هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 204    |    23 ارديبهشت 1394

   


 

گراميداشت روز اسناد ملی در مشهد


«اندیشیدن جنگ؛ جنگ اندیشیدنی» از زبان مؤلف


«انقلاب و دیپلماسی»، گامي ديگر در تاريخ ديپلماسي ايران


تاریخ شفاهی با محسن رضایی - بخش اول


نوزدهمین همایش انجمن بین المللی تاریخ شفاهی 2016


پژوهانه در مرکز کلاج، کتابخانه کنگره


دوره آموزشی پیشرفته تاریخ شفاهی در برکلی


چهاردهمین همایش بین‏المللی با موضوع گرایش‏های جدید علوم انسانی


شماره زمستان و بهار مجله تاريخ شفاهي منتشر شد


کارگاه تابستانی تاریخ شفاهی (28-23 ژوئن)


 



دوره آموزشی پیشرفته تاریخ شفاهی در برکلی

صفحه نخست شماره 204

 مرکز تاریخ شفاهی کتابخانه ی بنکرافت Bancroft  (دفتر تاریخ شفاهی منطقه ای سابق) در دانشگاه برکلی کالیفورنیا، آموزشی به مدت یک هفته در رابطه با روش شناسی، نظریه و اجرای تاریخ شفاهی برگزار می کند. این آموزش در مجتمع دانشگاه برکلی در ستورجا دای هال Sutardja Dai Hall از 10 الی 14 اوت 2015 برگزار می گردد.

این آموزش برای دانشجویان لیسانس، دانشجویان فوق دکترا، اساتید دانشگاه، محققان مستقل، و تاریخ نویسان موزه و جامعه محور که در زمینه ی تاریخ شفاهی فعالیت می کنند، طراحی شده است. هدف این آموزش تقویت توانایی شرکت کنندگان در انجام مصاحبه های تحقیق محور و توجه به ویژگی های خاص مصاحبه به عنوان شواهد تاریخی در محیط دانشگاهی است.


در این دوره به این مسئله توجه می شود که مصاحبه های تاریخ شفاهی چگونه باعث تعمیق و گسترش تفسیر تاریخی مباحث معاصر تاریخ، فردیت، خاطرات و یادگارها می شوند. 


________________________________________
چشم انداز کلی هفته
این آموزش حول محور چرخه ی زندگی یک مصاحبه طراحی شده است. هر روز این دوره بر یکی از عناصر مصاحبه از جمله جنبه های بنیادین تاریخ شفاهی، تدوین پروژه، مصاحبه، راهبردهای تحلیلی و تفسیری و ارائه ی تحقیق و ابعاد مختلف آن تمرکز خواهد نمود.

جلسات شامل نظریه تاریخ شفاهی، مسائل حقوقی و اخلاقی، برنامه ریزی پروژه، تاریخ شفاهی و مخاطبین، ساختار مصاحبه، علوم انسانی دیجیتال، تحلیل و ارائه خواهند بود. شرکت کنندگان در طول هفته در گروه های کوچک با راهنمایی اساتید فعالیت نموده و فرصت تمرین کارگاهی پروژه های خود را خواهند داشت.


سخنران اصلی امسال امی ایوانز Amy Evans خواهد بود. امی مدیر سابق تاریخ شفاهی در ساترن فودویز الاینس Oral History Lead of the Southern Foodways Alliance است. ایوانز یک هنرمند، نویسنده، معلم و مستند نویس مستقل است که در هیوستن تگزاس زندگی می کند. او برنامه های مستندی را در ساترن فودویز الاینس تولید کرده که مرکز آن در دانشگاه می سی سی پی قرار دارد که او به عنوان تاریخ نویس شفاهی ارشد به مدت بیش از ده سال در آنجا کار کرده و در کارگاه سالانه ی مستندسازی مشغول آموزش بوده است. جامعه ی تاریخی می سی سی پی دو بار از امی قدردانی نموده و مجله ی فود و واین Food & Wine او را استعدادی ترسناک در دنیای آشپزی نامیده است. نوشته های او در اثر زیر گرد آمده است:


