هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 173    |    12 شهريور 1393

   


 



طرح تاریخ شفاهی انجمن تاریخ ولنات کریک

صفحه نخست شماره 173

اپریل بل از شرکت میراث درخت زندگی با دکتر باد روترموند در موزه شیدلندز رانچ در قالب طرح تاریخ شفاهی همزمان با یکصدمین سالگرد ولنات کریک مصاحبه می کند.

 

 

 

 

 

طرح تاریخ شفاهی انجمن تاریخ ولنات کریک Walnut Creek خاطرات را برای آیندگان گردآوری می‏نماید

ولنات کریک WALNUT CREEK، کالیفرنیا- پنجاه سال بعد زمانی که این شهر سالگرد 150 سالگی خود را جشن می‏گیرد هیچ کس با جوانان امروز در مورد چگونگی بزرگ شدنشان در ولنات کریک مصاحبه نخواهد کرد. پست ها و فرستاده‏ها‏ی بی‏شمار آنها در فیس بوک، تویت‏ها‏، عکس‏ها‏ی اینستگرام و ویدئوهای واین Vine videos، بیشتر از آنچه می‏خواهند بدانند به آنها اطلاعات خواهد داد.
اما برای اشخاصی که طی دهه‏ها‏ی اخیر در ولنات‏کریک بزرگ شده و زندگی کرده‏اند، رسانه جمعی که در اینترنت برای همیشه وجود داشته باشد، نبود.
به همین دلیل برای کمک به بزرگداشت صدمین سالگرد ولنات‏کریک، انجمن تاریخ ولنات‏کریک به آپریل بل April Bell، تصویرنگار حرفه‏ای ‏برای ثبت و ضبط فیلم مصاحبه‏ها‏ با ساکنان قدیمی ولنات‏کریک و به دست آوردن خاطرات آنها برای آیندگان برای طرح تاریخ شفاهی، مأموریت داد.
بل Bell شهروندی از ولنات‏کریک اظهار داشت: «از سال 2012  ما با 18 نفر مصاحبه کرده‏ایم. و با 10 ساکن قدیمی و گذشته از ساکنین ولنات‏کریک در ماه سپتامبر مصاحبه خواهیم کرد. ما با افرادی از کلیه قشرها از رهبران مدنی و تاجران قدیمی تا مردم عادی که بزرگ شدنشان در ولنات‏کریک را بخاطر دارند مصاحبه کرده‏ایم. یعنی زمانی که در ولنات کریک همه به خاطر داشتند تو کی هستی و قراره چی کار کنی.»
به گفته بل 5 فیلم ویرایش شده (تحت عنوان تاریخچه) به منظور لذت بردن و آگاهی مردم در مورد گذشته شهر به پایگاه اینترنتیWCHSفرستاده شده است. هر مصاحبه‏شونده یک لوح فشرده یادگاری از جریان مصاحبه‏اش برای به اشتراک گذاشتن با دوستان و خانواده دریافت کرد و فیلم‏ها برای آرشیو انجمن تاریخ پیاده شده و به صورت یک کتاب چاپ و منتشر شدند.
اگرچه با هر مصاحبه‏شونده به مدت 45 دقیقه مصاحبه شد، بسیاری از فیلم‏ها‏ی فرستاده شده بر روی پایگاه اینترنتی انجمن تاریخی کلیپ‏ها‏ی ویرایش شده یک یا سه دقیقه‏ای ‏هستند. این مسئله جنبه خاصی از تاریخچه ولنات‏کریک همان گونه که توسط مصاحبه شونده به خاطر آورده شده را، مشخص می‏نماید. یکی از تکان‏دهنده‏ترین خاطرات مردم شهر ولنات‏کریک به یاد آوردن خاطره تشویق و دست تکان دادن برای سربازان سوار بر کامیون اردوگاه استون من Stoneman درپیتس برگ Pittsburg  راهی جنگ جهانی دوم بود، که به خاطرش هرکاری که داشتند، زمین می گذاشتند.
ساکن دائم جوان‏ها‏نا Jo Ann Hanna صاحب بوتیک لباس در کلیپی دو دقیقه‏ای ‏این گونه به خاطر می‏آورد: «کامیون‏های مملو از افراد وارد ولنات‏کریک شدند. نمی دونم چگونه دانستیم، ولی مغازه‏ها‏ رو بستیم و رفتیم داخل خیابان برای دست تکان دادن، بوسه فرستادن و خداحافظی با آنها. این منظره دلخراش بود. و نیز چیزی بود که بخشی از زندگی ما شده بود.»
نکته تلخ دیگر این است که چند نفر از آن مصاحبه‏شوندگان فوت شده اند. پریمو فاچینی Primo Facchini حامی مدنی قدیمی ولنات‏کریک و پشتیبان انجمن تاریخ ولنات‏کریک اخیراً فوت شد. مصاحبه او را می‏توانید از طریق پایگاه اینترنتی WCHS تماشا کنید.
این طرح در مورد آدری ورگ Audrey Veregge آن قدرها موفقیت‏آمیز نبود. آدری ورگ که عضو WCHS است به همراه شیلا راگ استاد Sheila Rogstad و جودی‏ها‏کل Judie Hockel طرح تاریخ شفاهی را آغاز نمود. او در روز برنامه‏ریزی شده برای مصاحبه مبتلا به لانرژیت شد و مدت کوتاهی بعد به علت بیماری سرطان درگذشت.
بل که فارغ‏التحصیل دبیرستان لاس لوماس Las Lomas در سال 1986 است، تغییرات بسیاری در ولنات‏کریک در طول دوره زندگی‏اش دیده است. این مسئله در او حس فوریت برای بدست آوردن تاریخ شهرش ایجاد کرد.
بل خاطرنشان می‏سازد: «ولنات‏کریک دائم حرکتی رو به جلو دارد و در حال پیشرفت است و همین امر باعث می‏شود که تاریخش به راحتی از دست رفته و نابود شود». بل شرکت خودش را (شرکت میراث درخت زندگیTree of Life Legacies) دارد و به اشخاص جهت ایجاد و خلق تاریخ زندگی‏شان به صورت تصویری کمک می‏نماید.
بل و انجمن تاریخ در حال حاضر به دنبال مصاحبه‏شوندگان بیشتری هستند. آیا خود شما یا فردی هست که بشناسید و ساکن قدیمی ولنات‏کریک بوده و داستان‏سرای خوبی هم باشد؟ اگر این طور هست با دفتر WCHS از طریق شماره تلفن 7871 935 925 تماس بگیرید و پیغامی که حاوی نام، شماره تلفن و نام شخصی که پیشنهاد می‏کنید باشد، بگذارید. یک داوطلب با شما تماس خواهد گرفت.
بل افراد را به مصاحبه شدن تشویق می‏نماید: «بسیاری از اشخاص می‏گویند بعداً این کار را انجام خواهند داد. فردا دیر است همین حالا این کار را انجام دهید. حتماً نباید شما پیر بوده باشید. مشکلی نیست اگر شما در سن جوانی مصاحبه شوید.»

دبورا برستین
Deborah Burstyn
ترجمه: عطیه اسعد

منبع: روزنامه کنترا کوستا تایمز


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.