هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 164    |    4 تیر 1393

   


 



نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم-۱۸

صفحه نخست شماره 164

آیت‏الله پسندیده و انتخابات دوره هفدهم مجلس

نیروهای مذهبی همچون سایر نیروها و جریان‏های سیاسی دهه بیست در انتخابات مجالس آن سال‏ها نقش مهم و پررنگی ایفا کردند. کما اینکه انتخابات نمایندگان نیز در اقصی نقاط و شهرهای کشور با منافع و مصالح گروه‏ها و جریان‏های مختلف پیوند داشت و از این رو با عنایت به فضای باز سیاسی آن سال‏ها، رویکرد جدی‏تری برای مشارکت در انتخابات و حضور در این صحنه به وجود آمد. این نقش آفرینی در اشکال و شیوه‏های مختلفی نمود می‏یافت. کما اینکه با توجه به فضای هرج و مرج سیاسی آن دهه و بعضاً به دلیل خلاهای قانونی انتخاباتی، برخی کاندیداها در صدد سوء استفاده از این شرایط برآمده و بی‏اخلاقی‏هایی در عرصه رقابت‏های انتخاباتی مرتکب می‏شدند. از این رو نقش برخی رجال برجسته و معتمد و به خصوص علمای آگاه شهرستان‏ها در رتق و فتق امور انتخاباتی تعیین‏کننده جلوه می‏کرد.

در این راستا برخی علمای برجسته و بعضا وعاظ برای برگزاری سالم انتخابات به تکاپو افتادند. در این میان نقش و جایگاه آیت‏الله پسندیده(1375-1274) با عمری طولانی یک قرن، طبق خاطرات و مکاتباتش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رابطه نسبی ایشان با امام خمینی به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از یک سو و نقش و جایگاه تاریخی وی در برخی تحولات سیاسی خمین و بعدها در خلال نهضت روحانیت، خاطرات ایشان را واجد اهمیت ساخته است. در خاطرات ایشان نکته‏های درخور توجهی همچون تبار کشمیری-هندی خاندان امام، اقتدار خوانین مناطق مرکزی ایران از جمله خمین و محلات و اطراف آن در دوران قاجاریه و حتی دوره پهلوی، برخی وقایع و تحولات دوره رضاشاه، نقش ایشان در برخی وقایع پهلوی دوم از جمله مبارزات ملی شدن نفت و مساله آیت‏الله کاشانی و به خصوص همدلی ایشان با دکتر مصدق و بالاخره مساله نهضت روحانیت و رهبری امام خمینی به تفصیل مورد بررسی قرار داده است .(1)

