هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 195    |    29 بهمن 1393

   


 

تاریخ شفاهی برای مردم یا مردم برای تاریخ شفاهی


سومین نشست تخصصی جریان شناسی انقلاب اسلامی در مشهد


سفرنامه شاملو به آمریکا


خاطرات دکتر صدر بیان مگوها نیست ولی ناگفته‌های زیادی دارد


کاظمی: تاریخ شفاهی تریبون ملت است


بحث داغ خاطره نگاری انقلاب در نشست سرای اهل‌قلم


فخرزاده: دلیل حذف برخی مطالب در مصاحبه‌ها به آبروی اشخاص و امنیت ملی برمی‌گردد


تاریخ شفاهی ۵۰ سال گذشته می تواند یک رنسانس و انقلاب فرهنگی ایجاد کند


میزگرد نقد کتاب «آیندگان و روندگان» در خبرگزاری کتاب


دوازدهمین و سیزدهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب


شماره زمستان 2015 «گذشته و حال» منتشر شد


«ما همه مورخیم» (2)


مصاحبه گام به گام با استیو جابز (2)


 



سومین نشست تخصصی جریان شناسی انقلاب اسلامی در مشهد

صفحه نخست شماره 195

سومین نشست تخصصی جریان شناسی انقلاب اسلامی با رویکرد به نقش فرهنگیان در مرکز اسناد آستان قدس رضوی در تاریخ چهارشنبه 15 بهمن ماه، با حضور جمعی از پژوهشگران انقلاب برگزار شد. دکتر جواد منصوری(1)  معاون اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان اولین سخنران این نشست به دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت و ابعاد متعددی از انقلاب مورد بررسی قرار دادند.


وی سرآغاز صحبتش را با طرح سئوالاتی همچون چرا انقلاب شد؟ چگونه انقلاب شد؟ اهداف انقلاب چه بود و تفاوتش با انقلاب‏ها‏ی دیگر چه بود؟ ویژگی‏ها‏ی انقلاب اسلامی چیست؟ و این انقلاب چه خصوصیاتی دارد؟ شروع کرد.


به اعتقاد منصوری: «دستاوردهای انقلاب را در دو بخش داخلی و خارجی می‏توان بررسی کرد و هر یک از سئوالات مطرح شده یک زمینه تحقیقی جدی به شمار می‏روند که در این مورد کتاب‏ها‏ی متعددی نوشته شده است. مثلاً در زمینه چرا انقلاب شد؟ و یا چگونه انقلاب شد؟ کتاب‏ها‏ی انقلاب درشهرهای مختلف، روزشمار انقلاب و دستاوردهای انقلاب در خارج کشور در چندین کتاب چاپ و منتشرشده است. به عنوان مثال دکتر منوچهر محمدی در کتاب بازتاب جهانی انقلاب اسلامی در جهان و دکتر حشمت زاده(2)  تاثير انقلاب اسلامي ايران بر کشورهاي اسلامي هم کتاب خوبی است.»


منصوری ایام دهه فجر را مهمترین زمان برای بررسی تاریخ انقلاب عنوان کرد و گفت: «دهه فجر قاعدتاً مناسب‏ترین زمان است که ما ببینیم انقلاب چه کرده؟ یک مقاطعی از تاریخ می‏نشینیم و عملکرد گذشته بررسی و ارزیابی می‏کنیم و برای انقلاب اسلامی دهه فجر است.»

 


 
«در مورد بررسی عملکرد و دستاورد انقلاب اسلامی اولاً انقلاب اسلامی برای ایران نبوده است. دیگر آن که انقلاب اقتصادی و مادی و دنیایی نبوده و نخواهد بود. انقلاب اسلامی از جنس دیگری است. به عنوان یک نظریه باید بگویم: «خداوند حضرت امام(ره) را حمایت و هدایت کرد و این انقلاب را برای تغییر مسیر تاریخ بشریت به پیروزی رساند». البته این یک نظریه است و باید اثبات کنم، و این کار دارد اتفاق می‏افتد، و اشتباه است که انقلاب را تنها در داخل ایران ببینیم.»


منصوری در بخشی از سخنانش با نقل خاطره‏ای از دیدگاه امام(ره) در ارتباط با شعار «مرگ بر آمریکا» چنین گفت: «حضرت امام خمینی(ره) در سال 1364در جلسه مسئولان صحبت می‏کرد. در آن زمان من معاون وزیر خارجه بودم. یکی از حضار تکبیر گفت. امام قبل از این که حرف خود را ادامه دهد، فرمود: «این مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی که شما می‏گوئید برای آنها مرگ می‏آورد. برای شوروی که این امر تحقق یافت و تمام شد. می‏ماند آمریکا، آمریکا هم قطعاً به سرنوشت سقوط مبتلا خواهد شد.»


