هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 190    |    17 دي 1393

   


 



این پنج کوبایی

صفحه نخست شماره 190

این پنج کوبایی
ویراستاران: مارتین کپل و آلیس واترز
ترجمه: ناصر یکتا
انتشارات: طلایه پرسو
نوبت اول: 1393
قیمت: 12 هزار تومان

 

 

 

 

کتاب «این پنج کوبایی» شامل مقالات دستچین شده از صفحات نشریه «میلیتانت»، هفته‌نامه سوسیالیستی است که در سربرگش آمده است:«هفته‌نامه سوسیالیستی، منتشر شده در جهت منافع زحمت‌کشان که متونش هم به انگلیسی و هم اسپانیایی است،‌ در ایالات متحده، کانادا، انگلستان، استرالیا، زلاندنو و همچنین در سایر نقاط جهان توزیع می‌شود. مقالاتی که در این کتاب چاپ شده‌اند، از میان تقریبا 200 گزارش خبری و مقاله ویژه‌ای برگزیده شده‌اند که در این نشریه ظرف 15 سال درباره پنج کوبایی منتشر شده است.(1)

ویراستاران کتاب در مقدمه کتاب درباره ماجرای این پنج‌ کوبایی (2) می‌نویسند:«(این پنچ نفر) پنج کوبایی هستند که در جنوب ایالات فلوریدا ساکن بودند و همانجا کار می‌کردند، اما در سال 1998 همگی آنها در یک یورش از قبل برنامه‌ریزی‌ شده دستگیر شدند. در آن ‌زمان بیل کلینتون رییس‌جمهوری آمریکا بود و آن‌ها را به توطئه برای جاسوسی علیه این کشور متهم کرد. پس از دو سال دستگیری، این پنج کوبایی (که با افتخار اعلام کردند برای دولت کوبا کار می‌کنند) در دادگاه فدرال میامی محاکمه و قاضی خواستار اشد مجازات آنها شد. 

در یادداشت ناشر آمده است«این کتاب آیینه‌ای است که روابط اجتماعی متضاد حاکم بر دو کشور را از زاویه دید زندانی‌شدن پنج کوبایی در ایالات متحده منعکس می‌کند و با خواندن این کتاب از یک طرف با انقلاب کوبا و پنج کوبایی که ثمره آن انقلاب اجتماعی هستند، آشنا می‌شویم، از طرف دیگر، کارنامه دولت آمریکا در مقابله با این انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است. در این کتاب رفتار سرکوب‌گرانه دولت آمریکا با این پنج کوبایی در زندان مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب همچنین رویدادهایی را در رابطه با زحمتکشان در درون آمریکا مستند نموده و نشان‌ می‌دهد آنچه را که دولت روا داشته، امری استثنایی نیست،‌ بلکه عملا بسط سیاست‌های داخل آن دولت به بیرون از مرزهای ایالات متحده است.

فعالیت آن‌ها، سازماندهی برای نفوذ به درون گروه‌های شبه نظامی و سایر گروه‌های کوبایی- آمریکایی بود که سابقه‌ای پنجاه ساله در بمب‌گذاری، ‌ترور و سایر حملات علیه کوبایی‌ها و سایر مدافعان انقلاب کوبا دارند و آن‌ها این گونه فعالیت‌ها را هم در کوبا و ‌هم در آمریکا پیش بردند. پنج کوبایی دولت کوبا را از وقوع آن عملیات مرگبار مطلع کرده و تلاش داشتند تا در حد امکان مانع از اجرای آن‌ها شوند. در این کتاب 125 صفحه‌ای روایت این پنج نفر همراه با تعدادی عکس از میان تقریبا 200 گزارش خبری و مقاله ویژه‌ برگزیده شده‌اند که نشریه «میلیتانت»،‌ در نیویورک آن‌ها را ظرف 15 سال منتشر کرده است. این کتاب در یک مقدمه و چهار بخش تنظیم شده است. «چرا و چگونه واشنگتن برای پنج کوبایی پاپوش‌دوزی کرد»، «تا پیروزی ادامه می‌دهیم»، «آنگولا: نبرد برای آزادی آفریقا و آزادی‌خواهان» و « پنج کوبایی کیستند؟» به ترتیب عناوین بخش نخست تا چهارم این کتاب است.

