هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 173    |    12 شهريور 1393

   


 



وعده‏های دولت فدرال و سنتی با هم هماهنگی ندارند

صفحه نخست شماره 173

اداره تأیید‏ فدرال،(1) در حالی که قوانین و معیارهایش را برای کسب تأیید‏ فدرال بازبینی می‏کند باید روشی را در نظر بگیرد که در آن تاریخ شفاهی برای ارزیابی درخواست‏های تأیید‏ توسط این اداره، در نظر گرفته شود.

به طور کلی، تاریخ شفاهی به عنوان راهنما و الگویی برای تفسیر تاریخ و فرهنگ جامعه درخواست کننده‏ی تأیید، در نظر گرفته می‏شود. البته،‏ تاریخ شفاهی به عنوان شاهد و گواه مستقیم استفاده نمی‏شود. منطق در اینجا بسیار قانون‏زده است،‏ به عنوان مثال دفاعیات شخص در دادگاه برای اثبات بی‏گناهی‏اش،‏ هر چند که مکتوب شده باشد،‏ به عنوان سند و مدرک مورد قبول نیست بلکه به عنوان ادعایی در نظر گرفته می‏شود که نیاز به بحث داشته و همراه با تمامی شواهد دیگر بررسی می‏شود. تاریخ شفاهی چه در مورد رهبران سیاسی باشد چه پیشکسوتان و ریش‏سفیدان،‏ اصول،‏ ارزش‏ها،‏ رویدادها و اطلاعاتی در مورد جامعه سرخ‏پوستان را در خود داشته و منتقل می‏کند و حرف‏های مردم را نیز در صورتی که توسط اسناد غیر وابسته تأیید‏ و حمایت نشده باشند بررسی می‏کند.

اقوام سرخ‏پوست همچنان به شدت متکی بر سنت‏های شفاهی هستند. ریش‏سفیدان به خاطر معلومات و شناختشان از جامعه،‏ تاریخ،‏ ارزش‏ها،‏ تصنیف‏ها،‏ مناسک و آداب و رسوم مورد احترامند. سنت‏های شفاهی نقش مهمی را در اکثر اقوام سرخپوست -خواه توسط دولت فدرال تأیید‏ و به رسمیت شناخته شده باشند خواه نشده باشند- بازی می‏کنند.

در ادوار قدیم،‏ جوامع از طریق کمربندهای مهره،‏ محاسبات زمستانی،‏ ترسیم طرح‏هایی روی صخره،‏ کشیدن نقاشی روی درخت غان و دیگر روش‏های ثبت خاطره،‏ یادداشت‏هایی را در مورد حوادث و وقایع ثبت کرده‏اند. افرادی خاص،‏ که معمولاً از جوانی آموزش دیده‏اند،‏ علاقمند شدند تا وقایع،‏ معاهده‏ها،‏ و تاریخ این جوامع سنتی که معلومات و درس‏هایی از گذشته را در خود داشتند،‏ زنده نگه دارند. تعداد زیادی از ابزارهای ثبت حوادث همچون کمربندهای مهره و دیگر ابزار از گزند جابجایی‏ها و انتقالات،‏ زندگی قبیله ای مصون مانده‏اند.

با وجود این،‏ ابزار و روش‏های ثبت خاطره در بسیاری از قبایل از بین رفته‏اند و همه آنچه برای ما باقی مانده گزارش‏های به جا مانده از ریش‏سفیدان این جوامع است. اگرچه ممکن است خاطرات ریش‏سفیدان قبیله به صدها سال قبل برنگردد اما اکثر آنها اتفاقاتی را که در طول مدت عمرشان رخ داده همچنین فرزانه نسل خود و یکی دو نفر از بزرگان و ریش‏سفیدان را به یاد دارند.

