هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 185    |    12 آذر 1393

   


 



کارگاه سه روزه «روش شناسی تاریخی2»

صفحه نخست شماره 185

گروه روش شناسی و تاریخ‌نگاری، در ادامه کارگاه روش شناسی تاریخی 1، کارگاه سه روزه «روش شناسی تاریخی2» را به مدرسی دکتر ابراهیم توفیق، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه، حسام الدین صفاری و سید مهدی یوسفی برگزار می‌کند.

هدف از برگزاری این دوره، تمرین مهارت‌های لازم برای درونی‌کردن مباحث و مسائل اصلی روش‌شناسی تاریخی است. در این دوره به جای آموزش مستقیم مسائل و نکات روش‌شناسی تاریخی، خواهیم کوشید، تمرین‌ها و سئوالاتی را طرح کنیم که در نهایت ذهن مشارکت‌کنندگان در کارگاه را به مسائل اصلی روش‌شناسی تاریخی حساس کند. این دوره در شش جلسه تنظیم شده است و در هر جلسه بحثی در روش‌شناسی تاریخی موضوع تمرین‌ها خواهد بود. در پایان دوره، مشارکت‌کنندگان ‌می‌توانند معنا و پیامدهای انتخاب‌های روش‌شناختی مختلف در حوزه تاریخ و جامعه‌شناسی تاریخی را درک کنند، با مباحث اصلی این شاخه از دانش آشنا شوند و مشکلات روش‌شناختی موجود بر سر راه تحقیقات تاریخی را بشناسند.

این کارگاه سه روزه که به صورت دو جلسه در یک روز طراحی شده، در روزهای یکشنبه 9، 16 و 23 آذر از ساعت 14:30 تا 19 برگزار خواهد شد و طرح جلسات کارگاه به شرح زیر است:

جلسه هفتم: مفاهیم به مثابه پدیده¬های درزمانی و همزمانی (با اشاره به معماری بخش¬هایی از شهر تهران)؛
جلسه هشتم: مفهوم گسست و تاریخ تصادفی (contingency) در نسبت با مفهوم علیت (با اشاره به فضا-زمان شهر تهران)؛
جلسه نهم: مفهوم استعلا و درون‌ماندگاری ( با اشاره به فیلم درباره الی)؛
جلسه دهم: تجربه امر منفرد تاریخی و بیان عام، کرانه¬های زمانی و فضایی مفاهیم و تفاوت منشاء و آغازه؛
جلسه یازدهم: تاریخ انتقادی، تاریخ افشاء، رابطه گذشته و حال و آینده، مفهوم دوران گذار و تعلیق زمان حال (با اشاره به آثار کاظم علمداری، سوسن شریعتی، افسانه نجم‌آبادی)
جلسه دوازدهم: زمان‌های مختلف تاریخی، زمان‌های کوتاه و بلند (با اشاره به کینزبورگ، ولف، پروست و کوزلک).
هزینه شرکت در این کارگاه، 50 هزار تومان می‌باشد و جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های 88676861 تماس حاصل فرمایید.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.