هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 180    |    30 مهر 1393

   


 

قول درج نام پدید‌آورنده «دا» در چاپ بعدی نسخه انگلیسی/ اسپراکمن: دسیسه‌ای در کار نیست!


پاتریک مودیانو، صدو هفتمین برنده جایزه نوبل ادبیات


فریادی در برهوت (قسمت پایانی)


داستانی از جنگ به روایت یک استاد ایرانی در آمریکا


مصاحبه‏های نهضت آزادی بیان دانشگاه برکلی کالیفرنیا منتشر شد


آرشیو آنلاین موزه ملی جنگ اقیانوس اقیانوس آرام آغاز به کار کرد


تاریخ شفاهی بزرگراه 35-I


تاریخ شفاهی روزنامه نگاران داکوتای شمالی


تاریخ شفاهی اسکیموهای اینوت قوی است


 



تاریخ شفاهی بزرگراه 35-I

صفحه نخست شماره 180

طرح تاریخ شفاهی 35-I داستان چگونه توسعه یافتن شهر دولوثی که سابق بر این‏ می‏شناختیم  بیان‏ می‏کند.
 
دولوث، مینه سوتا- هزاران نفر روزانه از بزرگراه  35-I درون ایالتی از هینکلیHinckley  به دولوثDuluth رفت و آمد‏ می‏کنند. ساخت آزادراه یک چیز بود و رفت و آمد روزانه چیز دیگر.

 

سرگذشت بزرگراه 35-I دولوث قدمتی 50 ساله دارد.

مورخ تاریخ شفاهی، جینا تمپل رودز Gina Temple–Rhodes، آن قدرها هم زمانی که مسئولیت ثبت و ضبط تاریخ بزرگراه به او سپرده شد ذوق زده نشد. تمپل رودز گفت: «زمانی که این موضوع مطرح شد، دوستانم به من گفتند که این موضوع از آن چنان اهمیتی هم برخوردار نیست، اما وقتی که به این موضوع فکر‏ می‏کنید، ساخت بزرگراه درون ایالتی 35-I واقعاً قسمت‏های بیشتر دولوث را که امروزه آن را‏ می‏شناسیم تغییر داد. وقتی که کلنگ اولین مرحله ساخت این بزرگراه در قسمت غربی دولوث به زمین زده شد، موجبات ناراحتی کشاورزان بارنوم Barnum برای مبادله محصولاتشان با کسبه انتهای خیابان مسابا Mesaba شد.
این احساسات منفی از گسترش منطقی و برنامه‏ریزی شده این طرح عمرانی تا دهه 1980 ممانعت به عمل آورد. اما همین عدم گسترش، فرصت فوق العاده‏ای برای جلوگیری از اعتراضات و مخالفت‏های پیرامون این طرح و زیباسازی آن به ویژه در پارک کانال فراهم نمود.
جان بری John Bray، مدیر بازنشسته اداره حمل و نقل مینسوتا گفت که پارک کانال یک محله ولگردنشین و از بدترین نقاط شهر محسوب‏ می‏شد.»
کنت ورلی که زمانی یکی از مخالفین این بزرگراه بود، استخدام شد تا وظیفه محوطه و نماسازی این طرح را به عهده بگیرد و او از بین ایده‏های زیادی که در ذهن خود داشت نماد باغ گل سرخ را بر بالای تونل درون ایالتی  35-I کار گذاشت.
بری در ادامه گفت که کنت ورلی Kent Worley  آن را طراحی کرد و این از طرح اولیه‏اش هم بزرگتر و به مراتب بسیار زیباتر از اولش شده است.
تمام طرح‏های ورلی به اتمام نرسیدند.
مکان کلینیک قدیمی مافلر Muffler در خیابان سوپریر Superior قرار شد که به دروازه پارک لیکپلیس  Lakeplace Park و لیکواک Lakewalk اختصاص یابد.
تمپل رودز گفت: «او واقعاً بر این باور است که آن قسمت‏ می‏تواند ساخته شود و هنوز هم‏ می‏تواند به اتصال مرکز شهر به لیکپلیس و لیکواک کمک کند.
جینا تمپل رودز برای طرح تاریخ شفاهی بزرگراه درون ایالتی  35-I با 10 نفر مصاحبه کرده است. نسخه‏هایی از این مصاحبه‏ها را‏ می‏توان در اداره ارتباطات شهر دولوث پیدا کرد.


کپی از آن را نیز‏ می‏توان در کتابخانه عمومی دولوث مشاهده کرد.


ترجمه: علی محمد آزاده

منبع: نورثلند نیوز سنتر


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.