هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 200    |    26 فروردين 1394

   


 



انتشار دومین شماره پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی

صفحه نخست شماره 200

دومین شماره «پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی»، فصلنامه علمی-تخصصی در حوزه پژوهش‏های اسنادی، آرشیوی و تاریخ شفاهی به صاحب امتیازی سازمان کتابخانه‏ها، موزه‏ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شد.


در پیشگفتار آن دکتر ابوالفضل حسن‏آبادی سردبیر فصلنامه در مطالبی با اشاره به پیشینه تاریخ خراسان نوشته است: «خراسان سرزمینی پهناور است با پیشینه ای قدیمی و تاریخی به وسعت مرزهای بزرگش و حقی دیرین به لحاظ فرهنگی و تاریخی بر گردن ایران زمین دارد. انتشاردهندگان این پژوهشنامه معتقدند که این دین چنانچه باید توسط خراسانیان ادا نشده است. سازمان کتابخانه‏ها، موزه‏ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در همین راستا به منظور پاسداشت تاریخ خراسان با محوریت آستان قدس، شهر مشهد و خراسان اقدام به انتشار این پژوهشنامه نموده است... مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور تهیه منابع با ارزش در زمینه تاریخ محلی خراسان و آرشیو آن برای حال و آینده اقدام به انجام طرحی تحت عنوان تاریخ محلی خراسان نموده است. در طی این طرح نمایندگان این مرکز که بیشتر کارشناسان ارشد تاریخ می‏باشند اقدام به مستندسازی میدانی، انجام مصاحبه در زمینه رجال و بزرگان و موضوعات محلی و جمع‏آوری اسناد و مدارک تاریخی مانند اسناد، عکس و روزنامه می‏نمایند.»


در این فصلنامه 8 مقاله توسط کارشناسان تاریخ نوشته شده است. مهمترین مقالاتی که در شماره دوم، تابستان 1393 منتشر شده اند بدین شرح هستند:


- «عناوین و خطاب‏های به کار رفته در اسناد آستان قدس رضوی در دوره صفویه»، دکتر علی سوزنچی کاشانی معاون موزه‏های آستان قدس رضوی
- «شجره خلافت و مقام خلفا در عصر صفوی و معرفی دو سند در این مورد»، سالم حسین زاده سورشجانی، سرپرست گروه اسناد
- «تاریخچه شربتخانه آستان قدس رضوی بر مبنای اسناد»، حمیده شهیدی
- «بررسی اسناد تشکیلات نظام زیارتنامه‏خوانی در آستان قدس رضوی»، اعظم نظرکرده
- «مقدمه‏ای بر شناخت کهن‏ترین مجموعه سندی مرکز اسناد آستان قدس رضوی»، سعیده جلالیان
- «گزارش مستند سازی آرامستان‏های مشهد»، نورالدین حسین سنابادی عزیز
- «عکس نوشته‏ها و ارزش‏های اطلاعاتی آن»، الهه محبوب و مهدی حسامی دوغائی
- «بایدها و نبایدهای اسناد الکترونیکی»، حمید ژیان پور

غلامرضا آذری خاکستر



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.