هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 179    |    23 مهر 1393

   


 



بررسی تاثیر تغییر محل کار از تولیدی پارچه به تولیدی لباس

صفحه نخست شماره 179

عکس اهدای خانم جین و «دختران نخریس آمریکا» در کارخانه نخریسی آمریکاٰ، فال ریور، حدود 1925
 

 

 

 

 

سال‏های 1920 تا 1950 در تاریخ شهر فال ریور(Fall River) دورۀپرتنش تغییر، تحمل سختی و حیات دوباره بود. دوره‏ای که در آن نابودی صنعت تولید پارچه، رکود بزرگ و پیدایش مشاغل تحت سیطره زنان مشغول در تولید لباس-که به مشاغل سوزنی معروف شد– بر زندگی تعداد بی‏شماری از زنان کارگر در این شهر تاثیر گذاشت. صدای بسیاری از این زنان خاموش شده است اما دیگران هنوز داستان‏های جالبی برای گفتن دارند و انجمن تاریخی فال ریور به زودی در مطالعه ای به نام «زنان کارگر: تاریخ شفاهی طبقه کارگران زن فال ریور طی سال‏های 1950-1920» آن را ضبط خواهد کرد.


این مطالعه به اثرات اقتصادی فعالیت زنان در محل کار توجه دارد، چراکه در این دوره فال ریور از یک مرکز مهم صنعتی بافت پارچه کتان به یک مرکز مهم تولید لباس تبدیل شد. این طرح زندگی زنانی را مستند می‏کند که در دوره رکود در کارخانجات تولید پارچه شهر کار می‏کردند، اما ‏به مشاغل سوزنی روی آوردند یا طی اولین سال‏های شکل گیری این مشاغل حرفه‏هایی را در این رابطه در پیش گرفتند.


سرپرست انجمن تاریخ فال ریور، مایکل مارتینز (Michael Martins) در این رابطه گفت: «هنوز در جستجوی زنانی هستیم که با این معیارها همخوانی داشته ومایل به شرکت در این تحقیق باشند. اگر کسی را می‏شناسید که مایل به مصاحبه است، لطفاً با من تماس بگیرید. ما هنوز به دنبال عکس‏های این دوره هستیم، به خصوص عکس‏هایی که مربوط به صنعت پوشاک باشد.»


مارتینز افزود: «این طرح اولین مطالعه در مورد موضوع زنان کارگر طی دوره ای بسیار مهم است. گرچه اساساً این مطالعه در مورد خود زنان است، در مورد این که چگونه تغییرات محل کار بر زنان و خانواده‏شان اثر گذاشت، آنها چه احساسی در مورد مشاغل خود داشتند یا چگونه با کار تکراری خود کنار می‏آمدند. این روایت‏ها به لحاظ تاریخی ارزشمند و منحصر به فرد و حفظ آنها برای نسل‏های آینده مهم است.»


مارتینز گفت: «بافندگان، کارگران کارخانه‏ها، کارکنان دفتری و دکتری که کارفرمایان مختلفی همچون شرکت تولیدی کراویف (Kravif)، ILGWU مرکز درمانی اتحادیه (ILGWU Union Health Center)، کارخانه‏های کینگ فلیپ (King Philip Mills) و فروشگاه لباس لیتل دورتی (Little Dorothy) - اولین مغازه لباس عضو اتحادیه فال ریور- داشت، جزو شرکت کنندگان بالقوه طرح هستند. مصاحبه‏کننده‏ها ومشاوران این مطالعه، محققان علوم انسانی، مورخان و مربیان خواهند بود.»


به گفته مدیر طرح، جویس بی . رودریگز(Joyce B. Rodrigues)، که معلم بازنشسته تاریخ است، این مطالعه شکافی مهم را در تاریخ کار نیوانگلند پر می‏کند. مطالعه عمیقی برای ثبت تغییر ناگهانی فال ریور از تولید پارچه به مشاغل سوزنی به رغم ‏اهمیت بسیارآن، صورت نگرفته است. زنانی که نان آوران خانه بودند به ناگهان باید مهارت‏های جدیدی را یاد می‏گرفتند، تا بتواند به لحاظ اقتصادی دوام بیاورند.
انجمن تاریخ فال ریور در نظر دارد روایت‏ها و دیگر مطالب جمع‏آوری شده در طول این مطالعه را از طریق نمایشگاه‏های سنتی و مجازی و به صورت چاپی منتشر کند. به علاوه یک بایگانی از نامه‏ها و عکس‏های خانوادگی مصاحبه‏شوندگان باز تشکیل خواهد شد.


هزینه این مطالعه را مرکز مطالعه علوم انسانی توده (Mass Humanities) تأمین می‏کند که خود تحت حمایت شورای فرهنگی ماساچوست و وابسته به مرکز ملی کمک به مطالعات علوم انسانی است. انجمن تاریخی فال ریور در شهر فال ریور خیابان راک (Rock) شماره 451 واقع است. از هرکسی که عکسی را برای به اشتراک گذاردن در اختیار دارد یا افراد مستعدی را برای مصاحبه می‏شناسد، تقاضا می‏شود با شماره 1071-679-508 ‏تماس بگیرد.


ترجمه: اصغر ابوترابی

منبع: ساوث کوست تودی


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.