قبایل سرخ‏پوست حتی با وجود داشتن ابزار ثبت خاطره و گزارش‏ها،‏ اقوامی شفاهی هستند. تاریخ یک قوم ریش‏سفیدان و رهبرانی را در خود دارد که به دنبال کسب معلومات و آگاهی‏های فرهنگی و تاریخی بوده اند. اداره تأیید‏ فدرال بر آن است در حین جستجوی شواهد مستند از تاریخ شفاهی به عنوان راهنما استفاده کند. این اداره معتقد است زمانی که یک قبیله جلسه‏ای می‏گذارد بهترین گواه فهرست شرکت کنندگان،‏ صورت جلسه نشست،‏ و گزارش مکتوب خلاصه مذاکرات جلسه‏هاست.

تعداد کمی از قبایل سرخ‏پوست هستند که از این روش ثبت گزارش استفاده می‏کنند. اداره تأیید‏ فدرال با در نظر گرفتن گزارش‏های مکتوب و صورت جلسه‏ها توصیه می‏کند که بهتر بوده دولت‏های [خودگردان] سرخپوست روند اداری امریکا را اتخاذ می‏کردند. تعداد کمی از اقوام سرخپوست هستند که نظام مبتنی بر قانون را برگزیده‏اند. اگرچه برخی از اقوام سرخ‏پوست حکومت‏های مبتنی بر قانون را از اوایل سده 1820 برگزیده‏اند، اما اکثر آنها این کار را نکرده‏اند.

قبایل به رسمیت شناخته نشده سرخ‏پوست می‏باید استمرار فرهنگی جوامعشان و نیز مشارکت سیاسی دولتشان را اثبات کنند. تعداد زیادی از اقوام سرخ‏پوست به رسمیت شناخته نشده همچنان بر اساس الگوهای سنتی نظام سیاسی که معمولاً مبتنی بر گروه‏های خویشاوندی همچون خانواده‏ها،‏ تبارها،‏ قبایل و گاهی اوقات گروه‏های روستایی یا خویشاوندی است عمل می‏کنند،‏ و آنها قانون اساسی یا قوانین محلی را اتخاذ نکرده‏اند.

بنابراین روند امور دولتی‏شان نیازی به گزارش‏های مکتوب برای جلسات و گردهمایی‏ها ندارد. برای آنها اجماع،‏ شرافت و حافظه شرکت‏کنندگان کفایت می‏کند. اقوام قبایل به رسمیت شناخته نشده که متشکل از خانواده‏ها و خویشاوندان هستند در وضعیت بسیار نامطلوبی برای کسب تأیید‏ رسمی به سر می‏برند چرا که نمی‏خواهند گزارش‏های مکتوب ثبت و ضبط شده‏ای از جلساتشان داشته باشند.

اداره تأیید‏ فدرال نمی‏باید در حالی که جوامع قبیله‏ای همچنان جامعه سیاسی را از طریق اتحاد گروه‏های خویشاوندی اداره می‏کنند،‏ به آنها ارایه گزارشات ثبت و ضبط شده را تحمیل کند. در صورتی که قبیله‏ای نظام قانون اساسی را برگزیند،‏ ارایه گزارش‏های مکتوب طبیعی خواهد بود. جوامعی که کاملاً بر اساس قوانین سنتی حکومت شکل گرفته‏اند در وضعیت نامطلوبی برای کسب تأیید‏ دولت فدرال در چارچوب قوانین کنونی و اصلاح شده شاهد بر تأیید‏ اداره فدرال قرار دارند.


 1 - OFA: Office of Federal Acknowledgment این اداره بخشی از وزارت کشور ایالات متحده آمریکاست که امور سرخ پوستان آمریکا را پیگیری می کند. مسئولیت این اداره مدیریت بیش از 225هزار کیلومتر مربع زمین هایی است دولت آمریکا برای بهره برداری بومیان (سرخپوستان) این کشور اختصاص داده است. تأیید اداره یادشده ضامن برخورداری یک قوم از حقوقی است که در قانون برای سرخپوستان در نظر گرفته شده است. م.

دان چمپن
Duane Champagne
ترجمه: فرحناز پازوکی

منبع: هفته نامه آنلاین شبکه رسانه‏ای موطن سرخ‏پوستان امروز


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.