Saveur, The Bitter Southerner, and Cornbread Nation 5: The Best of Southern Food Writing


نقاشی های او نیز در Southern Living, Southern Cultures و CNN’s Eatocracy و The Oxford American blog به نمایش گذاشته شده اند. او در رشته‏ی تحقیقات جنوب از دانشگاه می سی سی پی مدرک فوق لیسانس داشته و لیسانس هنرهای زیبا از دانشکده هنر مریلند دارد.


قبل از هفته ی آغازین، مطالبی برای مطالعه، جدول زمان بندی، اطلاعات ارتباطات برای شرکت کنندگان و کلمات به کار رفته در تاریخ شفاهی در مراحل مختلف طی فرایند مصاحبه در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد. این منابع به صورت الکترونیک قبل از هفته ی آغازین ارائه شده و نسخه ی کاغذی آن در اولین روز موقع ثبت نام توزیع می گردد.


________________________________________


درخواست شرکت و هزینه
این آموزش محدود به 40 شرکت کننده بوده و درخواست ها به صورت متناوب پاسخ داده خواهند شد. پذیرش به صورت متناوب خواهد بود. طی سال های قبل، تا پایان ماه مارس ظرفیت تکمیل شده بود بنابراین از شما تقاضا می گردد که در اسرع وقت درخواست های خود را از این طریق Submit your application here. ارسال نمایید.


هزینه ی آموزش 950 دلار است. متأسفانه قادر به ارائه ی کمک های مالی به شرکت کنندگان نخواهیم بود. مرکز تاریخ شفاهی نهادی مبتنی بر وام های تحقیقاتی در دانشگاه بوده و به همین دلیل بودجه های دولتی ناچیزی دریافت می نماید. بنابراین، تأمین منابع مالی مستقل از سوی این ابتکار عمل آموزشی ضروری است.  پیشنهاد می گردد که برای کمک های مالی با مؤسسات داخلی خود تماس بگیرید؛ تجربیات سال های گذشته نشان می دهند که بسیاری از برنامه های تاریخ شفاهی بودجه ای در اختیار دارند که می توانند برخی از هزینه های حضور در دوره های آموزشی را پوشش دهند. در صورت نیاز، فاکتورها و گواهی تکمیل دوره برای دریافت بازپرداخت در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهند گرفت.
________________________________________


غذا و اقامت
اغلب وعده های غذایی باید به صورت فردی هماهنگ شده و مرکز تاریخ شفاهی ممکن است بتواند در مجتمع دانشگاه امکان اقامت برای شرکت کنندگان فراهم نماید. علاوه بر اتاق های خوابگاه ها، این پایگاه الکترونیک نیز گزینه های اقامت در منطقه ی برکلی را به شما معرفی می نماید:  this website offers many options for lodging in the Berkeley area.


برخی از وعده های غذایی مانند صبحانه هر روز از طرف ما فراهم خواهد شد.

اطمینان داریم که برنامه ی ترتیب داده شده آموزش و تجربه ی شما در زمینه ی تاریخ شفاهی را غنی تر خواهد ساخت. از داشتن محققان و اساتیدی که گرد هم آمده اند تا آموزش تابستانی پیشرفته تاریخ شفاهی 2015 به یاد ماندنی باشد، افتخار می کنیم.

هنوز چند جای خالی در دفتر منطقه ای تاریخ شفاهی 2015 برای شرکت در آموزش تابستانی تاریخ شفاهی پیشرفته در دانشگاه برکلی کالیفورنیا باز است.
برای کسب اطلاعات بیشتر با شانا فارل (sfarrell@library.berkeley.edu) تماس حاصل نمایید.


ترجمه: ناتالی حقوردیان

منبع: شبکه علوم انسانی


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.