هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 196    |    6 اسفند 1393

   


 



فراخوان نخستین نشست جهانی کشف نوستالژی

صفحه نخست شماره 196

جمعه سوم تا یکشنبه پنجم ژوئیه 2015
(دوازدهم الی چهاردهم تیرماه 1394)
کالج منسفیلد – آکسفورد – انگلستان


Exploring Nostagia
The Exploring Nostalgia Project: 1st Global Meeting
Friday 3rd July – Sunday 5th July 2015
Mansfield College, Oxford, United Kingdom

همه ما ممکن است با دوستان یا خویشاوندان سالخورده‏ای صحبت کرده‏ایم که بارها این جمله را تکرار کرده‏اند «یادم می آد زمانی که ...» این جمله ممکن است سرلوحه‏ای باشد حتی برای پیشرفت هم اکنون خود، در مقایسه با بیان سادگی ایام گذشته و یا آرزوی مشتاقانه‏ای برای خاطره‏ای از گذشته تا دوباره آن را در زمان حال حاضر یادآوری و زنده کنیم. اغلب این موضوع بر تفاوت‏های کانونی بین نسل‏ها و آغازگر یا عامل وقایع و موضوعات خاص است و حس مقاومت‏ناپذیر و سختی را بیان می‏کند که می‏خواهیم اذعان کنیم که دیگر آن موضوعاتی نیستند که بوده‏اند. این امر می‏تواند یک تجربه مثبت باشد برای مثال تحت تأثیر پیشرفت فناوری بودن یا برعکس یک تجربه منفی، برای مثال حس محرومیت از همین فناوری و آرزوی زمان‏هایی که موضوعات بسیار ساده و آسان احساس می‏شدند.
نوستالژی، احساسی بی‏نهایت قدرتمندی است. این احساس می‏تواند ما را به بالا ببرد، آسوده خاطر سازد، خاطرات محبت‏آمیز برای ما ایجاد کند و یا ما را به پائین بیاندازد، ما را بسیار گوشه‏گیر و تنها نماید و یا افسرده و مضطرب سازد. نوستالژی برای موضوعاتی است که برای ما تاریخ بلند مدتی ندارند و یا افرادی که سابقه آشنایی با آنها بلند مدت نیست (فردی یا جمعی). حسی از موضوعاتی است که ورای مکان و زمان کنونی ما هستند و در ورای زمان و مکان نمی‏گنجند. این مورد می‏تواند یکی از دو موضوع از دست رفتن یا از دست دادن و یا هردو موضوع باشد. لذا این امر می‏تواند نیروی بسیار شدید و واقعی باشد که به اکنون و حال حاضر شکل دهد و نیز آیندگان را مطلع سازد.
برای ارائه این طرح دوساله، علاقه ما به کشیدن خطوط مرزهای نوستالژی، کندوکاو و بررسی و مطالعه پارامترها، در آن جایگاهی است که قرار می‏گیرند و نوعی آزمایش و آزمون دستیابی به استمرار و تداوم روش‏های تفکر، زندگی و احساسات در قرن 21 است. نوستالژی، رویکردی به عنوان یک پدیده چند لایه است که به طور متداوم نیازمند و خواستار درون بینی، بصیرت و چشم‏انداز چندگانه از نظام‏ها و قوانین آموزش تجربه حرفه‏ای، فعالیت‏های داوطلبانه، هنرمندان، ترانه‏سرایان، مجریان و هر فردی و موضوعی است که با اشکال و تنوع و گوناگونی نوستالژی درگیر است.