معاون اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نظریه اضمحلال آمریکا گفت: «نیکسون(3)  خودش گفته ما به سرنوشت امپراطوری روم مبتلا می‏شویم، همان طور که برده‏ها‏ ریختند و کاخ‏ها‏ را رو سر امپراطور خراب کردند، جهان سومی‏ها‏ هم می‏ریزند و آمریکا را بر سرما خراب می‏کنند.»


کتاب‏ها‏ی مختلفی در آمریکا نوشته شده که در مورد سراشیبی و سقوط آمریکاست. کتاب پایان عصر آمریکا نوشته کویچان ،(4) در سراشیبی به سوی گومورا ،(5) مرگ غرب(6)  و در کتاب مکافات(7)  یکی از نویسندگان مهم آمریکا سقوط روم را به سقوط آمریکا تشبیه کرده است.»

دکتر منصوری با اشاره به تغییرات انقلاب اسلامی در دنیا چنین بیان کردند: «در کشور ما شدیداّ این انحراف وجود دارد. ما فکر می‏کنیم انقلاب برای رفاه و اقتصاد و امور داخلی باشد. انقلاب برای انسان‏سازی و جامعه متعالی به وجود آمد. تغییراتی که انقلاب اسلامی در دنیا به وجود آورده خیلی گسترده است. آن روزی که امام نامه به گورباچوف نوشت کی فکر می‏کرد شوروی از بین برود؟ کی فکر می‏کرد کمونیسم به تاریخ بپیوندد؟ اوضاع امروز خاورمیانه را می‏بینید. نخست وزیر اسرائیل می‏گوید: «ما برای تسلط از نیل تا فرات همه امکانات لازم را داشتیم، جمهوری اسلامی آمد همه را به هم زد.»


او در ادامه سخنانش به جایگاه اسلام در فرهنگ نامه‏ها‏ پرداخت و چنین بیان کرد: «یک تغییر مهم که جمهوری اسلامی به وجود آورد این است که  قبل از انقلاب در فرهنگ‏ها‏ ی مثل لاروس(Larousse) و دایره‏المعارف بریتانیکا (Encyclopædia Britannica) نوشته شده بود: «اسلام دین عده‏ای از مردم است که در خاورمیانه در جنوب آسیا زندگی می‏کنند و یک سری آداب و رسوم بین خود و خدا دارند و هیچ نقش سیاسی و اجتماعی ندارند.» ولی امروزه در تمام محافل سیاسی و استراتژیک دنیا راجع به نقش سیاسی دین به ویژه اسلام بحث و بررسی می‏کنند.


منصوری در بخش پایانی سخنانش تبدیل شدن انقلاب اسلامی به عنوان یک قدرت در دنیا را برخاسته از فرهنگ شهادت دانستند و ادامه داد: «بالاخره کسینجر(8)  صراحتاً گفت: «در اوسط قرن بیست و یکم دو قدرت بر دنیا حکومت خواهد کرد، یکی چین و دیگری اسلام سیاسی به رهبری ایران»، این که شما دارید می‏بینید، اروپا، آمریکا، انگلیس و اسرائیل هزینه‏ها‏ی عجیب و کلان در مبارزه با اسلام و ایران می‏کنند بی دلیل نیست. من کتابی نوشتم با عنوان چالش‏ها‏ی ایران و آمریکا در آنجا مفصل بحث کردم که تضاد ما با آمریکا آشتی‏ناپذیر است. در آنجا سه صفحه مطلب دارم ترجمه یکی از معاونان سابق سیا در زمان انقلاب آنجا به صراحت می‏گوید: «تمام روش‏ها‏ی که علیه ایران به کار گرفته‏ایم شکست خورده است. زیرا که ایران یک فرهنگ جدید روش جدید، یک ابزار جدید به صحنه بین‏المللی و آمریکا نمی‏تواند با آن کاری کند.» سپس بحث شهادت و عاشورا را خیلی جدی مطرح می‏کند و می نویسد: «تا شیعه مسئله شهادت دارد ما نمی‏توانیم کار جدیدی انجام دهیم.»


در ادامه نشست تخصصی جریان شناسی انقلاب اسلامی در مشهد جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد که دکتر منصوری به بیان خاطراتی از زندان مشهد در سال 57 پرداختند.