یکی از این وقایع مورد بررسی ایشان، مساله انتخابات دهه بیست و دوره نخست وزیری دکتر مصدق است. آیت‏الله پسندیده –برادر ارشد امام خمینی- که از یک سو طبق نامه ارسالی‏اش به شورای عالی انتخابات، دارای «تجربیات سالیان متمادی» در امر انتخابات خمین بوده و از سوی دیگر در حمایت از دکتر مصدق و دولت وی شهرت داشت، راهکارهایی برای برگزاری سالم انتخابات از آن جمله: راهکارهای منع اعمال نفوذ، دخالت مدیران و ماموران دولتی، اتخاذ تدابیری- انتخاب عضو علی البدل- جهت جایگزینی احتمالی بازرسان و سایر دست‏اند‏‏‏کاران متخلف، توزیع تعرفه انتخاباتی متناسب با تعداد رای‏دهندگان، کنترل محل صدور شناسنامه و شغل رای‏دهندگان به منظور جلوگیری از انتقال کارگران کارخانجات و یا سایر افراد به محل غیر از منطقه رای‏گیری خود، هشدارهای لازم از طریق رادیو جهت مجازات افراد تهدید و تطمیع‏کننده رای‏دهندگان، کنترل دقیق حجم و مدت و ساعت برگزاری انتخابات در خمین و محلات ارائه داده که به نوعی می‏توان با توجه به فضای بی‏‏اخلاقی‏های انتخاباتی دهه بیست این آسیب‏شناسی را به تمام کشور نسبت داد. در این راستا آیت‏الله پسندیده با نکته‏بینی و ظرافت خاصی که به خرج داده، بسیاری از سوء استفاده‏های کاندیداها را برملا کرده و نکته‏های درخور توجهی را جهت توجه و پیگیری نهادهای نظارتی روشن ساخته است. ایشان طی نگارش و ارسال دو نامه خطاب به شورای نظارت انتخابات، موارد مذکور را احصاء و مورد بررسی قرار داده که به نظر می‏رسد، نامه اول جنبه عمومی داشته و می‏توان از آن به عنوان آسیب شناسی کلی انتخابات نام برد، ولی نامه دوم با محوریت مسایل و مصائب حوزه انتخاتاتی خمین و محلات نوشته و ارسال شده است.
به هر حال عین محورهای متن نامه اول- که نسبت به نامه دوم مختصر است-و به تاریخ  25/9/1330خطاب به «هیئت محترم شورای عالی انتخابات» نوشته و ارسال شده، به این شرح است(2) :
1. مقتضي است رؤساي ماليات بردرآمد و روساي بخش هر دائره و اداره مالياتي تبديل[شود] ولي انتقال آنها به نقاط ديگرلازم نيست فقط در داخل اداره آنها را بركنار و ديگري را انتخاب نمايد.
2 . كميسيونهاي ماليات بردرآمد و ماليات صنفي (غير از نماينده اتحاديه‏ها) لازم است براي مدتي به اين سمت پذيرفته نشوند و به جاي آنها با اكثريت اصناف بطور رأي جمعي انتخاب نمايند.
3. اعضا علي‏البدلي به قيد قرعه لازم است براي هر شهر و بخش باشد كه بخصوص [در صورت] ملاحظه و اعمال نظر از مأمورين قبلي و لزوم انتقال و تغيير آنها، علي البدل مهيا و به محل مأموريت اعزام شود كه موجب وقفه در كار نباشد ( فرمانداران و بازرسان و بخشداران)
4. مقتضي می‏‏‏دارند بوسيله راديو پخش شود كه توزيع تعرفه نامحدود است و در عين حال مأمورين بايد مراقبت كنند اگر از يك هفتم جمعيت آراء زياد‏تر شود رسيدگي دقيقه بعمل بياورند اين موضوع در سرنوشت انتخابات نقش مهمي دارد و مراعات آن لازم است.
5 . بعضي در نظر دارند از كارخانجات و كارگاهها، افرادي به ولايات اعزام نمايند لازم است در دفاتر مربوطه ستوني براي تاريخ صدور شناسنامه و محل صدور و شغل رأي دهنده و محل كار آنها باشد كه كنترل به عمل آيد و از اين دسيسه جلوگيري شود.
6 . مأمورين نقاطي كه فعلاً انتخابات آنها در جريان نيست لازم است تحت كنترل باشند كه زياد از حد اعمال نظر ننمايند و وضع انتخابات را تغيير ندهد.
7. در حجم و مدت كار و ساعت كار انجمنها خيلي بايد دقيق بود كه سرنوشت انتخابات به اين نحوه تغيير نشود.
8 . تهديد و تطميع و عواقب و تعقيب آن در راديو گفته شود و نيز تبليغات شود شايد كمتر اين حربه مورد استعمال شود اين مطالب در نتيجه تجربيات ساليان متمادي تهيه شده بعرض می‏‏‏رسد.

مکاتبات مربوطه حاکی از ارجاع نامه آیت‏الله به « دادستان محترم دیوان کشور» است که با عنایب به تفصیل و  مکاتبات مربوطه، به نظر می‏رسد، مورد توجه خاص قرار گرفته است.(3)
اما آیت‏الله پسندیده در نامه دوم که آن هم خطاب به شوراي عالي انتخابات نوشته شده، با تشریح بیشتر موضوعات مطروحه و در پایان با ذکر مصداقی وضعیت انتخابات خمین و محلات، به آسیب شناسی عینی انتخابات مجلس در دوره نخست وزیری مصدق پرداخته است. عین محورهای اصلی این نامه به شرح است:  

