هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 175    |    26 شهريور 1393

   


 



آغاز طرح تاریخ شفاهی در دانشگاه کارولینای شمالی

صفحه نخست شماره 175

پمبروک PEMBROKE- از معلمان سرخپوست آمریکایی بازنشسته‏ی هفتاد ساله و مسن‏تر دعوت شده تا در طرح جدید تاریخ شفاهی در مرکز منابع بومی امریکایی پمبروک وابسته به دانشگاه کارولینای شمالی تحت عنوان «داستان خویش را تعریف کنیم» شرکت کنند.


این مرکز که در مین قدیم (Old Main) قرار دارد، طرحی تصویری را آغاز نموده که هدف از آن ضبط سرگذشت‏های معلمان سرخپوست آمریکائی بازنشسته‏ی روبنسون کانتی Robeson County است.


استن نیک Stan Knick، مدیر این مرکز گفت: «از معلمان بازنشسته‏ای که اصالتاً از جامعه‏ی محلی هستند اما در مدارس شهرستان‏های مجاور یا سایر جوامع سرخپوستان آمریکایی مشغول به کار بوده اند، نیز دعوت شده است.» تمرکز طرح «داستان خویش را تعریف کنیم» بر آن است که به این معلمان فرصت داده شود تا مهم‏ترین یا محبوب‏ترین داستان خویش را از دوران اشتغالشان تعریف کنند.»


این طرح به دنبال سرگذشت‏هایی است که بتوان آنها را در سه تا پنج دقیقه بازگو کرد تا به این ترتیب، بیشترین تعداد روایت جمع‏آوری شوند. «داستان خویش را تعریف کنیم» کار خود را با معلمان 70 ساله به بالا آغاز خواهد نمود. هنگامی که معلمان مسن‏تر سرگذشت خویش را تعریف کردند، دعوتنامه‏هایی برای معلمان بازنشسته‏ای صادر خواهد شد که 69 ساله یا کمتر هستند. بسته به تعداد معلمانی که تا آن زمان سرگذشتشان ثبت شده، ممکن است بیشتر از یک جلد از مجموع آنها تولید شود.


نیک گفت: «همان گونه که در محصول ویدئویی سال 2002 تحت عنوان «لامبی Lumbee با افتخار: شاخص‏های هویت لامبی» نشان دادیم، تحصیل یکی از شاخص‏های بارز هویت، تاریخ و فرهنگ لامبی است. سرگذشت دبیران بومی بخش بسیار مهمی از تاریخ جامعه‏ی محلی سرخپوستان آمریکائی هستند. همین سرگذشت‏ها می‏توانند راهی برای درک فرهنگ محلی، نگرش‏ها و ارزش‏ها باشند. ضبط روایت سالخورده‏ترین معلمان در مرحله‏ی اول، امکان نگاه عمیق به این فرهنگ و تاریخ را فراهم می‏نماید.»


جو آن لوری Jo Ann Lowery، معلم بازنشسته، موافقت نموده تا با مرکز منابع در این طرح همکاری نماید. نیک مسئولیت ضبط ویدیویی، تدوین و تولید را بر عهده خواهد داشت.
دو محصول اصلی از این کار تهیه می‏شوند. محصول اول، ویدیو یا ویدیوهایی هستند که برای تماشا و توزیع عمومی تدوین و تولید می‏شوند. محصول دوم بایگانی دائمی از کلیه‏ی مجموعه‏ی ویدیوهای تهیه شده بر روی نوارهای ویدیویی و نسخه‏های دیجیتالی خواهد بود که به مجموعه‏ی ماندگار مرکز منابع بومی آمریکا افزوده می‏شوند.

ترجمه: ناتالی حقوردیان

منبع: روزنامه روبسونین


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.