هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 168    |    1 مرداد 1393

   


 



دموکراسی و قدرت، در هجدهمین همایش بین‌المللی تاریخ شفاهی

صفحه نخست شماره 168

 ۹ جولای ۲۰۱۴ (۱۸تیرماه ۱۳۹۳)
دانشگاه بارسلونا هجدهمین همایش بین‌المللی تاریخ شفاهی را همراه با سایر نهادها و با کسب مجوز از انجمن  بین‌المللی تاریخ شفاهی (IOHA)، از نهم تا دوازدهم جولای (۱۸ تا ۲۱ تیر) سازماندهی کرد. گروه آموزشی جغرافیا و تاریخ در سالن ساختمان تاریخی دانشگاه بارسلونا (UB) میزبان همایشِ قدرت و دموکراسی بودند. قدرت و صلابت دموکراسی و نیز موانعی که باید بر آن‌ها غلبه کند، موضوع اصلی چندین پروژة تاریخ شفاهی در سراسر جهان است. اسناد و مدارک تاریخ شفاهی، ابزاری مردم‌سالار هستند که به هر نوع چهرة اجتماعی صدا اعطا می‌کنند.

این همایش در تاریخ چهارشنبه نهم جولای، ساعت نه‌ونیم صبح، در سالن پارانیمف (Paranymph Hall) دانشگاه بارسلونا افتتاح شد و رئیس دانشگاه، دکتر دیداک رامیرز (Dídac Ramírez) همراه با نمایندگان دولت کاتالونیا(1)  و شورای شهر بارسلونا، انا ماریا دلا اُکاستِلانوس (Ana María de la O Castellanos)، رئيس انجمن تاریخ شفاهی بین المللی و کارلس سانتاکانا (Carles Santacana)، رئيس کمیتة سازماندهی و مدیر گروه تاریخ معاصر دانشگاه بارسلونا، ریاست جلسه را برعهده داشت.



اجرا در سالن ساختمان تاریخی (Historic Building) دانشگاه بارسلونا

 

این همایش ۴۰۰ شرکت‌کننده را از حدود ۳۰ کشور مختلف گرد هم ‌آورد.

 

مرسدس ویلانوا (Mercedes Vilanova) سخنرانی افتتاحیه را با موضوع «آغاز و پایان یک رؤیا، بارسلونای جمهوری‌خواه بین سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۹» ارائه کرد. در این همایش مسائل مربوط به بایگانی، منابع شفاهی و حافظه؛ قدرت در روابط انسانی؛ دموکراسی به‌عنوان ابزاری سیاسی؛ منابع شفاهی و میراث فرهنگی و نیز روش‌های جدید برای انتشار تاریخ شفاهی را تحلیل کردند. این همایش به منظور پرداختن به این پرسش‌ها، ۴۰۰ شرکت‌کننده را از حدود ۳۰ کشور مختلف و تعداد زیادی از متخصصان معتبر را از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سراسر جهان گرد هم آورد. این همایش به پنج جلسة عمومی و هشتادونه میزِ کار همزمان تقسیم شد و نیز شامل سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی بود.

از میان شرکت‌کنندگان، بر چهار نفر از اعضای مؤسس انجمن بین‌المللی تاریخ شفاهی ـ که در دهة هفتاد در اروپا برپا شد ـ تأکید کردیم: گرهارد بُتز (Gerhard Botz)، مدیر مؤسسه تاریخ معاصر دانشگاه وین؛ الکساندر فون پلاتو (Alexander von Plato)، از دانشگاه هاگن (Hagen) و برلین، مدیر پیشین مجلة بیوز (BIOS) ـ مجلة Zeitschrift für Biographieforschung ـ و اولین دبیر انجمن بین‌المللی تاریخ شفاهی؛ الساندرو پورتلی (Alessandro Portelli)، کارشناسی از دانشگاه ساپی‌یِنزای (Sapienza) رم که Circolo Gianni Bosio را در سال ۱۹۷۲ و مجلة I Giorni Cantati را بنیان نهاد و نیز مرسدس ویلانوا، استاد بازنشستة دانشگاه بارسلونا که پنجمین همایش بین‌المللی تاریخ شفاهی را در سال ۱۹۸۵ سازماندهی کرد، مجلة «تاریخ شفاهی و منبع» (Historia y Fuente Oral ) را در سال ۱۹۸۹بنا نهاد و اولین بانویی بود که در سال ۱۹۹۶ریاست انجمن بین‌المللی تاریخ شفاهی را برعهده داشت.

سایر کارشناسان تاریخ شفاهی که در این همایش حضور داشتند، عبارت‌اند از: دونالد ریچی (Donald Ritchie) از امریکا، ایرینا شرباکووا (Irina Sherbakova) از روسیه، آلبرت لیچبلاو (Albert Lichtblau) از اتریش، آرْزو اُزتورکمن (Arzu Öztürkmen) از ترکیه، میروسلاو وانک (Miroslav Vanek) از جمهوری چک، ماریتا د مورایس فریْرا (Marieta de Moraes Ferreira) از برزیل، الستر تامپسون (Alistair Thompson) از استرالیا، رابرت پرکس (Robert Perks) از انگلستان و ان مری گرانت اَبیست (Anne-Marie Granet-Abisset) از فرانسه. کلودی استوا فبرگات (Claudi Esteva Fabregat)، استاد بازنشسته و ممتاز دانشگاه بارسلونا و بنیانگذار بخش مردم‌شناسی فرهنگی در سال ۱۹۹۲ نیز در این همایش حضور داشت.

ترجمه: زهرا حسینیان

منبع: دانشگاه بارسلون


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.