هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 188    |    3 دي 1393

   


 



"شرح اسم"؛ فرود تاریخ بر کاغذ

صفحه نخست شماره 188

آیت الله خامنه‌ای مهم ترین نقاد "شرح اسم"

نشستی با عنوان نقد و بررسی کتاب " شرح اسم" که سال‌هایی از زندگی رهبر انقلاب اسلامی ایران را به رشته تحریر در آورده است، در اصفهان برگزار شد.

" شرح اسم"، حاصل روزها و شاید ماه‌هایی است که هدایت الله بهبودی قلم به دست گرفته و خط به خط می‌نویسد؛ از مردی که به گفته بهبودی شاید نوشتن درباره وی از هر جهتی دشوار باشد.


کتاب " شرح اسم" که داستان زندگی رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۱۸ تا ۱۳۵۷ را روایت می‌کند، برای نخستین بار در اردیبهشت ماه سال ۹۱ رونمایی شد، اما به دلیل وجود برخی اغلاط تاریخی، انتشار آن برای مدت ۳ ماه متوقف و پس از اصلاح موارد مذکور چاپ آن در مرداد ماه از سر گرفته شد.


در همین راستا و به منظور نقد و بررسی این کتاب، نشستی تخصصی و با حضور هدایت الله بهبودی، نویسنده این اثر و همچنین محسن نصری، کارشناس مسایل سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان برگزار شد.


روایت بی بی سی از زندگی رهبر انقلاب اسلامی
در ابتدای این مراسم، بخش‌هایی از مستند "خط و نشان رهبری" که البته از زاویه دید شبکه تلویزیونی بی بی سی زندگی رهبر کبیر انقلاب را روایت می‌کرد، پخش شد. مستندی که به نظر گردانندگان شبکه بی بی سی خود قصد بیان ناگفته‌هایی تاریخی در این عرصه را داشت.


از جمله افرادی که در این مستند با آنها گفت‌و گو شده و هریک به بیانی دانسته‌های خود از رهبر انقلاب اسلامی ایران را بر زبان جاری کرده بودند می توان به محمود مرادخانی خواهر زاده آیت الله خامنه‌ای، ابوالحسن بنی صدرنخستین رییس جمهور منتخب ایران و جان لیمبرت یکی از گروگان‌های امریکایی دستگیر شده در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اشاره کرد.


" اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید"
نصری پس از پایان پخش این مستند و به عنوان نخستین سخنران نشست در نقد مستند شبکه بی بی سی و با اشاره به نیرنگ‌های گوناگون این شبکه در روایت‌ خود از داستان زندگی رهبر انقلاب اسلامی می‌گوید: این رسانه با ادغام راست و دروغ در تمامی مستندهای خود سعی در فریب مخاطب دارد.
او سپس با اشاره به آیه ۶ سوره حجرات که خداوند در آن می‌فرماید: « ای کسانی که ایمان آوردید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید.» اشاره می‌کند و می‌افزاید: منظور از این آیه آن نیست که اگر فاسقی خبر آورد باید بلافاصله نسبت به آن واکنش نشان داد و آن را نپذیرفت بلکه باید در مورد آن تحقیق کرد. این آیه کاملا در مواجه با رسانه‌های امروز نیز صدق می‌کند. نه تنها رسانه‌های بیگانه که رسانه‌های داخلی نیز از این موضوع مستثنی نیستند.
او در باب سیاست‌های پشت پرده شبکه بی بی سی تصریح می‌کند: نه امروز که از سالهای بسیار دور و پیش از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، این شبکه نمود عینی دشمنی خود را نه با ایران اسلامی که با برخی جوامع دیگر نیز به عرصه نمایش آورده است، به نحوی که برخی از ملت انگلیس نیز با سیاست‌های این شبکه به شدت مخالف هستند و حتی سال گذشته نیز در این باره دست به اعتراض زدند.


نصری در تببین صحنه‌ها و صحبت‌های منتشر شده در این مستند می‌گوید: این مستند گفت‌و گو با کسانی همچون مرادخانی، بنی صدر و غیره را به تصویر می‌کشد و از آنان به عنوان نزدیکان آیت الله خامنه‌ای یاد می کند در صورتی که ایشان هیچ خط و ربطی با رهبری ندارند و برخی از آنها تنها شاید مدتی همراه با رهبر معظم انقلاب در بند اسارت رژیم شاه بوده‌اند.
این کارشناس مسایل سیاسی با بیان سوابق خانوادگی مرادخانی اظهار می‌دارد: محمود مرادخانی فرزند شیخ علی تهرانی و خواهر زاده رهبر انقلاب است. شیخ علی تهرانی، مردی که پیش از انقلاب همه وی را با عنوان استاد اخلاق می‌شناختند و بعد از پیروزی انقلاب و همزمان با دوران جنگ تحمیلی، پرچم مخالفت با امام (ره) و رهبری را علم کرد و به عراق پناهنده شد. حال چه توقعی می‌توان از فرزند چنین فردی داشت؟!
او در ادامه سخنان خود و ضمن اشاره به سخنان نخستین رییس جمهور ایران در این مستند خاطر نشان می‌کند: بنی صدر نه با رهبری که با اصل نظام و اسلام و امام (ره) مخالف است. بی بی سی از این چهره‌ها به عنوان نزدیکان رهبری یاد می‌کند که این مسئله جای بسی تعجب دارد.


