هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 180    |    30 مهر 1393

   


 

قول درج نام پدید‌آورنده «دا» در چاپ بعدی نسخه انگلیسی/ اسپراکمن: دسیسه‌ای در کار نیست!


پاتریک مودیانو، صدو هفتمین برنده جایزه نوبل ادبیات


فریادی در برهوت (قسمت پایانی)


داستانی از جنگ به روایت یک استاد ایرانی در آمریکا


مصاحبه‏های نهضت آزادی بیان دانشگاه برکلی کالیفرنیا منتشر شد


آرشیو آنلاین موزه ملی جنگ اقیانوس اقیانوس آرام آغاز به کار کرد


تاریخ شفاهی بزرگراه 35-I


تاریخ شفاهی روزنامه نگاران داکوتای شمالی


تاریخ شفاهی اسکیموهای اینوت قوی است


 



تاریخ شفاهی روزنامه نگاران داکوتای شمالی

صفحه نخست شماره 180

تری فینمن، شخصی که در وسط ایستاده، نحوه کار «سالن مشاهیر» [ساختمان یا بنایی که در آن نشان یادبودی از افراد مشهور را قرار می‏دهند] در انجمن روزنامه داکوتای شمالی را روی صفحه لمسی باجه الکترونیک که در مرکز میراث داکوتای شمالی واقع شده، نشان می‏دهد. افرادی که در این تصویر هستند به ترتیب از سمت چپ: استیو اندریست، رییس انجمن روزنامه داکوتای شمالی، ویرجینیا نلسون از انجمن تاریخی ایالت در بنیاد داکوتای شمالی، فینمن و مرل پاورود (Merl Paverud) مدیرانجمن تاریخی ایالت در داکوتای شمالی

 

 

مرکزمیراث ایالت داکوتای شمالی مکانی را به تاریخ شفاهی نوین که در مورد روزنامه نگاران داکوتای شمالی است، اختصاص می‏دهد. 
 
انجمن روزنامه‏های ایالت داکوتای شمالی، روزدوشنبه در مرکز میراث این ایالت، انجام طرحی را در زمینه تاریخ شفاهی برای ثبت سرگذشت سه تن ازروزنامه نگاران روزنامه‏های این ایالت آغاز کرند.
این کانون با انجمن تاریخی ایالت داکوتای شمالی برای بزرگداشت تاریخ مردمی که تاریخ ساز بوده‏اند همکاری کرد.
«استیو اندریست Steve Andrist)) مدیر اجرایی کانون روزنامه‏های داکوتای شمالی می‏گوید: «ما همه روزه تاریخچه وسرگذشت ایالت و ملتمان را ضبط و ثبت می‏کنیم.» او می‏افزاید:‏ تنها چیزی را که ما به خوبی انجام نمی‏دهیم حفظ تاریخمان است.
تری فینمن (Teri Finneman) دانشجوی دکترا در دانشگاه میسوری و همکار این طرح چنین می‏گوید:‏ «ازآنجایی که این روزنامه نگاران اقدام به ثبت و ضبط تاریخ ایالت داکوتای شمالی نموده‏اند، ثبت سرگذشت خود آنها نیز اهمیت دارد.»
هر تاریخ شفاهی بر اساس مصاحبه عمیق با سوژه‏های مورد نظر بوده و کل زندگی شخصی و حرفه‏ای این افراد و نیز نظراتشان در مورد آینده روزنامه نگاری را در بر می‏گیرد.
این سرگذشت‏ها مشتمل بر نسخه مکتوب مفصل و دقیق، نسخه صوتی کامل، مصاحبه ویدیویی کامل و بهترین بخش‏های ویدیویی تدوین شده است.
کار ثبت تاریخ شفاهی در مورد سه نفر به نام‏های ویلیام سی. مارسیل (William C. Marcil) رییس شرکت فوریوم کامیونیکیشن Forum Communications، ماریلین هگرتی (Marilyn Hagerty) ستون نویس روزنامه گراند فورکس هرالدزGrand Forks Heralds  و جان اندریست ناشر قبلی د جورنال این کراسبیThe Journal in Crosby و مدیر قبلی انجمن روزنامه ملی، انجام گرفته است.
گزارش‏های مربوط به سرگذشت این سه نفر در خلال کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه به آرشیو دولتی داده شد و بهترین و مهمترین بخش‏های ویدیویی برای بازدید عموم در باجه الکترونیک، واقع در مرکز میراث که برنامه «سالن مشاهیر» (Hall Of Fame) انجمن روزنامه داکوتای شمالی در آن برگزار می‏شود، در دسترس خواهد بود.
برنامه‏ها و طرح‏های انجمن روزنامه داکوتای شمالی برای برپا کردن «سالن مشاهیر» و تهیه تاریخ شفاهی از طریق وب سایت فاندیشن  Foundation در دسترس است.
سرمایه‏گذاری روی طرح تاریخ شفاهی توسط بنیاد آموزشی انجمن روزنامه داکوتای شمالی صورت گرفته است. این طرح با کار بر روی سه تاریخ شفاهی دیگر در سال 2014 ادامه می‏یابد.

کری مگی
Karee Magee
ترجمه: فرحناز پازوکی

منبع: بیسمارک تربیون


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.