هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 190    |    17 دي 1393

   


 



صالحی امیری: همه نهاد‌ها در احیای ارزش‌های دفاع مقدس مکلفند

صفحه نخست شماره 190

«نمایشگاه اسناد افتخار 2 ویژه کربلای پنج» گشایش یافت

ضرورت بازتولید ارزش‌های دفاع مقدس

سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین گشایش «نمایشگاه اسناد افتخار 2 ویژه کربلای پنج» گفت: باید ارزش‌های دفاع مقدس با هدف فضیلت‌خواهی تولید و بازتولید شوند. همه دستگاه‌ها در احیای ارزش‌های دفاع مقدس مکلفند.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین گشایش «نمایشگاه اسناد افتخار 2 ویژه کربلای پنج» با حضور سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، هدایت‌الله نواب، مدیر دفتر ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، سردار مرتضی قربانی، رئیس سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس 15 دی‌ماه 1393 در محل سازمان آرشیو ملی برگزار شد.

در این آیین، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هویت اسلامی و انقلابی را‌ وجه تمایز ملت ما با دیگر ملت‌ها دانست و گفت: عناصر درونی که باعث تداوم یک مجموعه می‌شود هویت نامیده می‌شود و اسلام عزیز عامل اصلی هویت ماست. ایران، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و ولایت از مولفه‌های هویتی مهم ما محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: شاید این سوال مطرح شود که چرا جنگ ارزشی بنیادی است؟ دلیل روش آن این است که جنگ تحمیلی، جنگی اعتقادی بود و نه سیاسی. اثربخشی این جنگ در تحول فرهنگی ایران بود. اگر اکنون موج این تحول را در جمهوری اسلامی ایران احساس می‌کنیم، مدیون ارزش‌های دفاع مقدس هستیم و از این روست که رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس را مقدس می‌دانیم و برای آنها حرمت و کرامت قائلیم.

توسعه با رنگ‌و بوی دفاع مقدس ممکن است
صالحی امیری با تاکید بر بنیادین بودن ارزش‌های جنگ تحمیلی، گفت: مخالفت با این ارزش‌ها مخالفت با اصل نظام و اصل ولایت است. دانستن این ارزشمندی به ما نشان خواهد داد که چگونه باید از اسلام، انقلاب، ولایت و ارزش‌های دفاع مقدس دفاع کرد. این ارزش‌هایی است که در جامعه به عنوان فضیلت شمرده می‌شود. اگر در جامعه ایران در پی فضیلت باشیم و فضیلت‌خواهی را بازتولید کنیم، باید ارزش‌های دفاع مقدس تولید و بازتولید شوند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: اگر نسل جدید ما بخواهد به توسعه بیندیشد، باید رنگ و بوی دفاع مقدس را احساس کند. از این منظر اصرار دارم افرادی که تجربه حضور در دفاع مقدس داشته‌اند در انتقال آن به نسل جدید بکوشند. این امر نیازمند برنامه‌ریزی پایدار است. کوتاهی در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به جوانان، آنها را دچار بحران هویت خواهد کرد.

وی با پرسیدن این سوال که چگونه می‌توان به روحیات دهه نخست انقلاب اسلامی بازگشت؟ گفت: در این دهه، جامعه ایران در فضای ارزش‌های حاکم رسمی زیست و تنفس کرد. احیای ارزش‌های دفاع مقدس می‌تواند به این امر کمک کند. من از این منظر معتقدم که همه ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف باید نیم‌نگاهی به ارزش‌های دفاع مقدس داشته باشد. به اعتقاد من همه دستگاه‌ها در احیای ارزش‌های دفاع مقدس مکلفند. «نمایشگاه اسناد افتخار 2 ویژه کربلای پنج» هم یادآور دلایل عزتمندی کنونی است.

تحویل 40 پروژه اسنادی دفاع مقدس به آرشیو ملی
سپس، سردار قربانی، رئیس سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس به تشریح چگونگی اجرای عملیات کربلای پنج و ضرورت راه‌اندازی این موزه پرداخت و گفت: پروژه زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در دست انجام است. جمع‌آوری و تدوین اسناد را در دست انجام داریم و با توافقنامه‌ای که با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به امضا رسانده‌ایم، در ساختمان آرشیو ملی، دفتر و گنجینه‌ای را در اختیار گرفتیم تا تمام مسئولان پروژه‌ها، اسناد خود را به این دفتر ارائه کنند. تاکنون اسناد 40 پروژه خود را به این سازمان تحویل دادیم.
 