فهرست عناوین در حوزه‏های تحقیق و مطالعه بالقوه در زمینه کشف نوستالژی می‏تواند شامل موارد زیر باشد:


کشف نوستالژی:
نوستالژی چه موضوعی است؟ چه موردی آغازگر و یا عامل آن است؟ چه موردی می‏تواند موجب برانگیختن انگیزه آن باشد؟ نوستالژی، احساس و واقعیت؛ نوستالژی و معنا؛ نوستالژی و احساسات


نوستالژی و سلامت تن و روان:
نوستالژی، بیماری‏ها و ناخوشی‏ها؛ نوستالژی و تاثیر زوال عقل و جنون، مشکلات فراموشی (آلزایمر) و اعصاب؛ نوستالژی و نقش حافظه؛ نوستالژی و تأثیر کهولت سن؛ نوستالژی و آسیب‏های روحی؛ نوستالژی به عنوان روشی برای درمان؛ نوستالژی و سلامتی؛ نوستالژی و به یادآوردن خاطره‏ها؛ مراکزی برای یادآوری خاطره‏ها؛ نوعی هماهنگی در نوستالژی و درمان


نوستالژی و فرهنگ معاصر:
زیبا شناسی در نوستالژی: ایجاد نگاه و احساس به گذشته در فرهنگ بصری


نوستالژی به عنوان کسب و کار:
نهضت پوشاک گذشته‏گرا (ریترو Retro): عتیقه فروشی‏ها، کهنه فروشی‏ها و دست دوم فروشی‏ها؛ خرید و فروش لوازم آنتیک و قدیمی، لوازم دست دوم شیک و زیبا و کالاهای سنتی؛ ماشین‏های قدیمی ؛ نوستالژی و کسب و کار؛ آگهی‏ها ؛ حراج‏ها؛ نوستالژی و توجه و حرمت گذاشتن به گذشته

نوستالژی و رسانه‏ها:
ژانرهای فیلم، رسانه‏ها، ادبیات، هنرهای بصری، موسیقی که ریشه در نوستالژی دارند یا این که به نقد، تکمیل و یا شفاف‏سازی پدیده‏های مطالعات موسیقی می‏پردازند – هنرمندان جدید با صدای هنرمندان قدیمی، ثبت و ضبط با صفحات گرامافون، قراردادن هنرمندان قدیمی در برنامه‏های رسانه‏ای جدید: فیلم – استفاده از کلمات ممنوعه در فیلم‏های قدیمی در برابر فیلم‏های امروزی، ساخت فلیم‏های جدید درمورد «مستند حقیقی» مربوط به یک دوره تاریخی: گفتگو با افرادی که خاطرات گذشته را یادآوری و بازگو می‏کنند.

نوستالژی از جنبه منفی آن:
نوستالژی و سیاست‏ها: اصول محافظه‏کاری و درخواست به بازگشت به روش‏هایی که قبلاً این گونه بوده؛ یادآوری خاطره به عنوان روش پنهان کردن نژادپرستی، تبعیض جنسی، هراس از هم جنس‏گرایی، بیگانه‏هراسی؛ نوستالژی و تجدیدنظر طلبی؛ بازنویسی تاریخ؛ نوستالژی و خاطره‏های کاذب و نادرست

نوستالژی ثبت شده:
نوستالژی، خاطرات و دوران کودکی؛ بزرگ شدن و مسن شدن؛ روایات شخصی، تاریخچه خانوادگی و انتقال نوستالژی و خاطره‏های جمعی؛ بزرگداشت‏ها و یادبودها؛ یادداشت‏ها و دفترخاطرات (فیزیکی یا دیجیتالی)؛ فضا‏ها و مکان‏های خاطره‏ها ؛ معماری و نوستالژی

این نشست فرصتی را برای توسعه ایجاد می‏کند و وقایع مختلف آینده، نشست‏ها، دوره‏ها، فعالیت‏ها، تشریک مساعی‏ها، نشریه‏ها و سایر فعالیت‏هایی را ایجاد می‏کند که ما را قادر می‏سازد تا به نحو احسن به کشف بهتر نوستالژی در تمامی اشکال و نمونه‏های مختلف آن بپردازیم.
گروه استیرینگ Steering، ارائه پروپوزال‏ها برای کارگاه‏های آموزشی کوتاه مدت، مشارکت‏کننده‏ها براساس نوع فعالیت، عملکردها و پنل‏های از پیش تشکل یافته را می‏پذیرد. این گروه خصوصاً از فیلم‏های کوتاه، منتخب و برگزیده، مقاله‏های مصور، آثار حجمی، گفتگوهای دوسویه و تعاملی ونیز سایرسبک‏ها و شیوه‏های حضوری دیگر که موجب تشویق در این امر می‏شوند، استقبال می‏کند.


