هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 186    |    19 آذر 1393

   


 



تاریخ شفاهی نبرد یک ناو درکتابخانه ایالتی نیو جرسی

صفحه نخست شماره 186

کتابخانه  ایالتی نیوجرسی یک نسخه از مجموعه تاریخ شفاهی ناو جنگی نیوجرسی (BB-62) را به دست آورده است. این مجموعه شامل 320 مصاحبه تصویری و صوتی از مصاحبه با خدمه نیروی دریایی آمریکا، پرسنل نیروی تکاوران دریایی آمریکا، دیگر کهنه‏سربازان نظامی و غیر نظامیانی می‏شود که به ساخت یا نگهداری ناو جنگی نیو جرسی کمک کردند. این مجموعه برای تاریخ نگاران، محققان، معلمان، دانشجویان و بقیه افرادی که در کتابخانه ایالتی ترنتون Trenton خیابان وست استیت West State شماره 185 هستند، قابل دسترس است.


محققان قادر خواهند بودند پایگاه داده را در مورد موضوعات خاص جستجو کنند و سپس مصاحبه‏ها را مرور کرده و با دستگاه پخش سی دی یا دی وی دی در کتابخانه ایالتی گوش کنند. از آنجا که پرسنل کتابخانه برای نمایش مکالمات شرکت‏کنندگان به صورت آنلاین اجازه امضاء شده از مصاحبه‏شوندگان اخذ کرده‏اند، برخی از این ویدئوها ممکن است بعداً به صورت آنلاین در دسترس باشند.


بخش عظیمی از این مجموعه شامل مصاحبه‏های تصویری با کهنه سربازانی می‏شود که خارج از نیوجرسی در چهار جنگ خدمت کردند: جنگ جهانی دوم، جنگ کره، جنگ ویتنام و کشمکش خاورمیانه تا 1991. طی این چهار دوره ناو جنگی نیوجرسی 19 ستاره جنگی را تحویل داد و به عنوان مدال آورترین ناو جنگی در تاریخ ایالت متحده شناخته شد.


دبرا مرکر Deborah Mercer متصدی مجموعه نیو جرسی در کتابخانه ایالتی گفت: «شما می‏توانید ببینید و بشنوید از کارگران که آنها چگونه ناو جنگی جدید را ساختند و افسران و سربازان با کلمات خودشان از خاطرات شخصی خودشان گفتند و تعریف کردند که چگونه در ناو جنگی تاریخی خدمت کردند.»
کتابدار کتابخانه ایالتی، مری چوت Mary Chuteاظهار داشت: «این مجموعه، یک مجموعه منحصر بفرد از تاریخ شفاهی است و ما مفتخریم که قادر هستیم آن را به محققان و عموم مردم ارائه دهیم.»


دکتر توماس بنیتDr. Thomas Banit، پروفسور امیریتوس Professor Emeritus از گروه تاریخ و آموزش در دانشگاه کین Kean و بنیانگذار برنامه تاریخ شفاهی خارج از نیو جرسی و افسر دریایی سابق در ویتنام اظهار داشتند: «این مجموعه در طی بالغ بر 14 سال با مصاحبه‏کنندگان، فیلمبرداران، پیاده‏کنندگان مصاحبه، خلاصه‏کنندگان اطلاعات، فهرست‏سازان و تاریخ‏نگارانی که همه داوطلب بودند، ساخته شد. این برنامه در ابتدا توسط دو کمک مالی از طرف هوم پورت الیینس Homeport Alliance پشتیبانی مالی شد. این گروه مسئول برگرداندن کشتی به نیوجرسی بودند. ما به مصاحبه با کهنه‏سربازان و اضافه کردن آنها به این مجموعه ادامه خواهیم داد. این مجموعه بزرگترین آرشیو تاریخ شفاهی بالغ بر 200 موزه کشتی تاریخی در جهان شناخته شده است.»


رونالد گوتردای Ronald Gottardi مدیر برنامه تاریخ شفاهی ناو جنگی نیوجرسی در مورد این رابطه جدید بین ناو جنگی نیو جرسی و کتابخانه ایالتی اظهار داشت: این کشتی به عموم اجازه بازدید و تجربه صحنه‏ها و محیط فیزیکی تاریخ را می‏دهد و کتابخانه ایالتی درهای تاریخ کشتی را برای محققان خواهد گشود و بنابراین جایگاه کشتی را در حالت اسمی آن به صورت پایدار محکم خواهند نمود.»


پیاده‏سازی‏ها و نوارهای صوتی مصاحبه‏های پل استیل ول Paul Stillwell شامل این مجموعه می‏شوند. او تاریخ‏نگاران نیروی دریایی را در حین تحقیق بر روی کتابش ناو جنگی نیوجرسی، تاریخ مصور آناپولیس Annapolis ام دی MD انتشارات موسسه دریایی 1986 خاطر نشان کرد. این اجزا در پایگاه تاریخ شفاهی BB-62 قابل جستجو هستند.


گری کوپر
Gary Cooper
ترجمه: عطیه اسعد

منبع: ازبری پارک پرس


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.