1 . موضوعي كه سابق هم عرض شده نامحدود بودن تعرفه است كه تمام افراد دسترسي به تعرفه داشته و در عين حال مراقب كامل شود كه از يك هفتم آمار حقيقي زياد‏تر نباشد و اگر زيادتر شد بازرسان قضايي علت ازدياد تعرفه را مورد رسيدگي قرار دهند چون تبليغات دامنه داري شده كه تعرفه به تعداد اشخاص واجد صلاحيت داده نمي شود و اختيار با انجمن نظارت مركزي می‏‏‏باشد از آن جهت اين تبليغات تأثير سوء نموده و در سرنوشت انتخابات بسيار مؤثر است لازم می‏‏‏داند در راديو و در جرايد اعلام و تكرار شود كه تعداد تعرفه به‏اند‏‏‏ازه تمام جمعيت در اختيار انجمنهاي نظار گذاشته می‏‏‏شود و احدي از حق رأي محروم نخواهد بود. (و الا تبليغات مضره موجب ياس مردم و تقليل راي و نفع بعضي و ضرر بعضي خواهد بود.)
2. ادارات نقاطي كه تا كنون تغيير نكرده و تا موقع انتخابات هم نبايد تغيير پيدا كنند رويه سابقه  را دنبال و به نفع بعضي كانديدها و ضرر بعضي اعمال نفوذ می‏‏‏كنند بعضي را براي تبليغات و ايجاد رعب و‏ترس و اخافه و ارعاب و قرار بازداشت و توقيف و اشخاص و منع از تبليغات و تبليغات سوء براي خلاف مصالح دولت و بر خلاف آزادي انتخابات تقويت يا تضعيف و وسايل ناراحتي براي جمعي و راحتي براي جمعي و تسهيل وسايل براي بعضي و زحمت براي ديگران فراهم و مردم را از دولت فرار مي‌دهند و حتي سرسفره بعضي كانديدها و در مهمانيهاي گسترده و كلاء و حاشيه نشين و ارائه طريق نموده و نشان می‏‏‏دهند كه مأمورين (يعني دولت) طرفدار بعضي كانديدها می‏‏‏باشد.
مقتضي می‏‏‏داند تأكيد مأمورين را از اين رويه ممنوع و ازمهماني در منازل كانديدها و دسته بندي با كانديدي و نوكران و كلا كانديدها جلوگيري و بي طرفي را توجه فرمائيد زيرا رفت و آمد با كانديدي و اتباع ! در مهماني‌ها و مراوده‌ها و‏ترك آن با ديگران ايجاد ناراحتي در مردم نموده و معلوم می‏‏‏نمايد كه دستورات بي طرفي صوري است اصلي ندارد و به اين نوع تبليغات مردم دهات و ساده نيز باور كرده و ناچار می‏‏‏شوند از يك كانديد صالح غير شياد كناره گرفته و جزء  دسته‌ی ادارات که پول و پلو در اختيار دارد قرار گيرند پس اين موضوع لازم است مورد دقت قرار گرفته و ادارات را بر حذر نموده و در راديو منتشر و در روزنامه‏ها درج و موجب آسايش خيال مردم و رفع نگراني آنها را فراهم فرمايند.
3 . كلانتري‌هاي مستقل از قبيل خمين نيز  مقتضي است مشمول تعويض قرار گيرند و علاوه بر رئيس شهرباني ، روساي كلانتري مستقل نيز تعويض گردند (توضيحاً اين پيشنهاد دليل شكايت از كلانتري تلقي نشود)
4 . براي رؤساي شهرداري‏ها خصوصاً رؤسایي كه از طرف وزارت كشور تعيين شده و طبق قانون استقلال شهرداري انتخاب نشده‏اند‏‏‏ آيا چه رويه اتخاذ شده يا خواهد شد.
5. در موقع توزيع تعرفه سالهاي قبل، ماشينها، اتوبوس‏ها، كاميونها و وسايل نقليه دولتي في خط آهن به اختيار بعضي كانديدها بوده، آيا در امسال ممكن است اين وسايل نقليه در موقع توزيع تعرفه پلمپ شود كه اصلاً كار نكنند يا باز به اختيار بعضي كانديدها خواهد بود؟
6 . در سنوات قبل كارگرهاي راههاي شوسه به نفع بعضي كانديدها يا وسايل نقليه دولت در تمام انجمنهاي نظار برده می‏‏‏شدند و هر يك در چند شعبه رأي می‏‏‏دادند و در شناسنامه‏ها مهر زده نمي شد آيا ممكن است عمله‏هاي راه در موقع توزيع تعرفه از منطقه توزيع به نقطه ديگر اعزام شود مثلاً عمله‏هاي راه شوسه خوار ورامين – شهر ري به قم يا اراك بيايند و در خوار ورامين و شهرري كارگاه تعطيل شود و بعد  از اراك يا قم در موقع توزيع تعرفه عمله‏ها به‌ خوار ورامين بروند يا اساساً به سود دولت كارگاه موقتاً تعطيل و بعد از اختتام اخذ آراء مجداً بكار گماشته شوند يا توضيحاً اگر اين شق اخير اجرا شود بدون اينكه كارگر يا سر كارگر مطلع شود پس از شروع به كار مزد روزانه ايام تعطيل نيز به كارگر پرداخت گردد تا ضرر ايام تعطيل را نداشته باشد.
7 . تأكيداً نقاطي كه انتخابات شروع نشده بايد مأمورين از همكاري و مهماني دور و مراوده زايد با بعضي و‏ترك مراوده با بعضي برحذر باشند كه نگراني و عدم رضايت فراهم ننمايد مخصوصاً در قسمت تطميع و تهديد مكرراً ادارات و اهالي را بر حذر ننمايند شايد تا درجه اي در روحيه مردم تأثير داشته باشد.
 خمين، سيد مرتضي پسنديده
آیت‏الله پسندیده، بعد از اشاره به محورهای عمده مورد توجه شورا، در پایان به طور ضمنی درخواست و هدف خود را مبنی بر لزوم هشدار به دست‏اند‏‏‏رکاران انتخابات و کاندیداهای مجلس در خمین و محلات خاطر نشان کرده است:

