هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 168    |    1 مرداد 1393

   


 



در گفت و گو با نویسنده «هدایت سوم»:

صفحه نخست شماره 168

سردار محمد جعفر اسدی




 

 

 

نویسنده کتاب هدایت سوم:

ارزش‌های دفاع مقدس رو به فرسایش نخواهند رفت / سردار اسدی مسن ترین فرمانده سپاه بود

سجادی منش: وظیفه داریم برای آیندگان روایات صحیحی از دفاع مقدس برجای بگذاریم تا تمام مردم با رشادت ها و دلاوری های رزمندگان آشنا شوند و به قدرت ایمان پی ببرند.


به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، کتاب خاطرات سردار محمدجعفر اسدی فرمانده لشکر المهدی در دوران دفاع مقدس با عنوان «هدایت سوم» که به کوشش سید حمید سجادی منش به رشته تحریر درآمده، توسط سوره مهر منتشر شده است. این کتاب شامل خاطرات سردار اسدی از ایام کودکی تا پایان دفاع مقدس است. سردار اسدی پیش از انقلاب اسلامی، دوره‌ای پر فراز و فرود را تجربه می‌کند که نقطه عطف آن، ارتباط با شهید محراب آیت الله مدنی است. به علاوه، در ماه‌های نخست جنگ در کنار بزرگانی چون شهید حاج داوود کریمی قرار می‌گیرد و نقش ارزنده‌ای در مقابله با رژیم بعث عراق و دفاع از مناطق جنوبی کشور ایفا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این کتاب، گفت و گویی کوتاه با نویسنده کتاب ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌آید:
 
- به عنوان اولین سوال بفرمایید چطور با سردار اسدی آشنا شدید و چرا اصولاً به سراغ خاطرات ایشان رفتید؟
 اگرچه در سال‌های دفاع مقدس، من در لشکر 19 فجر بودم اما چون سردار اسدی فرمانده لشکر المهدی بود، از ایشان شناخت کامل داشتم. این شناخت و سپس آشنایی، در سال‌های اخیر افزایش یافت تا اینکه به نوشتن خاطرات ایشان انجامید. البته وساطت و پی‌گیری‌های حجت‌الاسلام شیرازی که در این حوزه، نقش فعالی دارند بسیار مؤثر بود.
 
- برای مکتوب کردن این حجم خاطرات چه زمانی صرف کردید؟
 مصاحبه و ضبط خاطرات در یک بازۀ زمانی چهارماهه به سرانجام رسید و نگارش آن با توجه به ارجاعات سورۀ مهر برای اصلاحات و درج پانوشت‌ها، هشت‌ماه به طول انجامید.
 
- این کتاب چه برهه از دوران زندگی سردار اسدی را در بر گرفته و شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟
 هدایت سوم اگر چه به طور پیوسته و در قالب 75 روایت، عرضه شده، اما سه فصل از زندگی سردار اسدی را روایت می کند. آغاز کودکی تا پایان دورۀ نوجوانی که به مبارزات مردمی در سال 42 ختم می‌شود. سپس دورۀ مجاهدت‌های انقلابی ایشان که تا سال 57 ادامه دارد و سرانجام دورۀ دفاع مقدس که نقش ارزنده‌ای در همۀ سال‌های آن به عنوان فرمانده و بویژه فرماندۀ لشکر 33 المهدی داشته است.
 
- از دوران مبارزات انقلاب ایشان شروع کنیم. چطور شد که سردار اسدی به یک مبارز سیاسی قبل از انقلاب تبدیل شد؟
همه چیز از یک درگیری سخت در خرداد 1342 در مقابل حرم مطهر شاه‌چراغ آغاز می‌شود که آقای اسدیِ شانزده ساله، شاهد تظاهراتی خونین و نیز شهادت یکی از مغازه‌دارهای خیابان احمدی شیراز بوده که از پیش او را می‌شناخته است. افزون بر این بعدها به دلیل آشنایی با شهید محراب آیت‌الله مدنی، شخصیت انقلابی‌اش، تحولی تازه می‌یابد که حتی منجر به زندانی و شکنجه شدن می‌شود.
 
