هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 158    |    17 ارديبهشت 1393

   


 

از کافه نادری تا کافه فیروز


تاریخ شفاهی فقط روایت چهره‌های شاخص نیست


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم-۱۲


گزارش نشست تاریخ و همکاری‎های میان‎رشته‎ای- ۳


يادي از سريال تلويزيوني دليران تنگستان-۴ و پايانی


نهضت خاطره‌نویسی


جامعة النجف، حرکتی نو در اصلاح نظام آموزشی حوزوی در نجف


برنامه تاریخ شفاهی جنوب چهلمین سال فعالیت خود را جشن می‏گیرد


نمایش‏های مستند صدای کهنه سربازان دانشجو را به سراسر کنتاکی می‏رساند


ضبط صدا، حافظ تاریخ برای آینده


خاطراتی از ایران اواسط قرن بیستم-3


 



نمایش‏های مستند صدای کهنه سربازان دانشجو را به سراسر کنتاکی می‏رساند

صفحه نخست شماره 158

گذر از دوران جنگ و برگشتن به وطن مسیری طولانی و گاهی اوقات پردردسر برای کهنه سربازان ماست. برنامه «صدای کهنه سربازان دانشجو» نمایش مستندی از سفرهای گاه طولانی سربازان به ایالت‏های امریکا و محیط‏های دانشگاهی است. اهالی ایالت کنتاکی در سرتاسر این ایالت می‏توانند سرگذشت‏های گردآوری شده از دوران خدمت کهنه سربازان را از 4 تا 21 ماه آوریل در پنچ دانشگاه عمومی مشاهده کنند.


ایده اولیه این برنامه در سال 2010 به عنوان بخشی از یک پروژه هنری و خلاقیت‏های بین رشته‏ای در دانشگاه کنتاکی شکل گرفت که در آن دانشکده‏های هنرهای نمایشی، مرکز منابع کهنه سربازان و مرکز تاریخ شفاهی لویی بی نان Louie B. Nunn همکاری منحصر به فردی با یکدیگر به نمایش گذاشتند. هزینه این برنامه را موسسه خیریه و زنان دانشگاه کنتاکی متقبل شده است.


در ماه ژانویه سال 2010 گروهی متشکل از رئیس مرکز تاریخ شفاهی نان دوگ بوید Doug Boyd، دانشجوی دکترا تایلر گیهارت Tyler Gayheart و رئیس مرکز منابع کهنه سربازان این دانشگاه تونی داتسون Tony Dotson یک طرح تاریخ شفاهی با عنوان «از رزم تا کنتاکی» را به راه انداختند تا داستان سربازان دانشجویی که در جنگ‏های عراق و افغانستان شرکت کرده بودند را جمع‏آوری کنند. در نهایت استاد تأتر دانشگاه کنتاکی هرمن فارل Herman Farrell و تعداد از دانشجویانش در درس تاریخ نمایش روی صحنه یک قطعه نمایشی بر اساس گفته‏های کهنه سربازان درست کردند.


امروز بوید خیلی خوشحال است که می‏بیند کار مرکز نان نه تنها بر روی وبسایت این مرکز بلکه به عنوان یک نمایش نیز در آمده است.
«داستان‏های بسیاری از پیروزی‏ها و کمبودها در طول دوران جنگ از دل مصاحبه‏های ما بیرون کشیده می‏شود. من فکر می‏کنم که ما هر چه بیشتر بتوانیم این سرگذشت‏ها را به سمع و بصر عموم مردم برسانیم بهتر است چون این دقیقاً همان کاری است که ما به عنوان یک اجتماع باید آن را بدانیم.»
به گفته فارل، به کمک این همکاری بین رشته‏ای، امید آن می‏رود که این برنامه بتواند درکی از آنچه بر سربازان گذشته است در میان مردم ایجاد کند. هدف از ساخت این نمایش ایجاد اتصال میان دانشجویان کهنه سرباز و محیط دانشگاه کنتاکی است.


نمایش‏هایی که گروه تأتر دانشگاه کنتاکی در برنامه «صدای دانشجویان کهنه سرباز» روی صحنه می‏آورد شامل 10 ساعت مصاحبه ضبط شده توسط مرکز نان از کهنه سربازان دانشجو است. هشت بازیگر در این نمایش‏ها داستان‏های سربازان را از دوران آموزش در ارتش، دوران اعزام و برگشت به محیط دانشگاه و محل زندگیشان، و همه احساساتی که در برهه‏های مختلف زمانی با آن روبه رو بوده اند را بازگو می‏کنند.