از جمله موضوعات مهم این نشست بررسی نقش فرهنگیان در انقلاب اسلامی شهر مشهد بود که ازچهار تن از فرهنگیان فعال مشهد در زمینه انقلاب برای بیان خاطرات و دیدگاهشان به این نشست دعوت شده بودند. ابراهیم عقدایی، علی اکبرصابری‏فر، آقای مصطفایی و خانم امینی که هرکدام با بیان خاطراتی به نقش فرهنگیان و تحصن معلم‏ها‏ و استقبال از امام(ره) پرداختند.
 


۱- جواد منصوری، در سال ۱۳۲۴ در کاشان به دنیا آمد. دوران تحصیلی را دبستان نوشیروان و دبیرستان علوی گذراند و در سال ۱۳۴۶ در زندان دیپلم گرفت. وی عضو حزب گروه ملل اسلامی معروف به گروه ۵۵ نفره بود. او به دنبال فعالیت‌های سیاسی نخستین بار در سال ۱۳۴۴ دستگیر و به شش سال زندان محکوم شد اما در سال ۱۳۴۸ آزاد شد. وی مبارزات خود در گروه حزب‏الله ادامه داد و مجدداً در سال ۱۳۵۱ دستگیر و تا انقلاب در زندان بود.
جواد منصوری اولین فرمانده سپاه از (اردیبهشت تا اسفند ۱۳۵۸) با حکم شهید بهشتی است. وی از فروردین ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه بود. سپس در سال ۱۳۶۸ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران به پاکستان رفت و تا سال ۱۳۷۲ در این سمت بود. جواد منصوری سال ۱۳۷۲ معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به عهده گرفت و تا سال ۱۳۷۴ در این سمت بود. ایشان همچنین از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ سفیر ایران در پکن بود. او در حال حاضر معاون اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی است.
از جمله تألیفات وی عبارتند از: شناخت استکبار، ۲۵ سال حاکمیت آمریکا در ایران، فرهنگ استقلال، مقدمه‌ای بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد ساواک، آمریکا و خاورمیانه، جنگ فرهنگي عليه انقلاب اسلامي، شناخت و تحلیل پدیده‌های سیاسی، سیر تکوینی انقلاب اسلامی، جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی. فرهنگ استقلال و توسعه، هویت سیاسی و نهادهای اجتماعی، نظام سلطه در قرن۲۱ و سال‌های بی‌قرار (خاطرات) با پژوهش و تدوین محسن کاظمی.
 ۲- حشمت زاده، محمد باقر. تاثير انقلاب اسلامي ايران بر کشورهاي اسلامي. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي. 1385
 ۳- ریچارد میلهوس نیکسون (متولد ۱۹۱۳، یوربالیندا، کالیفرنیا - درگذشته ۲۲ آوریل ۱۹۹۴، نیویورک) سیاست‌مدار و سی‌وهفتمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بود. او از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ سمت ریاست جمهوری آمریکا را در اختیار داشت و تا به امروز اولین و تنها رئیس جمهور این کشور است که از مقام خود کناره‌گیری کرده‌است.
 ۴- کویچان، چارلز. پايان عصر آمريکا. تهران: انتشارات غرب شناسي. 1383
 ۵- رابرت.اچ.بورک. در سراشیبی به سوی گومورا: لیبرالیسم مدرن و افول آمریکا. مترجم الهه‏ها‏شمی حائری. تهران: حکمت. 1378
 ۶- بوکانان، پاتريک جوزف. مرگ غرب. تهران: موسسه فرهنگي پژوهشي غرب شناسي. 1384
 ۷- چالمرز جانسون. مکافات. ترجمه علی اکبر جعفری کجانی. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی. 1392
 ۸- هنری آلفرد کیسینجر دیپلمات معروف آمریکایی و مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در ۲۷ مه ۱۹۲۳ در خانواده‌ای یهودی‌الاصل در کشور آلمان، شهر فورت به دنیا آمد. کیسینجر در دورهٔ ریچارد نیکسون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا مشغول به کار شد و با وجود  پایان کار نیکسون به خاطر رسوایی واترگیت، در همان سمت در دولت جرالد فورد به همکاری ادامه داد. او در سال ۱۹۷۳ م. به خاطر تلاشهایش برای پایان بخشیدن به جنگ ویتنام جایزه صلح نوبل گرفت.

غلامرضا آذری خاکستر



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.