بهبودی: " شرح اسم"، قالب و محتوا را به هم پیوند زده است
از سخنرانان دیگر مراسم، بهبودی بود. وی در ابتدا و با بیان مقدمه‌ای در باب نگارش این کتاب می‌گوید: علاقه به هر فردی نوعا مبتنی بر شناخت‌های نسبی از آن شخصیت است. این شناخت ممکن است از نوع ابتدایی باشد که البته دوام چندانی نخواهد داشت و دستخوش تغییر خواهد شد.
او با اشاره به اعتقاد شخصی خود پیرامون کتاب " شرح اسم" می‌افزاید: این کتاب می تواند نوعی شناخت اصولی نسبت به رهبر انقلاب را ارائه دهد چرا که پیش از این، اثر مکتوبی و اینگونه پیرامون ابعاد گوناگون زندگی ایشان وجود نداشته است.
بهبودی با بیان آنکه جنس علاقه اکثر ملت ایران نسبت به رهبری، علاقه‌ای مذهبی است، اظهار می‌دارد: این کتاب با ارائه شناختی تاریخی از زندگی ایشان می‌تواند نگاه‌ها را نسبت به این شخصیت عمیق‌تر و گسترده‌تر کند.
او در تبیین قالب این کتاب می‌گوید: خوانندگان کتاب‌های تاریخی هیچ‌گاه به نوع قالب کتابی که مطالعه فکر نخواهند کرد چرا که درون مایه کتاب برای ایشان در اولویت قرار دارد. اما این بار و در این کتاب تلاش بر آن بود تا علاوه بر بیان حقایق تاریخی مربوط به شخصیت اصلی داستان، قالبی نیز برای آن و در جهت علاقه مخاطب تعریف شود.


پژوهشی تاریخی با طعم ادبی
بهبودی ضمن اشاره به اظهار نظر برخی نسبت به این بعد از " شرح اسم" می‌افزاید: این عده در انتقاد به قالب گرایی در این کتاب، از آن با عنوان " پژوهشی با طعم ادبی" یاد می‌کنند.
نویسنده " شرح اسم" از محتوای و قهرمان اصلی این کتاب سخن می‌گوید و یاد آور می‌شود: اگر این کتاب زندگی هر شخص دیگری به غیر از آیت الله خامنه‌ای را بر روی کاغذ می‌آورد هیچ گاه تا این اندازه مورد توجه واقع نمی‌شد.
او از رهبر انقلاب اسلامی به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌ها نه در ایران اسلامی بلکه در جهان اسلام و در عصر حاضر یاد می‌کند و می‌افزاید: در این کتاب همواره سعی شد که فاصله‌ای پژوهشی میان نویسنده و شخصیت اصلی داستان ایجاد و تا پایان حفظ شود.


آیت الله خامنه‌ای مهم ترین نقاد " شرح اسم"
وی با اشاره به منابع مورد استفاده در این کتاب می‌گوید: آیت الله خامنه‌ای در طول ۳۵ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، دو مرتبه خاطرات کامل خود را از ابتدا و برای بار نخست در سال ۱۳۶۲ و به صورت تفصیلی و برای مرتبه دوم در زمان رهبری خود شرح داده‌اند. خاطرات سال ۶۲ ایشان به همراه اسناد ارتش شاهنشاهی، اسناد ساواک و تاریخ شفاهی مربوط به ایشان چهار منبع اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.
بهبودی به دلیل اصلی اهمیت این کتاب نیز گریزی می‌زند و اظهار می‌دارد: نگارش کتاب در زمان حیات آیت الله خامنه‌ای شاید با اهمیت‌ترین ویژگی آن باشد چرا که اگر این کتاب در زمان فقدان ایشان نگاشته می‌شد، هر کسی می‌توانست تفسیری شخصی بر آن نهد اما اکنون و با وجود رهبر انقلاب اگر قرار به واکنش و یا تکذیبی باشد باید از جانب شخص ایشان صورت گیرد.
وی همچنین می افزاید: در طول سه ماهی که توزیع این کتاب متوقف شده بود، آیت الله خامنه‌ای آن را مطالعه کردند و ۳۵ اشکال تقویمی را گوش زد کرده و خواستار اصلاح آن شدند.
گفتنی است در پایان این نشست که در محل خانه انقلاب اصفهان برگزار شد، دقایقی نیز به پرسش و پاسخ میان حضار و نویسنده کتاب اختصاص یافت.

گزارش تصویری این نشست

 

منبع: خبرگزاری ایمنا


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.