به گفته فارل، از خصوصیات این نمایش‏ها این است که همه جملات بازیگران عیناً کلام کهنه سربازانی است که در مصاحبه‏های مرکز تاریخ شفاهی نان شرکت کرده‏اند. فرم این نمایش‏ها از تجارب و نوآوری‏های آنا دیور اسمیت Annas Deavere Smith و موزز کافمن Moises Kaufman تهیه شده است.
صدای دانشجویان کهنه سرباز به دنبال است تا بینندگان را به طور مستقیم با سرگذشت سربازان آشنا کند. به دنبال هر کدام از نمایش‏ها، یک جلسه گفتگو و پرسش و پاسخ با حضور داتسون، بوید، فارل و کارشناسان سلامت و نمایندگان دانشگاه‏هایی که نمایش‏ها در آنجا انجام خواهد شد، برگزار می‏شود تا محیط دوطرفه برای تماشاچیان فراهم شوند و آنها بتوانند نظرات خود در مورد این نو ع بازتولید خاطرات کهنه سربازان در دانشگاه‏ها و شاید بعدا در سرتاسر ایالات متحده بیان کنند.


نمایش‏های صدای کهنه سربازان دانشجو در دانشگاه‏های مورهد Morehead State University، دانشگاه کنتاکی شمالی، دانشگاه لویزویل Louiseville،  و دانشگاه کنتاکی شرقی برگزار خواهد شد.
پائولو پوپ Paula Pope مدیر طرح‏های ویژه دانشگاه کنتاکی می‏گوید: «اعضای شبکه خیریه و زنان دانشگاه کنتاکی بسیار تحت تأثیر پیام صدای کهنه سربازان دانشجو قرار گرفتند و ما هم احساس کردیم که باید برپایی چنین نمایش‏هایی در سرتاسر این ایالت را پیشنهاد دهیم تا تجربه خودمان را با دیگر اعضای دانشگاهمان به اشتراک بگذاریم و تصمیم گرفتیم که هزینه آن را نیز متقبل شویم. امروز خوشحالیم که توان و استعداد دانشجویانمان را در این برنامه به نمایش می‏گذاریم.»


داتسون هم گفت: «خیلی از این که جزئی از برنامه ای به این قدرتمندی باشم بسیار هیجان زده هستم. این یک فرصت استثنایی برای مردم عادی آمریکاست تا به جنگ از نگاه رزمندگان نگاه کنند نه نگاه CNN.  اگر این برنامه نتواند در شما حس تشکر و قدردانی از یک کهنه سرباز را ایجاد نکند دیگر هیچ چیزی نمی‏تواند.»
مرکز منابع کهنه سربازان در سال 2009 به منظور کمک به کهنه سربازان عراق و افغانستان در بازگشت به وطن تأسیس شد. توجه اصلی این مرکز هماهنگی و فراهم کردن همه منابع موجود برای بازگشت آسان و موفق کهنه سربازان و خانواده‏های آنها به مجامع دانشگاهی بود.


مرکز تاریخ شفاهی لویی بی نان بخشی از دپارتمان کتابخانه‏های دانشگاه کنتاکی است که دارای وجهه جهانی به خاطر گردآوری بیش از 9 هزار مصاحبه تاریخ شفاهی است. از میان این مصاحبه‏های تاریخی،  این مرکز مصاحبه‏هایی را با کهنه سربازان جنگ‏های جهانی یک و دو، جنگ کره و جنگ ویتنام دارد. برای مطالعه بیشتر در مورد مصاحبه‏های کهنه سربازان و پروژه‏های دیگر این مرکز می‏توانید به نشانی اینترنتی زیر مراجعه کنید:
www.nunncenter.org

دپارتمان تأتر دانشگاه کنتاکی واقع در کالج هنرهای زیبای این دانشگاه است و نقش فعالی در صحنه‏های نمایش در کنتاکی مرکزی در طول 100 سال گذشته داشته است. دانشجویان در برنامه‏های این دپارتمان به طور مستقیم و عملی آموزش‏های لازم را برای هنرهای نمایشی از اساتید برجسته این حوزه دریافت می‏کنند. بخش هنرهای آزاد در دوره لیسانس به همراه مشاوره شغلی به دانشجویان ارائه می‏شودتا دانشجویان با اطمینان بیشتر از مرحله دانشگاه به زندگی حرفه ای موفق گذر کنند.

ترجمه: عباس حاجی هاشمی

منبع: newswise


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.