رِنه گنزالز یکی از این زندانیان معتقد است«ما پنج سربازيم كه آگاهانه و با افتخار در سنگرى ايستاده‌ايم. پنج انسان كه انتخاب كرده‌اند تا براى هدفى قدعلم كنند، بجاى آنكه بيهوده به ذلت تن در دهند». «هراردو هرناندز» دیگر زندانی کوبایی اعتقاد دارد«ما مى‌دانيم كه حق با ماست. اما، براى آنكه پيروز شويم، لازم است كه يك هيأت منصفه‌ ميليونى، حقيقت را به اطلاع مردمان جهان برساند». پنج كوبايى كه دولت ايالات متحده در سال 1998 آن‌ها را دستگير كرد در يك دادگاه فدرال در ميامى محاكمه و به جرم اتهام جاسوسى محكوم شدند. دولت کوبا اتهام وارد شده به این افراد مبنی بر جاسوسی را رد و تاکید کرده است که هیچ مدرکی در این خصوص وجود ندارد. کوبا همچنین تایید کرده که این پنج نفر ماموران اطلاعاتی این کشور بودند که هدفشان جمع‌آوری اطلاعات در مورد توطئه‌های تروریستی توسط مهاجران کوبا در فلوریدا بوده است. آن‌ها با افتخار پذيرفتند كه سازماندهى كرده بودند تا در ميان گروه‌هاى مسلح ضدانقلابىِ كوبايى ـ آمريكايى، كه با مصونيت در خاك آمریکا فعاليت مى‌كنند، نفوذ كنند. آنها با افتخار، پنج دهه فعاليت‌هاى بمب‌گذارى، ترور و ساير حملات مسلحانه عليه مدافعين انقلاب كوبا را افشا كردند.

در سال‌های اخیر کمپین‌های مختلف ضد تروریستی بین‌المللی برای اعلام همبستگی با این پنج کوبایی و آزادسازی آنها از زندان‌های آمریکا شکل گرفته است. در سال 1392 نیز  نمایشگاه عکس حقوق بشر و دفاع از این پنج کوبایی در فرهنگسرای ملل در تهران برگزار شد. در این مراسم سفیر کوبا در تهران و برخی از سفرای کشورهای آمریکای لاتین و اعضای انجمن دوستی ایران و کوبا حضور داشتند که سخنرانی‌ها و شعر خوانی‌هایی در این مراسم برگزار شد. کاردار سفارت کوبا نیز در نشستی که به مناسبت پانزدهمین سالگرد حبس ناعادلانه 5 مبارز ضد تروریستی کوبا در سفارت کوبا در تهران برگزار شد اقدامات آمریکا را در زندانی کردن این گروه محکوم و اعلام کرد:«12 سپتامبر پانزدهمین سال حبس ناعادلانه 5 کوبایی که توسط دفتر تحقیقات فدرال به جرم ارتکاب به جاسوسی و توطئه علیه دولت آمریکا و دیگر اتهامات مشابه دستگیر شده‌اند پایان می‌پذیرد. کوبا به صورت اضطراری نشست جهانی را در راستای آزادسازی این پنج نفر با شعار «15 سال، کافی است» برگزار کرده است.

در مدت زندانی شدن این پنج نفر گروه‌های مختلف حقوق بشری و شخصیت‌های مختلفی جهانی و آمریکای لاتین خواستار آزادی آنها شدند.«آلیدا گوارا» دختر «ارنستو چه گوارا» چهره مشهور انقلابی آمریکای لاتین خواستار آزادی 3 زندانی ضد تروریستی کوبایی از زندان‌های آمریکا شد. به عقیده او، این قهرمانان کوبایی به ناحق و به خاطر دفاع از حاکمیت ملت خود زندانی شده و در یک روند قضایی غیرقانونی به اتهام جاسوسی محکوم شدند. «آلیدا گوارا» طی همایش برگزار شده در آرژانتین با عنوان «میراث چه گوارا و مبارزات کوبایی‌ها در آرژانتین» اظهار داشت:«روند قانونی و قضایی دادگاه فدرال آمریکا در میامی درباره این مبارزان کوبایی از همان ابتدا غیر‌قانونی بوده؛ چرا که در آنجا اصول یک محاکمه عادلانه و منصفانه رعایت نشده است. در این راستا، وی نقش آمریکا در ادامه حبس زندانیان کوبایی را محکوم و تسریع کرد:«بر اساس شواهد موجود آمریکا با پرداخت مبالغ بسیاری به برخی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، یک مبارزه رسانه‌ای و همچنین یک فضای ضد کوبایی در این خصوص ایجاد کرده و با چنین اقداماتی قصد دارد محکومیت‌ها در برابر خود را توجیه کند». «آلیدا» ضمن محکوم کردن اتهام جاسوسی آمریکا به مبارزان کوبایی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا حتی اظهارات افسران اطلاعاتی خود را درباره اینکه این پنج کوبایی در امنیت این کشور هیچ خللی وارد نکرده‌اند را نیز نادیده گرفته است.

