هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 1    |    12 آبان 1389

   


 

آگهی جذب مترجم


گزارشی از دومين همايش تاريخ شفاهي


فراخوان مقاله همايش ايران و استعمار انگليس


تقوا، ضرورت تاريخ نگاري يك مورخ مسلمان است


معرفی کتاب تاریخ آموزی و تاریخ نگاری


باورناپذیری فضای جنگ برای نسل آینده


علینقی منزوی» کتاب شناس و نسخه شناس ایرانی دار فانی را وداع گفت


شب سمور و لب تنور


تصاوير و اسناد از رجال، تجار و ابنيه‌هاي تهران سخن مي‌گويند


نمایشی از قدرت معنوی (گلچین خاطرات مقام معظم رهبری از دوران دفاع مقدس)


روايت "توطئه‌هاي ضدانقلاب" در جشنواره خاطره‌نويسي كرمانشاه


اگر روزی تاریخ بمیرد!


معرفی کتاب جغرافيای تاريخی كوفه


فراخوان جشنواره خاطره‌نويسي "راز نهان"


تعطیلی تأسف‌بار مجموعه تاریخ شفاهی ادبیات ایران


معرفی کتاب همگام با آزادی


درآمدی بر مطالعة نشانه‌شناختی روایت


 



تصاوير و اسناد از رجال، تجار و ابنيه‌هاي تهران سخن مي‌گويند

صفحه نخست شماره 1

مركز اسناد كتابخانه مجلس به تازگي دو مجموعه از تصاوير شخصيت‌هاي تاريخي، سياسي و تجار اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي را در قالب شيشه، عكس‌ها و نگاتيو خريداري كرده است كه با تكميل مجموعه‌هاي اسنادي اين مركز، نكات ارزشمندي را در اين برهه از تاريخ آشكار مي‌سازند.

علي ططري، رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، درباره اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: به تازگي اين مركز دو مجموعه از تصاوير اسنادي را كه به سده گذشته باز مي‌گردند، خريداري كرده است و محور اصلي اين مجموعه‌ها علاوه بر اسناد، عكس‌ها، شيشه‌ها و نگاتيوند.

وي دفاتر دخل و خرج «ميرزا حسن خرازي تهراني» از تجار مشهور تهران در اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي را از جمله اسناد مجموعه نخست برشمرد و توضيح داد: اسناد و تصاوير اين مجموعه‌ها علاوه بر ارزش اقتصادي به دليل مطالعات تاريخي، سياسي، داشتن اطلاعاتي درباره تجار، بازرگانان و ... اهميت فراواني دارند و به گونه‌اي بخشي از تاريخ معاصر ايران را روايت مي‌كند.

دبير شوراي ارزيابي اسناد كتابخانه مجلس با اشاره به اين كه تصاويري از «بنان‌السلطان» نماينده دوره پنجم و ششم شهرضا و قمشه اصفهان از جمله مضامين اين مجموعه‌اند كه تاكنون در جايي انتشار نيافته‌اند، اظهار كرد:‌ اين تصاوير و توضيحاتي كه درباره برخي از آنها وجود دارد، اطلاعات تاريخي فراواني را بيان مي‌كند. به عنوان نمونه، اين تصاوير نشان‌دهنده تاسيس مدرسه‌اي با نام فروغي در حوزه انتخابيه وي و برخي از فعاليت‌هاي فرهنگي‌اش در كنار اقدامات سياسي اويند.

ططري درباره دومين مجموعه خريداري شده اين مركز گفت: در اين مجموعه 136 شيشه‌عكس از اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوي وجود دارد كه از آن ميان مي‌توان به تصاويري از اماكن و مساجد تهران، ابنيه‌ها، عمارات اداري نظير بلديه، قصرهاي اوايل قاجار، برخي محلات تهران، دروازه‌هاي قديمي تهران و ... اشاره كرد.

مدرس و پژوهشگر تاريخ معاصر ايران يادآور شد: قرار است اين اسناد و اطلاعات در آرشيو شنيداري ـ ديداري مركز اسناد كتابخانه مجلس فهرست‌نويسي و نگهداري شوند تا بتوانند پازل تاريخ معاصر را تكميل كنند و نقاط ابهام پژوهش‌هاي آتي روشن سازند.

نویسنده: سميرا سرخان زاده
منبع: منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.