هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 176    |    2 مهر 1393

   


 

پاسخ دکتر تفرشی به دکتر مجد/ ایران در جنگ اول و 270هزاربرگ سند


شهید و شهادت در خاطرات بابا نظر


تاریخ شفاهی را نمی توان نادیده گرفت


اسطوره صبا


تشکل‏ها‏ی دینی مشهد بعد از کودتای 28 مرداد


فراخوان همایش ملی نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی - بهمن 93


مرکز فرهنگی ناظم حکمت برگزار می‏کند: گردهمایی نقد ادبی


«معلم»، فیلمی جدید از کاترین مورفی


شماره پاییز نشریه تاریخ اجتماعی منتشر شد


شکل دادن به خاطرات و هویت در اروپا: نیروهای متضاد از سطوح بالا و پایین


آنچه از میدان «تیان آن من» نمی‏دانستم


 



شکل دادن به خاطرات و هویت در اروپا: نیروهای متضاد از سطوح بالا و پایین

صفحه نخست شماره 176

منتقدان همگرایی کشورهای اروپایی همیشه از این که رهبران و مؤسسات اروپایی از دسترس مردم عادی دور هستند و به دغدغه‏های آنها توجه نمی‏کنند ناراضی بوده‏اند.

البته در سال‏های اخیر، اتحادیه اروپا تلاش‏های خود برای فراگیرتر شدن و بالابردن سطح شناسایی شهروندان را از طریق طرح یکپارچه‏سازی افزایش داده است. به یادآوری گذشته مجزا و متصل اروپا یکی از بخش‏های اصلی این راهبرد شده است. و همزمان، جنبش‏های اجتماعی و فعالیت‏های نخبگان در سطوح محلی، ملی و حتی بین‏المللی سیاست خاطرات را در مورد اتحادیه اروپا به چالش کشیده است. آنها برای مثال خواستار یک بازشناسی رسمی و ارائه بهتر تجربیات تاریخی مانند تجربه گولاگ، استعمار، مهاجرت در سازمان‏های فراملی هستند.

چطور می‏توان به ادراکی از این تحولات رسید که هم شامل سطوح پایین و هم سطوح بالاتر جامعه شود که معمولا به روش‏های متناقض و اقتشاش آمیز ختم میشود؟ بازیگران اصلی شکل دادن به هویت و خاطرات چه کسانی هستند؟ چگونه این بازیگران با هم در تعامل هستند و همکاری می‏کنند و با هم رقابت دارند؟ کدام سازوکار تصمیم‏سازی و ابزار روایت است که برای متقاعد کردن تصمیم‏سازان نهادی و عموم مردم به کار میرود؟ طرح‏های هویت و حافظه تا چه اندازه از سوی اتحادیه اروپا ایجاد و حمایت می‏شوند؟ تا چه اندازه اتحادیه اروپا با بازیگران محلی و ملی در تلاش برای افزایش شناخت شهروندان از طریق طرح‏های حافظه همکاری می‏کند؟

در همایش آینده اروپادوستان که قرار است به مدت سه روز از 8 تا 10 ما ژوئیه سال 2015 برگزار شود، ما به دنبال مطالعات تحقیقاتی در همه رشته‏هایی هستیم که بتوانند این سؤالات را از زوایای مختلف پاسخ دهند و از روش‏ها و نظریه‏های مختلف استفاده کنند. با توجه به محتوای این همایش ما از همه آثاری که نشان دهنده تناقضات موجود در خوانش‏های تاریخ اروپا هستند و بازیگران و مسببان این تناقض‏ها را مشخص می‏کنند، استقبال می‏کنیم.

چکیده مقالات باید در حدود 250 کلمه تنظیم شود و حداکثر تا 15 سپتامیر به نشانی‏های زیر ارسال شود.
aline.sierp@maastrichtuniversity.nl
jwustenberg@gmail.com

ترجمه: عباس حاجی‏هاشمی

منبع: آرکایوال پلتفورم


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.