وی افزود: «نمایشگاه اسناد افتخار 2 ویژه کربلای پنج» نمایشگاه نهایی اسناد کربلای پنج نیست و تنها گوشه‌ای از عملیات کربلای پنج در این نمایشگاه ارائه شده است. از نقد‌ها و پیشنهاد‌های صاحب‌نظران در این زمینه بهره خواهیم برد تا بتوانیم موزه کاربردی را تاسیس کنیم.

در ادامه این آبین، هدایت‌الله نواب به سابقه حضور جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: در طول جنگ، اقدامات مهندسی نیاز داشتیم و معتقد بودیم که فقط این ظرفیت در جهاد وجود دارد. ستاد پشتیبانی نیرو‌های جنوب و غرب ایجاد کردیم و فراخوان دادیم. پس از مدتی با توجه به مسئولیت‌هایی که در جنگ داشتیم، فرماندهان ارشد به توان حهاد سازندگی معتقد شدند. با توجه به خدماتی که پیش از آن در روستاها داشت، جهاد پشتیانی مردمی هم داشت.

اسناد جنگ جهاد سازندگی، چراغ راه توسعه
مدیر ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، شاخص‌ترین کاری را که در سال‌های جنگ تحمیلی از سوی جهاد سازندگی انجام می‌شد خاکریز زدن در طول شب و روبه‌روی تیر مستقیم دشمن دانست و گفت: تاسیس پل عظیم بعثت، پل خیبر، جاده سید‌الشهدا و پل اروند هم دیگر کار‌های مهم جهاد بودند. جهاد سازندگی با اهدای سه‌هزار  300 شهید، 23‌هزار جانباز و... توانست وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

وی نقش کار مهندسی در جهاد را در چهار گروه اصلی حفظ دستاورد‌های رزمندگان اسلام، صرفه‌جویی در نیروی انسانی، آسان‌سازی عبور و حفظ جان رزمندگان دانست و گفت: با پایان جنگ، با حکم وزیر وقت، به جمع‌آوری اسناد قرارگاه‌ها پرداختم. اسنادی از مقاومت ما و تجربه ارزشمند انسان‌هایی که با جان خود در برابر دنیا ایستادند در دل این برگ‌ها نهفته است. باید هنر بیان این اسناد را داشته باشیم. این اسناد نشان‌دهنده راه‌ آینده انسان‌هاست و می‌توانیم از آنها به عنوان چراغ راه بهره ببریم.

هدایت‌الله نواب با اشاره به شناسایی دو میلیون 800 سند جنگ، گفت: یک میلیون و100 گردآوری و یک میلون و 300 سند شامل کار‌های تحقیقاتی به دلیل نکات امنیتی هنوز گردآوری نشده است. برخی اسناد در ارتباط با غرب است. پیش از این، همه این اسناد را محرمانه می‌دانستند. معتقدم وقتی فرهنگمان به نسل دیگر منتقل نشده نمی‌‌توان انتظار همفکری با جوانان داشته باشیم. جهاد کشاورزی آمادگی دارد اسناد خود را با حفظ  نام و هویت منتقل کند.

زبانی مشترک برای تمام قوای نظامی
امیر سعید پورداراب، عضو هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی، دیگر سخنران این مراسم بود. وی به نقش ارتش در تمام عملیات‌های دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: عملیات کربلای پنج نیز با حمایت و پشتیبانی ارتش، انجام شد و توانستیم سد مقاوم بصره را بشکنیم.

وی با اشاره به تاکید امام خمینی(ره) مبنی بر ضرورت کاربست واژه رزمندگان اسلام برای تمامی قوای نظامی گفت: نیازمند زبان مشترک هستیم و باید اسنادی از حضور ارتش در دفاع مقدس هم مورد توجه قرار گیرید.

در پایان این مراسم، از برخی اسناد تازه جهاد سازندگی در جنگ تحمیلی رونمایی شد و «نمایشگاه اسناد افتخار 2 ویژه کربلای پنج» با ارائه 114 سند تازه در حوزه کربلای پنج گشایش یافت.

منبع: ایبنا


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.