هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 171    |    29 مرداد 1393

   


 

زبان به مثابه ميانجی تجزيه‌ی هرمنوتيكی در تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی دانشگاه فردوسی مشهد -۳


سی و پنجمین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان»


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم-۲۵


بررسی ورود نهادهای آموزشی مدرن به ایران در گفت‌وگو با موسی حقانی/بخش اول؛


تاریخ شفاهی جزیره، نسل‏ها‏ رابه هم نزدیک می‏کند


چه جسورانه بالا می روند


دانشجویان مشکلات پیش‏روی لاتین‏تباران را در کتاب «نسل لاتین‏تبار» به تصویر می‏کشند


طرح تاریخ شفاهی برای حفظ سرگذشت ماهیگیری مین


کنار بروید، وضعیت اضطراری است! رانندگان آمبولانس در جنگ جهانی اول


 



دانشجویان مشکلات پیش‏روی لاتین‏تباران را در کتاب «نسل لاتین‏تبار» به تصویر می‏کشند

صفحه نخست شماره 171

معرفی کتاب:

 
نسل لاتین‏تبار (صداهای آمریکای نو) نوشته‏ی ماریو تی. گارسیا.

 

 

 

 

نسل لاتین‏تبار (صدای امریکای نو) نوشته‏ی ماریو تی. گارسیا حاوی 13 مصاحبه‏ی تاریخ شفاهی با دانشجویان فارغ‏التحصیل لاتین‏تبار است. گارسیا، طی چند سال، هنگامی که در دانشگاه سانتا باربارای کالیفرنیا به عنوان استاد تحقیقات چیکانو مشغول به کار بود این سرگذشت‏ها را جمع‏آوری کرد. گارسیا توانست به اعماق سرگذشت‏های شخصی و تأثیرگذار این مردان و زنان جوان دست یافته و چالش‏هایی را که این دانشجویان –به همراه خانواده‏هایشان– با آنها مواجه بوده‏اند، مانند ورود به ایالات متحده به همراه مشکلات مالی و فرهنگی در زندگی روزمره را آشکار سازد.


گارسیا در مقدمه‏ی خود آورده است که این جوانان لاتین چگونه به عنوان یک فرد آمریکایی پذیرفته نشده و عموماً از همان ابتدا آنها را به عنوان افرادی تنبل شناخته و هیچ فرصتی به آنها داده نمی‏شود. در کتاب صراحتاً آمده است که جنگ علیه جماعت «ضد-مهاجر» یکی از سخت‏ترین چالش‏هایی است که می‏توان بر آن غلبه کرد. گارسیا متذکر می‏شود که افراد لاتین، بزرگترین گروه اقلیت در ایالات متحده بوده و همواره جزو آن دسته از گروه‏های جمعیت‏شناختی هستند که درک درستی نسبت به آنها وجود ندارد. این پدیده‏ای ناخوشایند است زیرا مهاجران لاتین تقریباً 16 درصد کل جمعیت آمریکا را تشکیل داده و «تا سال 2050 از هر سه آمریکایی، یکی از آمریکای لاتین خواهد بود. تمام آمریکائیان متأثر از این تغییر جمعیت‏شناختی هستند و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.» او اهمیت درک تأثیر جمعیت لاتین در آمریکا و هم چنین تاریخ آنها را برای پیشگری از تنش‏های نژادی بازگو می‏کند.


سیزده دانشجوی جوان، به این کتاب زندگی بخشیدند. صداقت و شفافیت آنها در بازگویی سرگذشت‏هایشان شگفت‏انگیز بوده و ویژگی منحصر به فردی به این کتاب‏ می‏بخشد. شرکت‏کنندگان حتی در مورد وضعیت مهاجرت والدینشان و در برخی موارد وضعیت خودشان سخن گفته‏اند که با توجه به ذکر اسامی کامل آنها در کتاب، انتخابی بس شجاعانه است.‏ در حالی که تبعیض، انگ اجتماعی و نژادپرستی علیه نسل لاتین‏تباران در آمریکا همواره شایع است، برخی افراد ترجیح‏ می‏دهند که آن را نادیده بگیرند اما گارسیا قصد چنین کاری را ندارد. او بر جنبه‏های مثبت این سرگذشت‏ها تمرکز کرده و تلاش نموده تا با این جوانان که نماینده‏ی جمعیت لاتین‏تباران هستند، ارتباط برقرار نموده و شفاف‏سازی نماید. با راهنمایی‏های وی، آنها تعهد، آرزوها، دستاوردها و چالش‏های خود را در میان‏ می‏گذارند.


کتاب نسل لاتین‏تبار که با مهارتی بسیار نوشته شده است، پا فراتر از هر گونه دیدگاه کلیشه‏ای‏ می‏گذارد که اکثر آمریکائی‏ها نسبت به جمعیت لاتین دارند. در ابتدا مطمئن نبودم که چه حسی نسبت به این کتاب خواهم داشت اما حالا حس‏ می‏کنم که این کتاب واقعاً تصویری شفاف از کلمه‏ی لاتین ترسیم‏ می‏کند. از نظر من این کمله صفاتی همچون شجاعت، قدرت، احساس، تعهد و ذکاوت را تداعی‏ می‏کند. این کتاب، که توسط انتشارات دانشگاه نورث کالیفورنیا منتشر شده، قابلیت تغییر دیدگاه مردم نسبت به لاتین‏تباران‏ را دارد. و مسلماً‏ً می‏تواند انگ منفی همراه با کلمه‏ی لاتین را از میان بردارد.

بلانکا اورتیز
Blanca Ortiz
ناتالی حق وردیان

منبع: روزنامه سانتافه نیومکزیکو


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.