هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 173    |    12 شهريور 1393

   


 



روزشمار انقلاب اسلامی به بهمن1357 رسید

صفحه نخست شماره 173

جلدهای 12 و 13 مجموعه «روزشمار انقلاب اسلامی» به قلم میرزاباقر علیان‌نژاد و با شمارگان 2500 نسخه و قطع وزیری و به ترتیب در 437 و 440 صفحه و با قیمت 16 هزار و 900 تومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شدند. هرجلد با مقدمه‌ای از تدوین کننده و مولف کتاب در باره مهم‌ترین محورهای وقایع مطرح شده در آن آغاز شده است. سپس شرح وقایع هر روز با استفاده از بیشترین تصاویر موجود از تظاهرات مردمی و چهره‌های فعال و اسناد و صفحه‌های روزنامه‌ها و نشریات داخلی و خارجی و بازتاب وقایع در کاریکاتورهای آن روزها همراه شده است. این تصاویر اکنون جزیی از اسناد مهم وقایع سال 1357 محسوب می‌شوند. زیرا دسترسی به آنها آسان نیست. اما خوانندگان جلدهای 12 و 13 مجموعه «روزشمار انقلاب اسلامی» با توجه به پشتوانه گسترده پژوهشی ایجاد شده برای این مجموعه در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، علاوه بر آن که بیشترین اطلاعات موجود از وقایع منتهی به پیروزی انقلاب را که از تمام منابع و اسناد موجود گردآمده می‌خوانند، به کمک تصاویر کتاب‌ها، برداشت کامل‌تری از تحولات در ذهن‌شان نقش می‌بندد.

مطالب و تصاویر جلدهای 12 و 13 مجموعه «روزشمار انقلاب اسلامی» از تنوع دیگری هم برخوردارند. فراگیری مبارزه با رژیم پهلوی دوم که در شرح وقایع 27 دی تا چهارم بهمن 1357 کاملاً محسوس است، باعث شده تا تمام اقشار جامعه واکنش نشان داده و در صحنه‌های گوناگون مبارزات حاضر شوند. بنابراین در این مجلدات، خواننده با نقش بسیاری از اقشار و اصناف جامعه در تحولات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی آشنا می‌شود.

جلد 12 روزشمار انقلاب اسلامی : 27/10/1357 – 30/10/1357
تحولات سياسى گسترده ايران در اواخر دى ماه 1357 به حدى بود كه يك جلد از روزشمار انقلاب اسلامى (جلد12) به دوره تاريخى 27 تا 30 دى 1357 اختصاص يافت. در اين مجلد به تحولاتى نظير گسترش مخالفتهاى مردمى با حكومت پهلوى و دولت شاپور بختيار، انعكاس گسترده پيامها و سخنان امام خمينى در خبرگزاريها و مطبوعات داخلى و خارجى، يورش نظاميان و چماقداران در بسيارى از شهرها به مردم، استعفاى گروهى از نمايندگان مجلس شوراى ملى و وزير دادگسترى، اعتصاب غذاى گروهى از همافران، تدارك و برنامه‏ريزى تظاهرات اربعين، تهيه اساسنامه شوراى انقلاب اسلامى، آزادى گروهى از زندانيان سياسى و... سرانجام تظاهرات ميليونى اربعين در سراسر كشور پرداخته شده است.

تحولات گسترده اين دوره زمانى كوتاه را مى‏توان در دو محور اصلى بررسى كرد.

الف) جبهه مبارزه: شامل1ـ رهبرى انقلاب اسلامى2ـ تظاهرات ميليونى اربعين3ـ روحانيت و مردم
ب) جبهه حكومت:1ـ شاه و شاپور بختيار2ـ نظاميان3ـ كشورهاى غربى و اسرائيل


جلد 13 روزشمار انقلاب اسلامی : 1/11/1357 – 4/11/1357
 جلد سیزدهم روزشمار انقلاب اسلامی به تحولات سیاسی گسترده ایران طی روزهای اول تا چهارم بهمن 1357 می‌پردازد. در این مجلد به تحولاتی نظیر انعکاس گسترده سخنان و دیدگاه‌های امام خمینی و حوادث انقلاب در رسانه‌های داخلی و خارجی، استعفای سیدجلال‌الدین تهرانی از ریاست شورای سلطنت، اعلام بازگشت امام خمینی به ایران، تشکیل «کمیته استقبال از امام» در تهران، برپایی جلسات شورای انقلاب اسلامی، گسترش مبارزات مردمی و فعالیت روحانیون و سیاسیون، آزادی برخی از زندانیان سیاسی، پیوستن گروهی از نظامیان به مردم، ارایه لوایح انحلال ساواک و تعقیب نخست‌وزیران و وزیران سابق از سوی شاپور بختیار به مجلس شورای ملی، برپایی تظاهرات طرفداران قانون اساسی با حضور برخی نظامیان و خانواده‌هایشان، تسخیر برخی مراکز دیپلماتیک رژیم پهلوی در خارج کشور توسط دانشجویان مبارز، اقدامات امریکا در مقابله با انقلاب و ...  پرداخته شده است.    تحولات گسترده این دوره زمانی چهار روزه را می‌توان در دو محور اصلی بررسی کرد:الف) جبهه مبارزه:1 – رهبری انقلاب اسلامی 2 – کمیته استقبال از امام 3 – شورای انقلاب اسلامی4 – روحانیت و سیاسیون مخالف رژیم شاه 5 - مخالفتهای مردم6 – نظامیان پیوسته به انقلاب اسلامی7 – گسترش انقلاب در خارج از کشور     ب) جبهه حکومت:1 – شاه2 -  شاپور بختیار3 – نظامیان4 – طرفداران قانون اساسی5 – امریکا و اسرائیل

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

15 شهريور 1393
نصیری
با آرزوی موفقیت ان‌شالله شاهد مجلدات دهه فجر باشیم

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.