هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 207    |    20 خرداد 1394

   


 



خاطرات المپیک 2004 آتن

صفحه نخست شماره 207

جیانا داسکالاکی آنجلوپولوس
انتشارات: لیوانی (یونان)
نوبت اول: 2013
قیمت: 11 یورو

محمود فاضلی

خانم جیانا داسکالاکی آنجلوپولوس(1) ده سال از پس از برگزاری بیست و هشتمین دوره مسابقات المپیک 2004 آتن (23 مرداد الی هشتم شهريور 1383) که به عنوان پرهزینه‌ترین المپیک تاریخ تا آن زمان نام گرفت، کتاب خاطراتش را به رشته تحریر درآورده است. اگرچه از وی و همسرش به عنوان یکی از بزرگترین ثروتمندان یونان نام برده می‌شود و همین موضوع تأثیر زیادی بر انتخاب وی به عنوان ریاست یونانی کمیته المپیک داشته است اما وی پیش از اینها مادر سه فرزند است و در سال‌های اخیر در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی‌ و بشردوستانه با بسیاری از رهبران با نفوذ و قدرتمند جهان دیدار داشته است. او در یک دوره تاریخی، نقش به سزایی در معرفی کشور یونان در سطح بین‌المللی برعهده داشته است. وی در کتابش به موارد مختلفی از مشارکت اجتماعی در اقدامات و ابتکاراتی همچون کمک به قربانیان آتش‌سوزی‌ها، تقویت مدارس یونان با اهدای رایانه و تقویت آشپزخانه‌های مراکز کلیسای ارتدوکس یونان برای تأمین غذای فقرای مراجعه کننده به کلیسا اشاره داشته است.

وی برای معرفی کتابش به دو زبان یونانی و انگلیسی به شهرهای مختلف آمریکا تورهای مسافرتی داشته و با تعدادی از شبکه‌های پربیننده تلویزیونی و همچنین رسانه‌های دیجیتالی این کشور مصاحبه کرده است. این کتاب فراتر از یک شرح حال نویسنده است و وی در کتابش ایجاد یک حزب سیاسی در این کشور به همراه دیگر همفکرانش در آینده را رد می‌کند.

بانوی آهنین یونان، دختری از جزیره کرت(2) یونان با رویاها و آرزوهایش، یک وکیل، یک سیاستمدار، یک تاجر به اتفاق همسرش، تلاش دارد لحظات زندگی زنی را در دوره ریاست کمیته المپیک یونان و امنیت این مسابقات را به نگارش درآورد. وی در سال 1996 و در دوره‌ای که «سیمیتیس»(3) نخست‏وزیر یونان بود به این سمت انتخاب شد. اگرچه یونان تلاش داشت در صدمین سالگرد برگزاری مسابقات المپیک، این مسابقات را به خانه اصلی خود (یونان) بازگرداند اما قرعه به نام آمریکا افتاد که البته تلاش‌های آمریکا برای کسب این میزبانی با انتقادات افکار عمومی مردم یونان روبه‌رو بود.

نخست‏وزیر وقت یونان نتیجه گرفت که باید به تلاش‌ها برای کسب میزبانی این مسابقات ادامه داد. در 5 سپتامبر 1997 و در نشست اعضای کمیته بین‌المللی المپیک در لوزان سوئیس تصمیم به برگزاری المیپک در آتن گرفته شد و آتن سرانجام پیروز این رقابت در مقابل رقبا برای کسب میزبانی این دوره از مسابقات شد. یک دهه بعد وی در کتابش، خاطرات خود از این رویداد مهم ورزشی و فرهنگی یونان و بازگشت مسابقات المپیک پس از 108 سال (1896) به سرزمین مادری را به رشته تحریر درآورده است.