در این مدت مقامات کوبایی بارها بدرفتاری با زندانیان کوبایی را مورد انتقاد قرار دادند. فيدل کاسترو رهبر سابق کوبا از بدرفتاری آمریکا با پنج شهروند کوبايی انتقاد و اعلام داشت «يکی از این پنج شهروند کوبايی در سلول بسيار کوچکی نگه‌داری می‌شود که اين شيوه به مثابه شکنجه است. آن پنج نفر کسانی هستند که از چندین سال پيش در رنج و ناراحتی به سر می‌برند، آنان از نظر ملت کوبا «پنج قهرمان» هستند». پارلمان آمریکای لاتین نیز بارها آزادی پنج کوبایی در بند آمریکا را خواستار شد و احکام صادره علیه آنان را ناعادلانه خواند. نمایندگان پارلمان آمریکای لاتین از مقامات آمریکایی خواستند پنج نفر از شهروندان کوبایی را که در زندان‌های این کشور به سر می‌برند هرچه سریعتر آزاد کند. رئیس وقت پارلمان آمریکای لاتین محکومیت پنج شهروند کوبایی به حبس در زندان‌های آمریکا را حکمی غیر قانونی و ناعادلانه خواند. دیگر پارلمان‌های منطقه نیز با صدور بیانیه‌های مختلف احکام صادره برای این پنج نفر را غیرقانونی دانستند.

بدنبال دور جدید روابط کوبا و آمریکا و بهبود روابط دو کشور در آذر ماه سال جاری، رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا در سخنرانی ویژه در تلویزیون ملی کوبا با اعلام آزادی پنج کوبایی و آمادگی هاوانا برای گفتگو محترمانه با آمریکا، از تمام موسسات٬ پارلمان‌ها٬ سازمان‌ها و به ویژه از پاپ فرانسیس که به آزادی آنها در طول این 16 سال کمک کرد تشکر کرده و اظهار داشت«همچنان که فیدل کاسترو در سال 2001 وعده داده بود سه زندانی کوبایی به وطن بازگشتند و همچنین زندانی آلن گروس (زندانی آمریکایی) نیز آزاد شد. هر دو کشور تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک را مجددا بر قرار کنند. همه مشکلات حل نشده چرا که تحریم‌ها همچنان ادامه دارد. وی آمریکا را به حذف موانع پیشرفت روابط بین دو ملت، به ویژه در زمینه سفر شهروندان و ارتباطات دعوت کرد.
در پی تصمیم دو کشور برای برقراری رابطه میان دو کشور، این گروه پس از آزادی خود بعد از 16 سال حبس در آمریکا از تمام مردم که در کوبا و جهان همبستگی خود با آرمان شان ابراز نمودند، تشکر کردند. انجمن کوبایی سازمان ملل متحد (UNCA) نیز خشنودی خود را برای بازگشت سه قهرمان به کشور را ابراز نمود. در بیانیه این انجمن آمده است «آزادی این وطن پرستان پیروزی استقامت، شجاعت و کرامت پنج قهرمان ما و نیز موفقیت حقیقت، مبارزات مردم کوبا و همبستگی با این آرمان در سراسر جهان است».




1- مدیر انتشارات «پت فایندر» که از سال 1991 در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته با اشاره به کتاب «پنج کوبایی» آنرا به عنوان پرفروش‌ترین کتاب خود در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری یاد نمود و اعلام داشت«این کتاب همان طور که از نامش پیداست، درباره کوبا و فعالیت‌های سیاسی اجتماعی در دوره‌های مختلف این کشور است و به نوعی با رویکرد تاریخ سیاسی معاصر این کشور نوشته شده است».
2- اسامی این پنج نفر کویایی عبارت است از:«هراردو هرناندز، رامون لابانينو، آنتونيو گوئررو، فرناندو گنزالز و رِنه گنزالز».

محمود فاضلی



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.