هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 196    |    6 اسفند 1393

   


 



نگاهی به بازسازی قلعه‏ی قصرالحصن

صفحه نخست شماره 196

قصرالحصن پس از تکمیل بازسازی در سال 2016 به موزه تبدیل می‏شود. قلعه‏ی قصرالحصن که 250 سال قدمت دارد و یکی از شاخص‏ترین آثار توسعه ی ابوظبی است، پس از بازسازی تا سال 2016 به موزه تبدیل شده و میراث امارات متحده ی عربی و مراحل توسعه‏ی پایتخت آن را به نمایش می‏گذارد.
متخصصان می‏گویند که فضای داخلی این قصر تبدیل به کلاس‏ها‏ی خطاطی، کلاس‏ها‏ی شعر نبطی، استودیوهای ضبط تاریخ شفاهی و سالن‏ها‏یی برای برگزاری نمایشگاه‏ها‏ می‏شود.


او گفت: «سنگ‏ها‏ی مرجانی و دریایی که زمانی نگهبان همسایگان این ساختمان بوده‏اند، برای نگهبانی از میراث امارات متحده‏ی عربی به کار گرفته خواهند شد که در این قلعه به نمایش گذاشته می‏شوند. مارک کیفینMark Kyffin، سرپرست معماران قصرالحصن گفت: «قطعه‏ی اندرونی گالری نمایشگاهی خواهد بود که بیانگر دارایی ابوظبی یعنی خاندان حاکم بر آن و تکامل آنها در جزیره‏ی ابوظبی خواهد بود.


ما تلاش می‏کنیم تا تسهیلات داخلی قلعه را با افزودن لوله کشی مناسبت، تسهیلات الکتریکی مانند تهویه‏ی هوا و حتی فناوری اطلاعاتی مدرن‏تر کرده و دسترسی اینترنتی برای بازدیدکنندگان تأمین کنیم. با این حال، مجبوریم از کانال‏ها‏ و لوله‏کشی موجود استفاده کنیم و حساسیت زیادی داشته باشیم تا نسل‏ها‏ی آینده از این امکانات بهره جسته و فناوری‏ها‏ی به روزتری را همراه با پیشرفت چنین فناوری‏ها‏یی در آن نصب کنند.»


متخصصان اظهار کرده‏اند که برخی آثار باستانی مانند فنجان‏ها‏ی قهوه، ظروف سفالی و شیشه یافته‏اند که در حال حاضر انبار شده و سپس در موزه به نمایش گذاشته خواهند شد. این اقلام مورد مطالعه قرار می‏گیرند تا درک بهتری از تاریخ قلعه و توسعه‏ی آن در طول تاریخ به دست آید.
برای پوشاندن دیوارهای بیرونی از شن استفاده می‏شود تا نمای بیرونی رنگ روشن قدیمی آن احیاء گردد.


پیتر شیهان Peter Sheehan، رئیس عمارات تاریخی و مناظر قصرالحصن گفت: «تا به حال، مقدار زیادی از رنگ سفید دیوارهای خارجی برداشته شده زیرا به لایه‏ها‏ی زیرین آسیب می‏رساند. مسئله این است که آیا باید لایه‏ی سیمانی زیرین را هم برداشت یا خیر و در این صورت، این کار چه تأثیری بر کل ساختمان خواهد داشت.»


فستیوال قصرالحصن، تور قلعه و بنیاد فرهنگی در 11 تا 21 فوریه 2015 برگزار شد.


مترجم: حق وردیان

منبع: یاهو مکتوب


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.