هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 170    |    22 مرداد 1393

   


 



تاريخ شفاهی تصويری افغانی-آمريكايی شهر فرمونت

صفحه نخست شماره 170

عایشه وهاب از فرمونت کالیفرنیا، معاون مدیر طرح «داستان های کابل کوچک». ئهاب همکار ایا اوکاوا ست.

 

 

 

 

علاقمندی آیااوکاو ا Aya Okawa به فرهنگ افغانی در سال‏های اخیر بیشتر شده و در این مدت پی برده است که کمتر می‏توان به روایت تجربه مهاجرین افغانی-آمريكايی دست یافت.

اوکه فارغ‏التحصیل رشته مردم‏شناسی تصویری است به همین دلیل تصمیم گرفت با آموزش افرادی که باور داشت بهترین راویان این فرهنگ بودند، یعنی خود افغانی-آمريكايی‏ها، این وضعیت را تغییر دهد.
اوکاوا در مرحله بعد، همکاری با عایشه وهاب (Aisha Wahab)، یکی از رهبران جامعه افغانی-آمريكايی شهر فرمونت(Fremont)، را در زمینه ضبط مصاحبه‏های ویدئویی آغاز کرد تا به ثبت تاریخ شفاهی افغانی-آمريكايی‏های منطقه خلیج [سانفرانسیسکو] بپردازد.


یکی از ساکنین ال سریتو(El Cerrito) به اوکاوا گفت: «گذشته فرهنگی بسیار غنی وجود دارد ولی بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند. این مهم است که جامعه افغانی‏ها ابزاری برای بیان فرهنگ خود داشته باشند که در منطقه خلیج و فراتر از آن شنیده شود. خوشبختانه این طرح گامی به سوی انتشار این گفته‏هاست.


هجده ماه بعد طرح تصویری مشترک آنها، «داستان کابل کوچک»، برای اولین بار در مرکز منابع خانوادگی شهر فرمونت پخش شد.
اوکاوا گفت: «می‏خواستیم فرصتی ایجاد کنیم که افراد سرگذشت‏های خود را بیان کنند و بهترین ابزاری که یافتیم تاریخ شفاهی یا همان مصاحبه‏های کوتاه بود تا مردم از آنچه برایشان مهم بود، صحبت کنند. تجارب و گفته‏های بسیار متفاوتی در جامعه افغانی-آمريكايی وجود دارد و ما می‏خواستیم این گفته‏های گوناگون شنیده شود.»
وهاب افزود: «این فیلم حدوداً نود دقیقه‏ای افغانی-آمريكايی‏هایی را نشان می‏دهد که خاطرات و تجربیات خود را به عنوان مهاجر یا فرزندان آمریکایی مهاجران بیان می‏کنند. سن افراد مصاحبه شونده از جوانان بیست ساله تا پیرمرد نود ساله را در بر می‏گیرد.»


بعضی از این افراد در دهه 1990 به ایالات متحده مهاجرت کرده‏اند، در حالی که برخی دیگر همین دو سال پیش به منطقه خلیج آمده‏اند.»


 هزینه انجام این طرح از سوی مؤسسه علوم انسانی کالیفرنیا، گروه غیرانتفاعی حامی طرح‏های ارتقاء تفاهم فرهنگی و نیز مرکز توانمندسازی پناهندگان و مهاجران، واقع در اوکلند تأمین شد.

وهاب گفت: «عنوان این فیلم اشاره‏ای به محله افغان‏هاست که در منطقه سنترویل(Centerville) در فرمونت به وجود آمده و برخی آن را «کابل کوچک» می‏نامند. گرچه می‏توان این لقب را برای تمام منطقه خلیج، که بیشترین جمعیت افغانی‏های خارج از افغانستان را در سطح ملی در خود جای داده است، به کار برد.»
وهاب در فاصله نمایش فیلم، از سفر اخیر خود به افغانستان به عنوان عضو هیئت بین¬المللی ارتقا و پیشبرد صلح و ثبات در این کشور جنگ زده صحبت می‏کند و از امید‏ها و روش‏های نوینی خواهد گفت که جوانان این منطقه به وی آموخته‏اند.


او گفت: «بزرگترین دستاورد من این است که هنوز امید وجود دارد. درست است که افغان‏ها حدود 40 سال در جنگ بوده‏اند، و به نوعی کشوری ویران دارند، اما جوانان افغانی مایلند که بهتر باشند، تحصیل کنند، به تدابیر جدید بیندیشند، فکری باز داشته باشند و سفر کنند. آنها کاملاً مطمئن و امیدوارند که در سال‏های آتی در آرامش خواهند بود.»


علاقمندان می توانند اطلاعات بیشتر را در نشانی www.littlekabulstories.org بیابند.

كریس دو بندتی
Chris De Benedetti
ترجمه: اصغر ابوترابی

منبع: کونترا کوستا تایمز


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.