هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 184    |    5 آذر 1393

   


 

تا دیر نشده تاریخ شفاهی دوره قاجاریه را دریابیم


حضور کارشناسان مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی


خاطرات یک روزنامه‏فروش


برگ زرینی از تاریخ تئاتر مشهد


بلوری از 57 سال روزنامه‌نگاری سخن گفت


شعر براي من كشف در خاطره و تاريخ است


دومین نشست از سلسله نشست‌های «تاریخ شفاهی کتاب»


البرز و معلمینش، قسمت اول


شروع پروژه تاریخ شفاهی، یک آرشیو ویدیویی از پیشگامانی که تئاترغیر حرفه ای نیویورک را به راه انداختند


طرح ضبط و نگهداری صدای کهنه سربازان پنسیلوانیا


 



طرح ضبط و نگهداری صدای کهنه سربازان پنسیلوانیا

صفحه نخست شماره 184

پیتسبرگ (خبرگزاری آسوشیتدپرس) _ " کوین فارکاس" می‏گوید : اگر خواستید در روز کهنه سربازان یا هر زمان دیگری در سال از کهنه سربازان قدردانی کنید، از آنها بخواهید برای شما از سرگذشتشان بگویند.


فاراس مدیر طرح صدای کهنه سربازان پیتسبرگ است، این گروه اقدام به انجام طرحی ابتکاری کرده که در آن سرگذشت و روایت‏های بیش از 260 کهنه سرباز ارتش در شهر پیتسبرگ از سال 2012 ثبت و ضبط شده است و بیش از 100 کهنه سرباز برای در میان گذاشتن تجربه شان در لیست انتظار قرار دارند.


او می‏گوید: «اهالی پیتسبرگ در تمام حوادث تاریخی مهم کشور که تصورش را بکنید نقش داشته‏اند. آنها در تمامی جنگ‏ها، از جنگ هیروشیما گرفته تا جنگ بالج و فلوجه حضور داشته‏اند.»
برای فارکاس، طرح تاریخ شفاهی "صدای کهنه سربازان " صرفاً اختصاص به سرگذشت‏ها و ماجراهای جذاب ایام گذشته جنگ ندارد. این طرح به اوضاع بشریت می‏پردازد و به کهنه سربازان کمک می‏کند تا بدانند افراد مهمی هستند، زیرا هستند کسانی که به آنها علاقمندند.


آنچه که این طرح را متفاوت از طرح‏های ابتکاری مشابه می‏کند این است که بعضی از ماجراها و سرگذشت‏هایی که ثبت و ضبط می‏شوند صرفاً در خصوص کهنه سربازان دوران جنگ نیست و هستند مصاحبه‏شونده‏هایی که الزاماً سربازان خط مقدم جبهه نبوده‏اند، بلکه افرادی همچون مکانیک‏های ماشین‏های جیپ و یا آشپزان خط نیز در بین مصاحبه‏شونده‏ها بوده‏اند.


فارکاس می‏گوید: «تا به حال هیچ کس از این افراد نخواسته تا از سرگذشتشان بگویند چرا که رسانه‏ها به طور کلی علاقمند به روایت‏های جنگی مهیج و ماجراهای رزمی هستند.»


با این همه، رسانه‏ها روایت‏های جالب بسیاری را ضبط کرده‏اند و اخیرا مصاحبه ای را با "باربارا دافی"، قائم مقام هیئت پرستاری ارتش در اقیانوس آرام در دوره جنگ جهانی دوم، انجام داده‏اند.


باربارا در مصاحبه اش از شبی گفت که در آن سربازی عمل پیوند پا داشته و به خاطر استرس و نگرانی زیادش از باربارا می‏خواهد دست او را بگیرد و باربارا این کار را می‏کند. وقتی از باربارا سوال شد این سرباز چه کسی بوده است او گفت سربازی ژاپنی بوده است. فارکاس می‏گوید: «ما از تعجب شاخ درآورده بودیم.»


به عقیده " تاد دی پاستینو " Todd De Pastino مدیر اجرایی " انجمن صبحانه کهنه سربازان " veterans breakfast club، سازمانی که تعداد زیادی از مصاحبه شونده‏ها در آنجا شناسایی  و کشف شدند، داستان نویسی و روایت سرگذشت افراد می‏تواند تجربه ای مهیج و گاهی نیز سخت و طاقت فرسا باشد.
این باشگاه با مدیریت و همراهی "دی پاستینو " و با ابتکار عملی که انجام می‏دهد، مصاحبه‏ها را پیش می‏برد.


" تاد" می‏گوید: «روایت یک سرگذشت، خاصه، کار سختی است، مخصوصاً سرگذشتی که آسیب‏های روانی یا نوعی آشوب ناشی از جنگ را در خود دارد.»


بیان روشن این که جنگ چه تجربه‏ای است، کاریست سخت و دشوار، اما من فکر می‏کنم ویژگی التیام بخشی در جنگ و درگیری وجود دارد که می‏توانید با روایت آن ، تمام احساساتی که در درونتان جریان دارد، بروز دهید. شما قادرید احساساتتان را از وجود خود بیرون ریخته و به آنها بنگرید.


برنامه‏های‏های ضبط شده به صورت رایگان در سایت veteranvoicesofpittsburgh.com در دسترس است.
این طرح ابتکاری، کهنه سربازان پنسیلوانیای غربی را از تمام مناطق و بخش‏های نظامی دعوت می‏کند.
برای سفارش مصاحبه‏ها می‏توانید با شماره تلفن 412-423-8034 تماس گرفته و یا به آدرسkevin@veteranvoicesofpittsburgh.com به فارکاس ایمیل بزنید.


فرصتی دیگر برای شنیدن حرف‏های کهنه سربازان که البته ارتباطی با طرح ابتکاری صدای کهنه سربازان ندارد، روزسه شنبه در ساختمان میراث PNC ، واقع در خیابان 600 آزادی ( شماره 600 لیبرتی ) افتتاح میشود و ورود برای عموم آزاد است.

اندرو گلداشتاین
Andrew Goldstein
ترجمه : فرحناز پازوکی

منبع: آبزرور ریپورتر


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.