل این طور نوشته شده: «ما یاد بازماندگانی را که در طرح تاریخ شفاهی انجمن ارامنه آمريکا شرکت داشته اند، گرامی داشته و از آنها قدردانی می‏کنیم.» نشانه †که روی پانل نوشته شده توضیح می‏دهد که پرتره این 31 بازمانده نماینده 4100 نفری است که با آنها مصاحبه شد و شهادت شفاهی دادند. این نوشته این طور به پایان می‏رسد: «ما یاد و خاطره این افراد را به خاطر زمانی که صرف کردند تا شواهدی ماندگار در خصوص سرنوشت دوستان و خانواده‏هایشان ارائه دهند و نیز به خاطر مطرح کردن خاطره‏هایشان از دوران تاریخی ارمنستان قبل از ویرانی سال 1915 گرامی داشته و ارج می‏نهیم.»


همراه با 4 نمایشگاهی که مشترکاً توسط (ANI) و (AGMA) و انجمن ارامنه با عناوین زیر برگزار شد نسخه دیجیتال این نمایشگاه‏ها نیز به مناسبت صدمین سالگرد نسل‏کشی ارامنه برای پخش رایگان جهانی انتشار یافته است. این 4 نمایشگاه عبارتند از: 1) تأیید و تصدیق نسل‏کشی ارامنه: عکس‏هایی از مجرمان این جنایت که متحدین آلمانی و اتریشی- مجارستانی بودند. 2) نخستین پناهگاه و آخرین دفاع: کلیسای ارمنی اچمیازین و نسل‏کشی ارامنه 3) نخستین تبعید: خط آهن آلمان، بیمارستان آمريکایی و نسل‏کشی ارمنستان 4) تصاویر نسل‏کشی ارمنستان: بازماندگان نسل‏کشی ارمنستان.


سازمان ملی ارمنستان (ANI) که در سال 1997 تأسیس شده، مؤسسه خیریه تحصیلی شماره C 3) 501( است که مقر آن در واشنگتن بوده و به مطالعه، تحقیق و تأیید نسل‏کشی ارمنستان اختصاص یافته است.


 
توضیح نوشته شده در زیر عکس بازماندگان: ما یاد و خاطره بازماندگانی را که در طرح تاریخ شفاهی انجمن ارامنه آمريکا مشارکت داشته‏اند گرامی می‏داریم. پرتره‏ 31 تن از بازماندگانی که نماینده صدها نفر از مصاحبه شوندگان هستند در تصویر بالا دیده می‏شوند. ما یاد این افراد را به خاطر زمانی که گذاشتند تا شواهدی ماندگار در خصوص سرگذشت دوستان و خانواده‏هایشان ارائه دهند و همچنین به خاطر مطرح کردن خاطره‏هایشان از دوران تاریخی ارمنستان پیش از ویرانی در سال 1915 ارج می‏نهیم.

منبع: انجمن ارامنه آمريکا


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.