چگونگی و روش ارسال:
پروپزوال‏هایی با هر موضوع مرتبط نیز پذیرفته می‏شوند. این پروپوزال‏ها باید 300 کلمه باشند و تا قبل از جمعه 13 مارس 2015 (برابر با 22 اسفند 1393) ارسال شوند. اگر این پروپوزال‏ها موردقبول دبیرخانه همایش قرارگیرند، پیش نویس آن باید به طور همزمان برای هر دو رئیس هماهنگ کننده ارسال شوند ونیز باید با فورمت ورد یا RTF تایپ شوند و مطابق با دستورالعمل زیر باشند:


الف) نام نویسنده (یا نویسندگان)، ب) سازمان‏های وابسته چنانچه شما مایل به اظهار آن در برنامه هستید، ج) آدرس ایمیل، د) عنوان پروپزال ، م) متن پروپوزال، ی) کلمات کلیدی به تعداد 10 کلمه
ایمل‏ها باید با عنوان زیر ارسال شوند: ارائه پروپزوال نوستالژی
 NOSTALGIA1 Proposal Submission

تمام چکیده‏ها باید با فاصله بین خطوط دو برابر و با خط تایمز رومن 12 تایپ شوند و از هرگونه پاورقی و یا نشانه و علامت گذاری (از قبیل درشت نمایی، زیرخط داربودن یا حروف کج و یا سایر علامت‏هاbold, Italic, underline ) خودداری نمائید.


ما تمامی پروپزوال‏های دریافت شده را اعلام وصول می‏کنیم و اگر شما در طی یک هفته از ما پاسخی دریافت نکردید، فرض را بر این بدانید که ما پروپوزال‏ها را دریافت نکرده ایم و ممکن است در فضای اینترنت گم شده اند! ما توصیه می‏کنیم براین اساس روش دیگری برای ارسال الکترونیکی اتخاذ کرده یا مجدداً آن را ارسال نمائید.


رئیس هماهنگ کننده : راب فیشر Rob Fisher
Nos1@inter-disciplinary.net

این همایش، بخشی از برنامه ایجاد حس مشترک و یک پروژه تحقیقاتی است. این موضوع به هدف گردهمایی افراد از نقاط مختلف است که علاقمند هستند تا در این افکار و ایده‏ها شرکت کرده و سهیم باشند و بحث‏های مختلف را باز و کشف (مطالعه و بررسی) نمایند که جالب و با روش نوآوری هستند. تمام پروپوزال‏های پذیرفته شده و حضوریافته در این همایش باید در کشور انگلستان ارائه شوند و ازاین رو، دارای ISBN الکترونیکی خواهند شد. پروپزال‏های منتخب ممکن است در نسخه‏های چاپی یا رسانه‏ای درهمین زمینه موضوعی منتشر شوند. تمام نسخه‏های قابل انتشار این همایش که از سوی نمایندگی‏های علاقمندی که از این همایش انتخاب می‏شوند، ویرایش خواهند شد.


شبکه مطالعات میان رشته ای. این شبکه براین باور است که این موضوع نشانه ادب و تواضع حرفه‏ای به همکاران شماست که تمام نمایندگی‏ها باید در تمام طول مدت این نشست حضور داشته باشند. اگر این تعهد برای شما مقدور نیست بنابراین خواهشمند است خلاصه را برای ارائه در این نشست ارسال نفرمائید.


لطفاً توجه فرمائید: شبکه مطالعات میان رشته‏ای. این شبکه غیرانتفاعی است و ما در موقعیتی نیستیم تا بتوانیم کمکی به هماهنگی سفر و یا سایر هزینه‏های این همایش انجام دهیم.

مترجم: فرح جعفرخان

منبع: شبکه میان رشته‏ای


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.