«خلاصه آن كه ادارات محلات و خمين باور نكرده‏اند‏‏‏ كه حق دخالت در انتخابات و تقويت يك دسته و تضعيف يك دسته و ايجاد نگراني و تشجيع ندارند از اين رو بعضي را زايد بر تظاهرات مجازه رها كرده كه با انواع تجاوزات به اشخاص و فحاشي ركيك تحت حمايت مأمورين آسايش مردم را سلب نمايند و بالعكس دسته ديگري كه مورد بي مهري ادارات هستند حتي براي عرض پشتيباني به دولت و تحصن در تلگرافخانه آزادي عمل ندارند و مورد ضرب و شتم پليس واقع می‏‏‏شوند.
 لابد در ولايات نيز نظاير دارد بنابراين مقتضي مي‏داند به وضعی که مقتضي می‏‏‏دانيد از اين تبعيضات و هرج و مرج‏ها كه به مرحله اشباع رسيده و نارضايتي فراهم نموده و مؤسس آن ادارات است جلوگيري و اطمينان عمومي را به مراعات آزادي جلب فرمائيد حتي توزيع قند و شكر و شايد عوارضي و قرارهاي توقيف دادگاه را اخذ كفيل و وجه الضمنان و .... داخلي ادارات تمام شائبه طرفداري و تضعيف و تقويت دسته جات مختلفه را دارد و اين رويه در دولتي كه انتخابات آزاد را حقاً تضمين نموده موجب نهايت تأسف است.
 براي اعلام بدون ذكر دواير و نام آنها و موارد به خصوص معروض و اقدام عمومي مورد انتظار اهالي است اين نكته را به عرض می‏‏‏رساند كه اين رويه ايجاد اختلال نظم و تمرد عمومي خواهد نمود كه حتماً بر خلاف مصلحت كشور و دولت است.»


والسلام 
 الاحقر سيد مرتضي پسنديده


۱  -خاطرات آیت‏الله پسندیده: گفته‏ها و نوشته‏ها، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1384
۲ - آرشیو اسناد راکد سازمان اسناد ملی، شماره پرونده بایگانی734195
۳ - آرشیو اسناد ر

 

رحیم روح بخش
roohbakhsh1965@yahoo.com



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.