هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 185    |    12 آذر 1393

   


 



پیوند نزدیک بروک ویل با جنگ جهانی اول

صفحه نخست شماره 185

تاریخ بلند مدت و شفاف منطقه بروک ویل(1) و ارتباط آن با جنگ جهانی اول و نیز جامعه درحال رشد آن، از مشخصه های کانونی پروژه تحقیقاتی و تاریخ شفاهی این ناحیه است. جاسمین هانتر و شارون هورن بای ، تاریخ شناسان آماتور و غیرحرفه ای، همراه با  جین نیکولتی، تدوین گر تاریخ شفاهی، از شهروندان بروک ویل هستند که حقایق بسیاری را درمورد این منطقه براساس بررسی  نام  خیابان های آن و مالکین زمین ها  آشکار و ابراز کرده اند. هم اکنون، ایشان با فراست، درحال گشودن دانشی هستند که با پروژه ِتاریخ شفاهی خاطرات ِمردم این منطقه درنظرگرفته می شود.

بروک ویل که در اوایل دهه 1850 پایه گذاری شده است از نام اولین مَلاک ِ شناخته شده و مشهور این ناحیه ، " فردریک بروک هولن شید " گرفته شده است که قطعات وسیع زمین ها را از بندر "چال مِرز" تا " کلوتا" خریداری کرد. او بعد ازاینکه تمامی اموال خود را خرج کرد با اندکی باقیمانده از سرمایه خود، عمارت بزرگی را که ساخته بود به مقصد انگلستان ترک کرد.

 حومه مدرن ِ بروک ویل، زمانی رو به رشد گذاشت که دولت از سال 1956 به توسعه دفاتراملاک پرداخت . با ایجاد این دفاتر معاملات ملکی و ساخت و ساز املاک خصوصی ، هم اکنون بیش از 900 خانه ساخته شده است و 3600 شهروند در بروک ویل زندگی می کنند.

خانم هانتر در تحقیقات خود، با فراست ، نگاهی دقیق به اسامی خیابان های این منطقه انداخته است و به وضوح این موضوع را دریافته که تعداد شاخصی ازاین اسامی مربوط به نام سربازان دوران جنگ جهانی اول است.

در میان این خیابانها، نام خیابان " بارتون" است که بعد از نام " سرگرد جی" تغییریافته است.

نام خیابان " ایی بارتون ، کالد ول"  بعد از نام "سرگرد کیث کالدول" – نام خیابان " کوکیریل"  بعد از  نام "ستوان  آلن" –  نام خیابان " کوکیریل، دومیان" بعد از  نام "سرگرد ویلیام دومیان" -  نام خیابان "گریگور"  بعد از نام "ستوان کُلونل رابرت گریگور" – نام خیابان "استاهام" بعد از نام "سرگرد  فِرانک اِستاهام " – و بسیاری دیگر از این اسامی. اغلب این افراد، افسران ِ هنگ ِ" اوتاگو" یا سواره نظام تفنگدار "اوتاگو" بودند.

به گفته خانم هانتر: " این نکته جالب توجه است که اسامی بسیاری از سربازان را درخیابان های خود مشاهده می کنیم"

"و مردم بسیاری هستند که در این ناحیه زندگی می کنند اما مفهوم آن را نمی دانند"

این تیم تحقیقی با اطلاعات جمع آوری شده براساس مالکیت زمین های  بروک ویل و خیابان های آن ، با فراست، با افراد محلی صحبت میکنند ، خصوصا با افراد سالمند در مورد خاطراتشان.

خانم نیکولتی معتقد است: "ما همچنین علاقمندیم  تا با مردم درمورد دست نوشته ها و دفتر خاطراتشان، عکس ها و یادداشت های روزانه ای که مرتبط به این ناحیه هستند، صحبت کنیم"
به گفته خانم هانتر: "این موضوع جالب است تا خاطرات افراد مسن را در نظر بگیریم که این مکان را به عنوان آنچه در اینجا عادت به انجام آن داشته اند،  یادآوری کنند و به خاطر بیاورند"
امید میرود که این پروژه تحقیقی- تاریخی در کتابی جمع آوری و چاپ شود. این تیم در مرحله ی درخواست سرمایه گذاری جهت حمایت دراین امر است.
هر فردی که خاطره ای از تاریخ بروک ویل دارد و علاقمند به صحبت با این تیم تحقیقی است می تواند با به جاسمن هانتر به شماره 3078-476 تماس بگیرد یا نامه الکترونیکی به آدرس sunseeker29282@gmail.com  ارسال نماید.



¹-  بروک ویل سابقا"  الیزابت تون نامیده میشد که در اونتاریو شرقی (Eastern Ontario) در کشور کانادا در منطقه هزار جزیره قرار دارد. ( م )

ترجمه: فرح جعفرخان



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.