هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 10    |    29 دي 1389

   


 

بر خاک بخواب نازنین، تختی نیست!...


کوچه نقاش ها


تاریخ شفاهی شهید شاه آبادی - 2 (نگاه باز شهيد شاه آبادي به مسائل)


خاطره ای از سفر شمس آل احمد به کوبا


«شمس به روايت شمس» منتشر شد


خاطراتی از دکتر شریعتی از زبان يك كشاورز مزينانی


خاطرات احمد منصوری


تاريخ شفاهي جنگ عراق عليه ايران-۶ (معركه مصاحبه)


شماره ۷۸-۷۷ مجله بخارا


تاریخ اجتماعی و تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی تئاتر معاصر ایران کتاب می‌شود


با خدا مشورت کردم (تاریخ شفاهی مدارس اسلامی ایران به راویت محمد دادگسترنیا)


تدوين تجربيات خبرگان قنات، سندی معتبر درمطالعات شفاهی


پژوهشي خواندني روي پرچم‌ و نماد كشورهاي جهان


کاربرد جغرافیا در تاریخ


راوي "پاييز 59":هنوز كتاب خاطراتم را نخوانده‌ام!


تاریخ شفاهی مسجد جلیلی


خواهم گفت چرا


سطوح و اصول «روش‌شناسي» ناظر به «تحليل تاريخ»


روايت حسين منصف از شب هاي موصل


درآمدی بر تاریخ نگاری انقلاب اسلامی


زندگي‌نامه فرمانده تبليغات دفاع مقدس


سیر خاطره نگاری زنان در دوره قاجار


چاپ سيزدهم «تاريخ تمدن اسلام» زيدان


 



زندگي‌نامه فرمانده تبليغات دفاع مقدس

صفحه نخست شماره 10

"محمدعلي قرباني" كتاب "سردار خطيب" را با سيري در زندگي شهيد حجت‌الاسلام و المسلمين شيخ عباس شيرازي، فرمانده تبليغات جبهه و جنگ در سال های دفاع مقدس نوشته و معاونت روابط عمومي و انتشارات سپاه پاسداران، اين اثر را منتشر كرده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين اثر، به پاس خدمات شيخ عباس شيرازي، به عنوان فرمانده تبليغات جبهه و جنگ تدوين شده و محمدعلي قرباني در مقدمه اين اثر، درباره "سردار خطيب" مي‌نويسد: "جمع‌آوري اسناد و مدارك و مصاحبه‌هاي مورد استفاده در اين اثر، با سفرهاي مكرر به شهرهاي مختلف از قبيل قم،‌ رفسنجان، كرمان، تنكابن و خمين انجام شد. در نگارش اين اثر سعي كرده‌ام، حقايق موجود و قابل دسترس در مورد شهيد شيخ عباس شيرازي را در قالب زندگي‌نامه مستند گردآوري كنم و براي جذابيت بيشتر با نثري داستاني آن را روايت كنم."

زندگي‌‌نامه اين روحاني شهيد در فصل اول و دوم كتاب جاي داده شده و سپس ويژگي‌هاي اخلاقي و سير تكامل او از دوران نوجواني تا تحصيل در حوزه علميه، حضور در مبارزات انقلابي، آغاز جنگ و تاثير خطابه‌هاي جذاب شيخ عباس شيرازي و ايده‌هاي او در زمينه تبليغات از زبان خانواده و همرزمان او بازگو شده‌اند.

تمامي بخش‌هاي كتاب "سردار خطيب" با تكيه بر تاريخ‌شفاهي و گفت‌وگو با اطرافيان شهيد شيخ عباس شيرازي تدوين شده‌اند كه از جمله راويان اين اثر مي‌توان به "حجت‌الاسلام سيد محمود دعايي"، "سردار محمدباقر ذوالقدر"، "محمدباقر نيكخواه" و "سردار محمدعلي آسودي" اشاره كرد.

نامه‌ها و يادداشت‌هاي شهيد و همچنين متن سخنراني‌هاي وی در جمع فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع‌مقدس و اسناد و تصاوير مربوط به او نيز در ادامه كتاب "سردار خطيب" جاي گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام ميرمرشدي، مسئول نمايندگي ولي‌فقيه در ستاد مشترك سپاه، در قسمتي از اين كتاب درباره قدرت مديريتي شهيد شيخ عباس شيرازي مي‌گويد: "اولين كاري كه پس از قبول فرماندهي تبليغات جبهه و جنگ كرد، ايجاد انس و دوستي بين خود و همه فرماندهان سپاه و ارتش بود و در مرحله بعد،‌ برقراري انس بين سازمان‌هاي فرهنگي پشت جبهه و جبهه. فقط يك نفر را با خودش آورد و مابقي را از تيم خود جبهه استفاده كرد. آن فرد هم بعدها شهيد شد، شهيد زماني. اصلا" دنبال راه انداختن تشكيلات و آوردن نيرو و تحول در بدنه سازمان نبود. افراد موجود را متحول مي‌كرد. كاري كرد كه همه براي يك سازمان متحد تلاش مي‌كردند."

كتاب "سردار خطيب" در قطع رقعي و 316 صفحه، با شمارگان 5 هزار نسخه و بهاي 50 هزار ريال، به همت معاونت روابط عمومي و انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منتشر شده است.

عباس شيرازي، سال 1323 در يكي از روستاهاي اطراف رفسنجان به دنيا آمد و سال 1336 براي كسب علوم و معارف اسلامي به قم عزيمت كرد.

پس از قيام خونين پانزدهم خرداد سال 1342 در صحنه مبارزات سياسي شركت داشت و توسط ساواك دستگير شد و به زندان افتاد.

وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سمت‌هاي امام جمعه شهرهاي تنكابن و خمين، قائم مقام سازمان تبليغات اسلامي، قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و فرماندهي ستاد تبليغات جبهه‌هاي جنگ خدمت كرد.

حجت‌الاسلام و المسلمين عباس شيرازي 17 خرداد ماه سال 1364 در مناطق جنگي جنوب كشور به شهادت رسيد و در جوار مرقد حضرت معصومه (س) به خاك سپرده شد.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.