هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 178    |    16 مهر 1393

   


 



گناه جنایات جنگی در فلسطین بر گردن آمریکا‏‏ست

صفحه نخست شماره 178

آمریکا‏‏ از این هراس دارد که هر اقدامش برای مسئول دانستن اسراییل در جنایت‏های علیه بشریت، در نهایت پای خودش را به میان کشیده و به عنوان متهم اصلی شناخته شود.

 

 

 

 

آمریکا‏‏ در جنگ بین اسراییل و فلسطین میانجی بی‏‏طرفی نیست. این کشور شریکی فعال برای اسراییل بوده و در جنایت‏های اخیر اسراییل علیه فلسطینیان، کشتارهای دسته جمعی و ویرانی‏ها و خرابی‏هایی که در طول تابستان در نوار غزه به بار آورده، مقصر اصلی بوده است.


این واقعیت که آمریکا‏‏ حامی این رنج غیرقابل تصور است، می‏تواند انگیزه خوبی برای تلاش‏های مصرانه آمریکا‏‏ باشد تا نگذارد فلسطینیان از هیچ کدام از ابزار پاسخگویی بین‏المللی همچون دادگاه بین‏المللی عدالت و دادگاه جرایم بین‏المللی استفاده کرده و اسراییل را مسئول همه چیز بدانند. زمانی که جمعیت بومی و آواره توسط ابرقدرت‏هایی همچون آمریکا‏‏ از دسترسی به فرصت‏هایی برای اثبات حقانیتش منع می‏شود، حتماً بی‏‏عدالتی و ظلمی در کار است، آن هم ظلمی بزرگ.


در آن زمان که بمب‏های اسرائیل غزه را با خاک یکسان می‏کرد، آلیس لیند Alice Lynd با همکاری استوتن لیند Staughton Lynd جزوه‏ای ‏‏32 صفحه‏ای ‏‏را پیش‏نویس و تنظیم کردند که توسط گروهی از مورخان مخالف جنگ Historians Against the War  که روی موضوع اسرائیل-فلسطین کار می‏کنند، منتشر شد. عنوان این جزوه که در اوت 2014 به چاپ رسیده است «تخطی‏های اسراییل و معضل اعمال [قانون]» است. این متن آمریکا‏‏ را در مقابل انعکاس اعمال خودش قرار می‏دهد، و موشکافانه و به صورت مستند ثابت می‏کند که چه طور آمریکا‏‏ از یک سو به طور حساب شده تخطی‏های دولت اسراییل از قانون آمریکا‏‏ و قانون بین‏المللی  را با سند و مدرک نشان می‏دهد در حالی که از سوی دیگر با بذل و بخشش‏های مالی بدون قید و شرط حمایت‏های دیپلماتیک، نظامی و مالی از اسراییل می‏کند.


این تحقیق خاطر نشان می‏کند که در قانون ایالت متحده آمریکا‏‏ آمده است که نباید هیچ گونه همکاری نظامی با دولتی صورت بگیرد که آشکارا حقوق بشر را که به لحاظ بین‏المللی  به رسمیت شناخته شده، نقض می‏کند. با این حال آمریکا‏‏ هنوز کمک‏های نظامی بیشتری را به اسراییل می‏دهد تا به دیگر کشورها و این کمک‏ها اکنون بیشتر از 3.1 میلیارد دلار در سال است. آمریکا‏‏ در مانورهای نظامی مشترک، تحقیقات نظامی وگسترش سلاح‏ها با اسراییل مشارکت می‏کند.


این دوگانگی آمریکا‏‏ در خط مشی خودش به اندازه کافی مجرمانه به نظر می‏رسد، اما اگر تمام دیگر راه‏های حمایت آمریکا‏‏ از اسراییل را به آن اضافه کنیم - علی الخصوص نقش محکم و تزلزل ناپذیرش در شورای امنیت سازمان ملل که با وتو کردن و در نتیجه ایجاد مانع بر سر راه اقدامات بین‏المللی  برای ایجاد عدالت،آشکارا نقش وکیل مدافع منافع اسراییل را بازی می‏کند –کاملاً ثابت می‏شود که آمریکا‏‏ نقش فعالی را در حملات اسراییل و اشغال نظامی فلسطین دارد.


علت این امر این است که آمریکا‏‏ به شدت از این که هر اقدامی برای مسئول دانستن اسراییل در جنایت‏های علیه بشریت سرانجام پای خودش را به عنوان متهم اصلی تامین کننده پول و پشتوانه دیپلماتیک و سیاسی برای اسراییل و نیز فراهم کننده اسلحه و مهمات برای این کشور برای چند دهه به میان بکشد، هراسان است.


گروه مورخان مخالف جنگ هم زمان که این اسناد جدید در حال بررسی بود نامه‏ای ‏‏را به پرزیدنت اوباما و اعضای کنگره نوشتند که این طور شروع می‏شود: «ما حملات کنونی علیه غیرنظامیان در غزه و اسراییل را محکوم می‏کنیم. ما همچنین متوجه شده ایم ارتش اسراییل که دهه‏ها توسط ایالات متحده مسلح و حمایت شده است، صدمات و آسیب‏های جبران ناپذیری را به مردم غزه وارد آورده است.»  31 ژوئیه 2014 مطالب این جزوه دررابطه با این موضوع درست به هدف زده و آمریکا‏‏ را مقصر اصلی این قضایا می‏داند.


