هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 170    |    22 مرداد 1393

   


 



ثبت خاطرات کهنه‏سربازان تاونتون پیش از آن که از دست بروند

صفحه نخست شماره 170

کلاهخود مردی که در حمله روز دی (1) شرکت داشت در انجمن تاریخ اولد کالنی Old Colony به نمایش گذاشته شده است. عکس از روزنامه تاونتون/ روری شولر Rory Schuler

 

 

 

 

تاونتون– ده‏ها نفر از سربازان تاونتون بزرگ (2) برای بازگویی و ثبت تاریخی از تجربیات خویش در انجمن تاریخ اولد کالنی ثبت نام نموده‏اند.


با این که کلیه جلسات پر شده‏اند، اما سازمان همچنان به دنبال کسانی است که علاقه‏مند به شرکت در این فعالیت هستند.


کتی مک دونالد Katie MacDonald، مدیر عامل، گفت: «در حال حاضر 12 کهنه‏سرباز ثبت نام کرده‏اند. اکثر آنها سربازان جنگ جهانی دوم هستند که این عالی است. یک سرباز از جنگ با کره و یکی دیگر نیز از جنگ ویتنام در میان آنها هست. دوست داریم داستان سربازان جنگ‏های اخیر را نیز بشنویم. اگر مردم از این طرح با خبر شده و تصور می‏کنند که خیلی دیر شده، اشتباه می‏کنند.»


انجمن تاریخ سیلور سیتی Silver City طرح تاریخ شفاهی خود را آغاز نموده تا سرگذشت مردان و زنانی را ثبت و ضبط نماید که در نیروهای ارتش خدمت کرده‏اند.


از کلیه سربازان منطقه دعوت شده تا به دفتر مرکزی انجمن مراجعه نموده یا در آنجا حضور یابند.

در فراخوان داوطلبانی که توسط کارکنان انجمن تاریخ اولد کالنی منتشر گردیده، آمده است: «خاطرات به صورت الکترونیک ضبط و نگهداری می‏شوند تا نسل‏های آینده نیز بتوانند مستقیماً از زبان سربازانی که در جنگ‏های آمریکا شرکت کرده‏اند، در این باره بیاموزند. از سربازان می‏خواهیم که عکس‏های زمان خدمت خویش را به همراه بیاورند تا در اینجا همراه با هر داستان ثبت و نگهداری شوند.»


مک دونالد گفت استقبال افراد از این طرح طی چند روز گذشته بی نظیر بوده و کلیه ی جلسات به سرعت پر شدند.
انجمن تاریخ اولد کالنی در سطح بین المللی تصمیم گرفت تا طرح را در 70-امین سالروز اولین حمله به نورماندی آغاز کند.


مک دونالد گفت: «این سالروز بسیار مهم است اما آخرین سالروزی است که مردم فرصت دارند تجربیات دست اول خود را از اتفاقاتی که برایشان رخ داده در این روز بیان کنند. با گذشت زمان، خاطرات کمرنگ می‏شوند و ما قصد داریم که قبل از این که چنین اتفاقی بیافتد این سرگذشت‏ها را ضبط کنیم. وقتی این ‏ها به ثبت برسند، عمری ابدی خواهند داشت.»
انجمن، فعالیت خود را تنها به سربازان تاونتون محدود نکرده است. از مردان و زنان کل منطقه دعوت شده تا برای مشارکت وقت بگیرند.
مک دونالد گفت: «تلاش ما بر آن است که بایگانی خود را گسترش داده و این خاطرات و این سرگذشت‏ها را ضبط کنیم. طی 50 تا 100 سال آینده این داستان‏ها از بین نرفته و همچنان می‏توانیم آنها را برای دیگران بازگو کنیم. دوست داریم که نمایشگاه نظامی را نیز گسترش داده و خاطرات مردان و زنانی را که به آمریکا خدمت کرده‏اند تا هر زمان ممکن، جاودانه سازیم.»


مک دونالد امیدوار است بتواند طرح را به کانال‏های کابلی شهر گسترش داده، از برخی مصاحبه‏ها فیلم تهیه کرده و شاید هم با طرح تاریخ شفاهی کتابخانه کنگره وصل شود.
مک دونالد گفت: «کسانی که علاقه‏مند به افزودن و ضبط داستان زندگی خویش در بایگانی ما هستند، ما تماس گرفته و وقت بگیرند. مشتاق به گفتگو با آنها هستیم.»


۱- در اصطلاحات نظامی آمریکایی در کل به روزی که قرار است یک عملیات بزرگ حمله در جنگ آغاز شود روز دی (D-Day) گفته می‌شود. ولی بیشتر از همه یکی از روزهای مشخص در جنگ جهانی دوم به این نام شهرت یافته‌است. این عملیات بزرگ‌ترین عملیات جنگی تاریخ (عملیات آبی-خاکی) محسوب می‌شود. فرماندهی کل این عملیات بزرگ برعهده ژنرال دوایت دیوید آیزنهاور گذاشته شده بود، او بعدها سی‌و‌چهارمین رئیس جمهوری این کشور شد. برنامه‌ریزی برای این عملیات بزرگ از ماه‌ها قبل و مخفیانه و با رعایت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفته بود. همه ساله در سالروز این عملیات نظامی مراسمی برگزار می‌شود و کهنه سربازانی که در جنگ حضور داشتند در این مراسم شرکت می‌کنند. م

۲ - منطقه تاونتون بزرگ ناحیه حومه شهر تاونتون در شهرستان بریستول در ایالت ماساچوست آمریکاست.م

روی شولر
سردبیر سیتی
ترجمه: ناتالی حقوردیان

منبع: روزنامه تاونتون


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.