هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 179    |    23 مهر 1393

   


 



مدیر مدرسه سابق و قاضی یوتا در میان سیاهان آمریکایی در طرح داستان‏سرایی

صفحه نخست شماره 179

مدیر سابق مدرسه در وست‏ها‏یWest High، و قاضی امروز در سالت لیک کانتی Salt Lake County به اوباما، مایا آنگلو Maya Angelou و دیگر سیاه پوستان آمریکایی در طرح داستان سرایی پیوست.
جویس گری Joyce Gray در دهه 1960 ویرجینیا Virginia دانشجو بود و از در پشتی رستوران که بر آن نوشته بود «رنگین پوستان» وارد رستوران شد. او با دانشجویان رفیقش در کانتر وول وورت Woolworth برای اعتراض در مقابل تبعیض نژادی بست نشستند.
سال‏ها‏ بعد گری برنده جایزه مدیران مدرسه در ایالت یوتا و اولین مدیر سیاهپوست آمریکایی ایالت شد.
اکنون او در مورد دانشجویان و دیگران چنین بازگو می‏کند: «آنها می‏گویند چرا شما از افراد سفید پوست متنفر نیستید؟» پاسخش این بود که من برای این کار وقت ندارم. زیرا زمانی که شما متنفر می‏شوید و انرژی خود را آن گونه هدر می‏دهید این امر شما را کند کرده و متوقف می‏کند.
گری، قاضی سالت لیک کانتی شونا گریوز رابرتسون Shauna Graves-Robertson و هشت سیاه پوست دیگر از یوتا به رئیس جمهور باراک اوباما و مایا آنگلو Maya Angelou شاعر، گیتاریست جاز بی بی کینگ B.B. King و صدها نفر دیگر پیوست تا همراه این افراد سرگذشتش را برای یک مجموعه تاریخ شفاهی دیجیتال که اخیراً منتشر شده در کتابخانه کنگره بازگو نمایند.
طرح غیرانتفاعی تاریخ سازان که در واشنگتن مستقر است آغاز به جمع‏آوری صدها پرونده از آمریکایی‏های سیاهپوست قبل از ارائه مجموعه به کتابخانه ملی کردند.
مدیر طرح و بنیانگذار جولیانا ریچادرسون Julieanna Richardson جنبش تاریخ شفاهی را «خطیر» می‏نامد زیرا حفاظت آنها برای دهه‏ها‏ی آینده را ضمانت می‏نماید.
متصدی کتابخانه ملی مایک مشون Mike Mashonکه طرح در حال انجام را مدیریت می‏نماید، موافق است.
او هفته گذشته این چنین گفت: «تاریخ سازان قطعاً پرده منقوشی غنی از تاریخ سیاهان آمریکا و مردمی است که آن را ساخته اند.
گری و گریوز رابرتسون از طریق تجارب متفاوتی به یوتا آمدند.
گری در جنوب آمریکا که دچار تبعیض نژادی بود به دنیا آمد. در سال 1940 نهایتاً بهمراه همسرش که بومی یوتا است، در سال 1980 به آنجا نقل مکان کرد. او مدرک دکتری خود را از دانشگاه یوتا گرفت و در 1984 مدیر دبستان آرکادیا شد و سپس به مدرسه متوسطه برایانت Bryant و نهایتاً مدرسه‏ها‏ی وستWest رفت.
والدین گریوز- رابرتسون در سال 1950 به یوتا آمدند. او در سالت لیک سیتی Salt Lake City زاده و بزرگ شد. قاضی 56 ساله در دانشگاه دولتی آریزونا Arizonaدر رشته عدالت کیفری در دانشگاه دولتی آریزونا تحصیل کرد و قبل از بازگشت به یوتا با سناتور ارین هچ Sen.Orrin Hatch کارآموزی خود را گذراند. او از دانشکده حقوق دانشگاه یوتا فارغ التحصیل شد و دفتر امور سیاهان دولت را مدیریت کرد.
گریوز رابرتسون از انتخاب شدندنش برای این طرح غافلگیر شد. اوگفت: «ولی بعدش بزودی متوجه قضیه شدم.»
او گفت: «متاسفانه من تنها زن قاضی سیاهپوست آمریکایی در ایالت هستم. بنابراین به خودی خود امری تاریخی است.»
اولین قاضی سیاه پوست یوتا تایرون مدلی Tyrone Medley بود. او از سومین دادگاه منطقه در سال 2012 کناره گیری کرد.
گریوز رابرتسون گفت او بطور منظم با دانشجویان حقوق و دیگر افراد صحبت می‏کند. نصیحت او به آنها و خصوصا زنان جوان سیاه پوستی که آرزوی قاضی شدن داشتند این بود: «حداکثر تلاش خود را انجام دهید. و دور و بر خود را با افرادی که به شما علاقه دارند و اهمیت می‏دهند پر کنید.»
او بیان می‏کند هنگامی که او برای کنفرانس‏ها‏ی انجمن کانون وکلای ملی سفر می‏کند بسیاری از همکاران او در دیگر ایالت‏ها در مورد این که یوتا ابدا وطن اقلیت‏ها‏ نیست، متعجب هستند.
او می‏گوید: «آنها می‏گویند چطور است؟ آنها چگونه با شما رفتار می‏کنند؟ چگونه قادر هستی روی نیمکت بمانی؟ بقیه کشور اینجا را به عنوان مکانی که سیاهان آمریکا رشد کنند و شکوفا شوند نمی‏بینند. او به آلفا کاپا آلفاAlpha Kappa Alpha انجمن خیریه سیاهان آمریکا سرویس مدار تعلق دارد که او سعی دارد این تصور و اندیشه را از بین ببرد.
او اظهار می‏نماید: «شما می‏توانید همه جا سعی کنید و پیشرفت نمایید.»
گری که زمانی که در وست بود مدیر سال یوتا در سال 1999 نامگذاری شد اکنون بازنشسته شده ولی به عنوان مشاور مدارس سطح کشور برای کمک به مدیریت رفتار دانش آموزان و فراهم نمودن نیازهای آموزشی دانش آموزان فعالیت می‏نماید.
او این گونه ذکر می‏نماید که نظارت مداوم از جانب معلم موسیقی کلاس پنجمش، اصرار مادرش بر کسب مدرک دانشگاهی و تعهد خود او در راستای بدست آوردن فرصت‏ها‏ی مناسب، علی رغم خشونت و تبعیض نژادی در طی دوران جوانی او، عواملی در طی مسیر او برای معلمش شدنش بودند.
تاریخچه هشت نفر دیگر از اهالی یوتا شامل ستاره فوتبال سابق دانشگاه یوتا و معاون تنوع جمعیت رونالد کلمن Ronald Coleman و لارزت هیل ویلسون Larzette Hale-Wilson اولین زن سیاه پوست که موفق به کسب مدرک دکتر در حسابداری شد و رئیس جمهور سابق آلفا کاپا آلفا، شامل این طرح می‏شوند.
این مجموعه در سال 1999 آغاز شد و در حال حاضر شامل هزارها مصاحبه در محدوده 39 ایالت و ده‏ها کشور می‏شود. سازمان‏دهندگان می‏گویند این مجموعه بزرگترین آرشیو تصویری سیاهان آمریکا است.

آنی ناکس
 ANNIE KNOX
ترجمه: عطیه اسعد

منبع: روزنامه سال لیک تربیون


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.