هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 197    |    13 اسفند 1393

   


 

برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی با محوریت تاریخ محلی


خاطرات جنجال برانگیز رئیس جمهوری سابق کره جنوبی


نشست بررسی مجموعه «برنامه تاريخ شفاهی و تصويری ايران معاصر»


پانزدهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب


آخرین مهلت ارسال آثار به مرکز پژوهش تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا


دست پنهان سیا در گروه‏های دموکراسی


تاريخ شفاهي يکي از سخت‏ترين روزهاي چپل هيل


استفاده از نرم افزار تشخیص صدا در پیاده‏سازی تاریخ شفاهی


سخنی دربارة تاریخ از پایین به بالا(1)


مصاحبه گام به گام با استیوجابز (۴)


 



خاطرات جنجال برانگیز رئیس جمهوری سابق کره جنوبی

صفحه نخست شماره 197

دوران رئیس جمهور
لی میونگ باک

لی میونگ باک(1) رئیس جمهموری سابق کره جنوبی(2) در کتاب خاطرات خود با عنوان «دوران رئیس جمهور»(3) که اخیراً در این کشور انتشار یافته است، اعلام کرد کره شمالی سال 2009 در ازای برگزاری اجلاس با سئول، ده میلیارد دلار و حدود یک میلیون تن کمک‌های غذایی از این کشور درخواست کرده بود. به نوشته «لی» کره شمالی در سال 2009 میلادی به عنوان پیش شرطی برای برگزاری نشست در سطح سران با کره جنوبی، 10 میلیارد دلار پول نقد و 500 هزار تن مواد غذایی درخواست کرده بود، اما وی به این کار مبادرت نکرده است. پیونگ یانگ فهرستی از درخواست‌ها را فرستاده و اعلام کرده بود برای برگزاری نشست سران دو کره این درخواست‌ها باید انجام شود. این فهرست شامل 400 هزار تن برنج، 100 هزار تن ذرت، 300 هزار تن کود و 10 میلیارد دلار پول نقد برای کره شمالی بود. وی در کتاب 800 صفحه‌ای خاطرات خود نوشته است: «کیم جونگ ایل» رهبر پیشین کره شمالی برای برگزاری یک نشست دیگر در سطح سران، با کره جنوبی پیش از مرگ خود در سال 2011 میلادی تلاش کرد، اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداد».


همان طور که انتظار می‌رفت کره شمالی کتاب خاطرات رئیس جمهور سابق کره جنوبی را بشدت مورد انتقاد قرار داد و آن را فریب‏کارانه توصیف کرد. به گفته کره شمالی، «لی میونگ باک» در کتاب خود تلاش کرده است مذاکره سران دو کشور را «سیاه را سفید جلوه دهد» در حالی که این خود وی بود که «التماس می‌کرد» با کیم جونگ ایل، رهبر وقت کره شمالی مذاکره کند. روزنامه رسمی «رودونگ سينمون» وابسته به حزب حاكم كارگران كره شمالی نیز با انتشار يادداشتی، رئيس جمهوری سابق كره جنوبی را «سياستمداری نادان» توصيف كرد و نوشت: «كتاب خاطرات وی، مجموعه‌ای از تحريف‌ها و دروغ پردازی‌ها است. اين روزنامه، «لی» را به دليل مديريت ضعيف در مدت رياست جمهوری‌اش بين سال‌های 2008 تا 2013 ميلادی مستحق انتقاد عمومی دانست و نوشت: «وی بايد كتابی از اشتباهات خود به چاپ برساند».


«کمیته اتحاد صلح‏آمیز» کره شمالی در بیانیه‌ای که در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، نوشت: «به عقیده ما لزومی ندارد در این باره وارد جزئیات شویم. اما به طور خلاصه باید گفت لی میونگ باک به ما نزدیک شد و از ما استدعا کرد با اعزام یک فرستاده ویژه یا برگزاری اجلاس در هر زمانی که وی از نظر سیاسی تحت فشار بود، موافقت کنیم. ما همه مدارک و شواهد برای اثبات این ادعا را در اختیار داریم». از دیدگاه این کمیته، در کتاب خاطرات وی تجدید دیدار رهبران دو کشور و مراحل آن را به صورت وارونه نمایش داده و باعث تداعی سوء تفاهم می‌گردد و ایشان به عبارتی با ترویج و تبلیغ عقاید و استدلال‌های خود بی‏شرمانه است».