در این جزوه نقل قولی از یکی از مورخان به نام رابین. دی. جی. کلی Robin D. G. Kelly آمده که درباره درگیری‏ها چنین گفته است: «تعیین گام بعدی نیازمند این است که ما گام‏های زیادی به عقب یعنی به قبل از محاصره، قبل از انتخابات حماس، قبل از عقب نشینی اسراییل و پایان اسکان یهودیان در غزه، قبل از پیمان اسلو و یا حتی قبل از سال 1967 که نوار غزه به اشغال اسراییل درآمده، برداریم.» («وقتی غبارها در غزه کنار بروند» 8 اوت، 2014، وبلاگ محصل سیاه).


 
من افتخار کار کردن با هر دو نویسنده این جزوه را داشته ام. این کتاب بعد از از اولین جنگ خلیج فارس(1990-1991) منتشر شد، یعنی زمانی که این دو نویسنده خبر از آن دادند که ما با هم در ویرایش تاریخ شفاهی فلسطین به عنوان راهی برای آگاهی از مرکزیت فلسطین در بی‏‏ثباتی کامل خاورمیانه، واقعیتی که امروز به حقیقت پیوسته، همکاری می‏کنیم. در پی بازدید‏های منطقه‏ای ‏‏از کرانه باختری، نوار غزه، اسراییل و ارتفاعات جولان، حاصل کار منتهی به انتشار سرزمین مادری: تاریخ شفاهی فلسطین و فلسطینیان Homeland: Oral Histories of Palestine and Palestinians در سال 1993 شد. این دو نویسنده در کار جدیدشان دوباره به تعداد زیادی از موضوعات آشنا که ما در کتابمان به آنها پرداخته ایم، اشاره می‏کنند. موضوعاتی که با عناوینی همچون توافقات بین‏المللی  و قوانین آمریکا‏‏، توافقات بین‏المللی  بر سر حقوق بشر، قوانین آمریکا‏‏ در خصوص همکاری‏های خارجی، نقض حقوق بشر که در عرصه بین‏المللی  به رسمیت شناخته شده، شکنجه‏ها و بیرحمی‏ها، رفتار و صدمات غیر انسانی یا اهانت آمیز، توقیف و دستگیری مستبدانه، مجازات جمعی که همگی در زمره بسیاری از موضوعات نظیر این قرار می‏گیرند.


شاید مهمترین فصل در این جزوه مختصر، فصل «مسئله اعمال [قانون] The Problem of Enforcement» باشد. نیازی نیست یک نفر مورخ یا محقق سیاسی باشد تا درک کند مادامی که سازوکار پاسخگویی اجرایی جهانی به خاطر آمال و آرزوهای سیاسی یک ابرقدرت در مورد فلسطینیان پذیرفته نمیشود، اسراییل هر زمان که بخواهد مجوز حمله به غزه و کرانه باختری را بدون این که توبیخ شود، خواهد داشت.
حملات نظامی احمقانه اسراییل در تابستان امسال (که به شکلی فریبنده در انگلیسی «عملیات حاشیه دفاعی Operation Protective Edge» ترجمه و در واقع عبارت عبری آن «صخره سخت»  بود)، 2168 کشته در میان فلسطینیان بر جای گذاشت که بیش از 500 نفر از آنها کودک بودند. موسسه شناخت خاورمیانه The Institute for Middle East Understanding  در یک مقایسه تطبیقی میزان این مرگ و میرها را با جمعیت آمریکا‏‏ مقایسه کرده است. بدین ترتیب که اگر فرض کنیم چنین حوادثی در آمریکا‏‏ رخ می‏داد، شمار تلفات انسانی ویران کننده برابر 376.68 آمریکا‏‏یی در 51 روز می‏شد. این تعداد تا حدودی کمتر از تعداد 407000 آمریکا‏‏یی است که در جنگ جهانی دوم کشته شدند. مبالغه نیست که بگوییم هر شخص در غزه حداقل یک فرد کشته یا زخمی شده در این فاجعه بی‏‏رحمانه را می‏شناسد و همواره به این می‏اندیشد که شاید نفر بعدی خود او باشد.


اگر چنانچه قرار است به بشریت خدمتی شود، شهروندانی که معتقد به دستیابی برابر به ابزار بین‏المللی  برای رسیدن به عدالت هستند می‏باید با صدایی بلند و بی‏‏پرده اعتراض خود را نسبت به سلطه همیشگی آمریکا‏‏ بر فلسطین اعلام کرده و آن را محکوم کنند. اگر چنانچه شما از راه‏های صلح آمیز برای رسیدگی به جنایات صورت گرفته علیه بشریت حمایت می‏کنید – به ویژه اگر شما آمریکا‏‏یی یا اسراییلی هستید- هم اکنون ازنماینده انتخابیتان بخواهید برای تغییرات در سیاست‏ها اقدام نمایند تا جمعیت‏های نادیده گرفته شده که قربانی جنایت‏های علیه بشریت هستند، از نظام عدالت بیرون رانده نشوند. اولویت و ارزش اصلی برای آمریکا‏‏ این است که افراد را مسئول جنایت‏هایشان می‏دانند. این ارزشی است که ما نباید برای هیچ کشوری به ویژه کشور خودمان از آن چشم‏پوشی کنیم.


سام باهور*
Sam Bahour


*سام باهور Sam Bahour مشاور تجاری آمریکا‏‏یی-فلسطینی در رام‏الله است و به عنوان رایزن سیاست‏گذاری برای الشبکه شبکه سیاسی فلسطینیان http://al-shabaka.org/ کار می‏کند. او متولد و بزرگ شده یانگزتاون Youngstown در ایالت اوهایو است و در وبلاگ ePalestine.com می‏نویسد. او این مقاله را به روزنامه پلستاین کرونیکل ارایه کرد. (این مقاله نخستین بار در وبلاگ هیل The Hill منتشر شده است.)


ترجمه: فرحناز پازوکی

منبع: روزنامه پلستاین کرونیکل


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.