هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 184    |    5 آذر 1393

   


 

تا دیر نشده تاریخ شفاهی دوره قاجاریه را دریابیم


حضور کارشناسان مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی


خاطرات یک روزنامه‏فروش


برگ زرینی از تاریخ تئاتر مشهد


بلوری از 57 سال روزنامه‌نگاری سخن گفت


شعر براي من كشف در خاطره و تاريخ است


دومین نشست از سلسله نشست‌های «تاریخ شفاهی کتاب»


البرز و معلمینش، قسمت اول


شروع پروژه تاریخ شفاهی، یک آرشیو ویدیویی از پیشگامانی که تئاترغیر حرفه ای نیویورک را به راه انداختند


طرح ضبط و نگهداری صدای کهنه سربازان پنسیلوانیا


 



شروع پروژه تاریخ شفاهی، یک آرشیو ویدیویی از پیشگامانی که تئاترغیر حرفه ای نیویورک را به راه انداختند

صفحه نخست شماره 184

موسسه گام نخست Primary Stages یک پروژه تاریخ شفاهیدر مورد تئاتر غیر حرفه ای نیویورک موسوم به Off-Broadway،به راه انداخته است. در این طرح اقدامات تازه ای در پیش گرفته شد تا تاریخ شفاهیOff-Broadway در نیویورک و جنبش تئاتر Off-Broadway با استفاده از گزارشهای دسته اول پیشگامانی که آن را به راه انداختند جمع آوری شود.


این طرح طبق یادداشت‌های رسانه ها، با هدف پر کردن شکاف موجود در تحقیقات حوزه تئاتر (۱) درباره یک دوره ابتکاری در آمریکای پس از جنگ جهانی دوم با ایجاد یک آرشیو ویدئویی مرکب از بازیگرانی که جنبش Off-Broadway را به راه انداختند، شکل گرفته است. به گفته آنها، بازیگران، کارگردانان، طراحان، تولیدکنندگان، نمایش نامه نویسان و موسسان تئاتر گزارشهای شخصی خود را درباره چگونگی ظهور Off-Broadway به اشتراک گذاشتند.

پروژه تاریخ شفاهی تحت نظارت کارگردان پروژه سالی پلاسSally Plassو با تولید کنندگی کیسی چایلدزCasey Childsانجام می¬شود.


چایلدز در یکی از اظهارات خود بیان داشت "من سالها مشتاق اجرای این پروژه بودم. فرصتهای زیادی برای ما وجود دارد تا درباره جنبش Off-Broadway در کتابها و نشریات دیگر چیزهایی یاد بگیریم، اما کمتر پیش می¬آید ببینیم خالقان جنبش Off-Broadway خودشان صحبت کنند".


پروژه از ژوئن 2014 تاکنون نزدیک به 50 ساعت مصاحبه با 20 نفر از رهبران Off-Broadway انجام داده است. این افراد به قرار زیر هستند: جوآنی آکالیاتیسJoAnne Akalaitis (بنیانگذار Mabou Mines)، بی. اچ بریB.H. Barry (کارگردان جنگ)، شامی چایکینShami Chaikin (از بنیانگذارن تئاتر باز،  خواهر جوزف چایکینJoseph Chaikin)، تیسا چانگTisa Chang (بنیانگذار مجموعه تئاترهای پان آسیا)، فیووش فینکلFyvush Finkel (بازیگر و کمدین تئاترهای خیابان Second Avenue Yiddish theatresو وودویل)، ریچارد فورمنRichard Foreman (نمایشنامه نویس، کارگردان و بنیانگذار تئاتر Ontological-Hysteric)، آرتور فرنچArthur French(بازیگر کمپانی نگرو اسمبلNegro Ensemble Company)، وین هندمنWynn Handman (بازیگردان و از بنیانگذاران تئاتر قلعه آمریکایی)، تریس هایدنTerese Hayden (بنیانگذار تئاتر Equity Library و بنیانگذار راهنمای بازیگران)، روبرت کالفینRobert Kalfin (بنیانگذار مرکز تئاتر چلسی)، وودی کینگ جونیورWoodie King, Jr.  (بنیانگذار تئاتر نیو فدرال)، جویت مالیناJudith Malina، (بازیگر و از بنیانگذاران living Theater)، پیتر مالونیPeter Maloney (بازیگر، کارگردان، نمایش نامه نویس Open Theatre، مراکز تئاتر آتلانتیک و لینکلن)، روبرت ماسRobert Moss (بنیانگذار افق های نمایش نامه نویسی) و الیزابت ویلسونElizabeth Wilson (بازیگر Public theatre و تئاتر Circle in square).

تبلیغات
در سه سال آینده، "گام نخست" امیدوار است مصاحبه هایی با تعدادی از شخصیتهای مهم در Off-Broadway و جنبشهای تئاتر جایگزین در شهر نیویورک، با تمرکز بر بازیگرانی از شرکتهای غیر انتقاعی و نیز تولیدات تجاری مهم به انجام رساند. گام نخست امید دارد نهایتاً در نخستین گام¬های OBOH با یک دانشگاه، کتابخانه یا موسسه با هدف ایجاد یک وبسایت همکاری کند تا این مصاحبه ها در دسترس مخاطبان، هنرمندان و پژوهشگرانی از نسلهای آینده قرار گیرد.


طبق سنتی که در بیشتر پروژه های تاریخ شفاهی وجود دارد، کمترین ویرایش در این مصاحبه ها انجام می¬شود. مصاحبه ها بین 2 تا 3 ساعت خواهند بود و برای مصاحبه شوندگان فرصتی است تا خودشان درمورد تئاترشان، هنرشان و خودشان صحبت کنند.


برای دریافت اطلاعات بیشتر یا حمایت از پروژه تاریخ شفاهی نخستین گامهای Off-Broadway به آدرس زیر ایمیل بزنید. oralhistory@primarystages.org


1. theater scholarship

نویسنده: میشائیل جیوئیاMichael Gioia

ترجمه: عباس حاجی هاشمی

منبع: playbill


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.