- محوریت اصلی این کتاب، خاطرات دفاع مقدس سردار اسدی است و معمولا خاطرات رزمندگان دفاع مقدس جذابیت های زیادی دارد. هدایت سوم چه ویژگی منحصر به فردی دارد که مخاطب را مجذوب خود کند؟
 یکی اینکه روایت‌های نابی از سال نخست جنگ در این کتاب آمده است. سپس باید به روایت‌های ایشان که شامل خاطراتی از حاج داوود کریمی می‌شود اشاره کنم که پیشتر در کتاب دیگری نیامده است. سوم اینکه همیشه خاطرات یک فرمانده که از موضعی خاص به جنگ نگاه می‌کند و آگاهی کلی از دفاع و مقاومت دارد و در عین حال در جریان جزئیات سلحشوری ها و پایداری‌هاست، با روایت‌های یک رزمندۀ عادی متفاوت است. در این کتاب سعی شده این تفاوت توسط مخاطب احساس شود.
 
- روایت این خاطرات چطور پیش می رود یا بهتر است بگوییم چه تکنیکی در آن استفاده شده است؟

 همۀ آنچه که در این کتاب نوشته شده در قالب داستان - خاطره است با روایاتی به هم مرتبط که سعی کردم با نثری روان و تاًثیرگذار عرضه کنم. در واقع کوشیدم نوع لحن و نحوۀ بیان خاطرات، از هماهنگی و یکپارچگی خاصی برخوردار باشد و خواننده را تا پایان خسته نکند.
 

- چرا «هدایت سوم»؟ عنوان کتاب را بر چه مبنایی انتخاب کرده‌اید؟
 روایتی زیبا در کتاب است با همین نام که توسط یکی از علما بیان شده است. ایشان معتقدند که خداوند سه گونه انسان‌ها را هدایت می‌کند که ارزشمند‌ترین آنها هدایت سوم است. سپس اشاره می‌کنند که رزمندگان حاضر در سنگرهای کمین که در معرض خطر هستند و ایثارگرانه جان بر کف نهاده‌اند، شامل هدایت سوم خداوند هستند و برگزیده‌اند. من البته از این سخن یک معنی پنهان به دست آورده‌ و نام کتاب را انتخاب کردم. به عبارتی این نام ایهام دارد و معتقدم همۀ رزمندگان اسلام و از جمله آقای اسدی هم شامل این هدایت شده‌اند. هدایت سوم همان هدایتی است که تا مقصد دست انسان را می‌گیرد و به مقصود می رساند.
 
- و سوال پایانی اینکه بیان خاطرات رزمندگان در دفاع مقدس چه اهمیتی می تواند داشته باشد و چه ضرورتی برای انتشار آنها وجود دارد؟ پاسخ شما به عنوان شخصی که خود رزمنده بودید و امروز هم در نگارش خاطرات فعالیت دارید چیست؟
 مقوله دفاع مقدس هشت ساله، رویدادی متفاوت در تاریخ ایران بوده است و این واقعه گرانقدر تاریخی در قالب یک «نبرد دفاعی پیروز» متجلی شده است. بنابراین هرگز نباید تردید کنیم که اگر در بیان این وقایع کوتاهی کنیم، نه فقط به زودی روایت‌های ناصحیح و تحریف شده، توسط بیگانگان و معاندان داخلی ذهن‌ها را آشفته خواهد کرد، بلکه آینده‌گان و فرزندان‌مان ما را نخواهند بخشید و خودمان با دست خود، پرحماسی‌ترین واقعۀ ایران زمین را به سوی تحریف و نابودی سوق داده‌ایم. در این راه چه دلیل و پشتوانه‌ای برای ما از این بالاتر و والاتر که رهبر فرزانۀ انقلاب، در صدر توصیه‌ها و سفارشاتشان، به این عرصه توجه دارند و همواره پیگیر این حوزه بوده‌اند.
 
من معتقدم باورها و ارزش‌های دفاع مقدس هرگز رو به فرسایش نخواهند رفت و با روایت‌های دقیق جاودانه خواهند ماند. در این راه، باید گفت روایت‌های دقیق و صحیحی که تاکنون توسط انتشارات سورۀ مهر از وقایع انقلاب و دفاع مقدس در قالب کتاب‌های گوناگون منتشر شده، گنجینۀ ناتمامی است که آیندۀ فرهنگی نظام اسلامی را ضمانت می‌کند و جامعۀ فردای ما را به راه خواهد کرد.

منبع: سوره مهر


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.