هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 172    |    5 شهريور 1393

   


 



انتشار خاطرات فهیم فضلی در«فهیم حرف می زند»

صفحه نخست شماره 172

این کتاب به طور مشترک از سوی فهیم فضلی بازیگر افغان هالیوود و مایکل مافت Michael Moffett نوشته و منتشر شده است.

کنکورد، نیو همشر - بازیگر سرشناس هالیوود فهیم فضلی به تازگی کتاب خود را در کتابفروشی گیبسون Gibson رونمایی کرد. او که یک مترجم آمریکایی افغانی در نیروی دریایی آمریکا نیز بوده است این کتاب را با عنوان کامل «فهیم صحبت می کند: شرح رفت و برگشت یک مجاهد-بازیگر از افغانستان تا هالیوود» به همراه مایکل مافت نوشته است که به همراه او در مراسم معرفی و رونمایی از کتاب خود در این کتابفروشی شرکت کرد. ناشر این کتاب گروه انتشاراتی مجاهدان Warriors است.

این اثر شامل خاطرات فهیم از فرار او از افغانستانی که در سال 1983 تحت سلطه کمونیست ها بوده است و سال های پناهندگی، ورود به آمریکا، تبدیل شدن به یک بازیگر هالیوود و پس از آن بازگشت به افغانستان به همراه نیروهای دریایی ارتش آمریکا می شود.

این کتاب تاکنون برنده مدال طلای انجمن نویسندگان نظامی آمریکا شده است. همچنین این اثر نامزد بهترین کتاب سال انجمن تاریخ شفاهی آمریکا و نیز جایزه ارزشمند ژنرال والاس ام. گرین General Wallace M. Greene در بخش آثار غیر داستانی شده است.

این کتاب همچنین امضای روی جلد تام هنکس را دارد که با فهیم در فیلم جنگ چارلی ویلسون همبازی بود. فهیم و مافت یکدیگر را در منطقه عملیاتی نیروهای دریایی در استان پر از آشوب هلمند افغانستان در سال 2010 ملاقات کردند. مافت در آن زمان یک افسر ذخیره پیاده نظام و استاد کالج NHTI-Concord بود و در خود آمریکا به عنوان یک مورخ میدانی برای دانشگاه نیروی دریایی کار می کرد. فضلی به عنوان یک مترجم نقش بسیار موثری در نزدیک کردن آمریکایی ها و افعان ها داشت تا آنجایی که طالبان جایزه ای برای سر او تعیین کرد.

فهیم این کتاب را به مادرش و همه زنان دنیا تقدیم کرده است که حاوی روایتی ماجرایی، عشقی، هالیوودی و جنگی از گذشته او است. این اثر در واقع گزارشی الهام دهنده از مقاومت و وطن پرستی و همچنین عشقی است که یک نفر نسبت به وطن خود و به طور همزمان نیروی دریایی ارتش آمریکا دارد.

تجربیات هالیوودی فضلی بسیار زیاد است که از آن جمله می توان به شرکت در فیلم آرگو که در سال 2013 برنده جایزه اسکار شد و سری فیلم مرد آهنی اشاره کرد. او به تازگی از مراکش به خاطر بازی در فیلمی به نام «کسبه را تکان بده» به همراه بروس ویلیسف بیل موری، زویی دیچانل و کیت هادسون برگشته است. فضلی همچنین در فیلم «قلعه سعادت» به همراه میشل موناگان که در ماه سپتامبر اکران خواهد شد و همچنین فیلمی از کلینت ایستوود با عنوان «تک تیرانداز آمریکایی» با بازی بردلی کوپر که قرار است در ماه نوامبر اکران شود، دوباره بر روی پرده نقره ای سینما دیده خواهد شد.

گروه انتشاراتی مجاهدین ناشر بهترین کتاب های داستانی و غیر داستانی نظامیان است. 

ترجمه: عباس حاجی هاشمی

منبع: شبکه خبری پرس ریلیز


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.