کتاب 472 صفحه‌ای آنجلوپولوس زمانی انتشار یافت که این کشور درگیر بحران اقتصادی بود. این کتاب البته از سوی گروهی از کارشناسان این کشور مورد انتقاد قرار گرفت. منتقدین مدعی‌اند که در جریان بازی‌های المپیک آتن، ولخرجی‌های زیادی صورت گرفته است.(4) اما وی اعتقاد دارد با این بازی‌ها، یونان احترام بین‌المللی به دست آورده است و یونان در این دوره قادر به جذب سرمایه گذاری‌های وسیعی بوده است و بلافاصله پس از پایان این بازی‌ها تجارت می‌توانست به این کشور بازگردد. به گفته وی به این فضای وحشت پس از المیپک باید پایان داده می‌شد. وی همچنین هزینه‌های مصرف شده برای المیپیک آتن را متوازن دانسته و اعتقاد دارد همه این هزینه‌ها با بررسی‌های دقیق و با مدیریت کمیته بین‌المللی المپیک و دولت وقت یونان صورت گرفته است.(5) وی در کتابش تلاش کرده این دوره تاریخ معاصر کشورش را بازخوانی کند.

لری سامرز، استاد دانشگاه هاروارد معتقد است: «داسکالاکی در زندگی خود چند بار ثابت کرد که یک فرد چگونه می‌تواند جهان را به حرکت وادار نماید و چگونه می‌تواند یک زن الهام‌بخش بسیاری از مردم باشد. کتاب نشانگر تلاش یک زن برای بازگرداندن افتخار به کشور خود بود.» به گفته ژاک روگ(6) هم بازی‌های المپیک 2004 آتن «مسابقاتی با رویای فراموش نشدنی» است.

کتاب آنجلوپولوسوی وقتی در آمریکا منتشر شد در فهرست ده کتاب برتر و پرتیراژ این کشور قرار گرفت. کتاب فراتر از خاطرات می‌رود و شامل طیف وسیع و گسترده‌ای از چالش‌های سیاسی، موفقیت‎ها، شکست‌ها و خیانت‌ها می‌شود. وی درآمد حاصله از کتابش به زبان انگلیسی را به حمایت از طرح‌های ویژه جوانان، آموزش و پرورش برای یونانیان خارج از کشور اختصاص داده است. کتاب شامل ده‏ها قطعه عکس از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی و دیدار وی با تعدادی از رهبران کشورهای مختلف جهان است.



1- Gianna Angelopoulos-Daskalaki (Γιάννα Αγγελοπούλου-Δασκαλάκη) (1955- )
2- Crete (Περιφέρεια Κρήτης)
3- Konstantinos Simitis (Κωνσταντίνος Γ. Σημίτης) (1936-  )

کنستانتينوس سيميتيس (  -1936) از سال 1996 الی 2004 پست نخست وزیری و ریاست حزب سوسیالیست یونان را برعهده داشت.


4- المپيك 2004 آتن حدود 9 ميليارد دلار يعنی دو برابر پيش بينی های اوليه برای اين كشور هزينه در برداشت. این کشور در جریان این مسابقات بيش از 800 ميليون دلار صرف امور امنيتی کرد که اين رقم بالاترين میزان هزینه در تاريخ المپيک تا آن زمان محسوب می‌شود.
5- برخي از كارشناسان یونان یکی از دلایل وقوع بحران اقتصادی این کشور در شش سال اخیر را ناشی از هزینه‌های برگزاری المپيك 2004 می‌دانند. در حالی که چه دولت و چه مردم یونان پس از المپیک آتن انتظار رونق اقتصادی بيشتری را براي یونان داشتند اما این امر نه تنها به تحقق نپیوست بلکه برگزاری پرهزینه‏ترین المپیک را سرآغاز بحران اقتصادی این کشور می‌دانند. برای اطلاع بیشتر از تأثیر مسابقات المپیک در بحران کنونی اقتصادی یونان نگاه کنید به «المپیک ویران کننده یونان» روزنامه شرق مورخ 6/6/1390.
6- رئیس کمیته بین‌المللی المپیک.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.