روزنامه رسمی «رودونگ سینمون» وابسته به حزب حاکم کارگران کره شمالی نیز با انتشار یادداشتی، نوشته‌های «لی میونگ باک» رییس جمهوری سابق کره جنوبی را به باد انتقاد گرفت و «لی» را «سیاستمداری نادان» و فردی با مدیریتی ضعیف در مدت ریاست جمهوری‌اش توصیف کرد. روزنامه رسمی کره شمالی همچنین «لی» را بین سال‌های 2008 تا 2013 میلادی مستحق انتقاد عمومی دانست».


دو کره سال 2000 اجلاسی تاریخی برگزار کردند. در سال 2007 نیز اجلاسی دیگر میان سران دو کشور برگزار شد. به گفته «لی» امکان برگزاری سومین اجلاس زمانی مورد بررسی قرار گرفت که کره شمالی اوت 2009 هیئتی متشکل از مقامات بلندپایه را برای شرکت در مراسم خاکسپاری کیم دائه جونگ، رئیس جمهور پیشین کره جنوبی اعزام کرد. پس از آن مذاکرات محرمانه‌ای در سنگاپور و کائه سونگ نزدیک مرز کره شمالی برگزار شد. این مذاکرات با تشدید تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی همزمان شد. پیونگ یانگ یک ماه پس از آزمایش موشکی دوربرد در آوریل 2009، دومین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد.(4)


«لی» در کتاب خاطرات خود همچنین نوشته است: «کیم جونگ ایل به تلاش برای برگزاری یک نشست در سطح سران دیگر با کره‌ جنوبی پیش از مرگ خود در سال 2011 تلاش کرد اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداد زیرا او از اذعان به حمله سال 2010 به کشتی نیروی دریایی کره‌ جنوبی با استفاده از اژدر خودداری کرد. لی میونگ باک که یک محافظه کار بود، پیونگ یانگ را متقاعد کرد برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد. وی بدون برگزاری نشست مشترکی با رهبر کره ‌شمالی از سمت ریاست‌ جمهوری کره ‌جنوبی کنار رفت.


اختلافات دیرینه دو کشور در حالی است که انتشار کتاب‌هایی در حمایت از کره شمالی در کره جنوبی با واکنش‌هایی روبرو می‌گردد. اخیراً خانم «پاک کوئن های» رئیس جمهوری کره جنوبی(5) در واکنش به انتشار کتاب خاطرات یکی از شهروند کره ای-آمریکایی که بخشی از مطالب آن به تمجید عملکرد دولت کره شمالی اختصاص دارد، حمایت از دولت پیونگ یانگ را در شرایط کنونی متعصبانه خواند. وی در جمع نمايندگان مجلس اين كشور از طرح اين گونه مسائل در سطح جامعه انتقاد و تأکید کرد: «بيان آن در شرايط كنونی به صلاح كشور نيست. از نظر من اظهارات يك زن آمريكايی-كره‌ای كه با رژيم كمونيستی كره شمالی همدردی می‌كند، كاملاً مردود است. متأسفانه افرادی كه به كره شمالی سفر می‌كنند، چشم‌های خود را بر روی واقعيت‌ها و شرايط سخت زندگی مردم آن كشور می‌بندند و گويی نقض آشكار حقوق بشر در آن كشور را نمی‌بينند. ما نيز در تلاش برای كسب اطلاعات بيشتر در خصوص وضعيت داخلی كره شمالی هستيم تا بتوانيم به مردم آن كمك كنيم، اما احترام به قانون اساسی، حفظ ارزش‌ها و هويت ملی كشور خودمان در اولويت قرار دارد.»


براساس قوانين امنيت ملی كره جنوبی، هرگونه فعاليت ضد دولتی و تحسين و حمايت ايده‌های سياسی كره شمالی ممنوع بوده و مجازات سختی در پی دارد.



1-Lee Myung-Bak


2- لی میونگ باک از سال 2008 تا 2013 رئیس‌جمهور کره‌جنوبی بود. در این دوره روابط سئول-پیونگ یانگ به پایین‏ترین حد خود رسیده بود.


3-A President’s Time


4- کره شمالی آزمایش‌های هسته‌ای خود را در سال‏های 2006، 2009 و 2013 انجام داد. این کشور به طور مرتب آزمایش موشکی انجام می‌دهد که محکومیت‌های بین‏الملل را علیه این کشور به همراه داشته است.


5- خانم «پاک کوئن های» یازدهمین رئیس‌جمهوری کره جنوبی از 25 فوریه 2103 به این سمت انتخاب شده است.

محمود فاضلی



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.