هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 157    |    10 ارديبهشت 1393

   


 

تاریخ شفاهی طب سنتی در ایران


مراسم رونمایی از نقشه‎های ثبت شده تاریخی ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو


بارقه نور: خاطرات سه آمریکایی زندانی در ایران


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم-۱۱


يادي از سريال تلويزيوني دليران تنگستان -3


گزارش نشست تاریخ و همکاری‎های میان‎رشته‎ای-2


طرح تاریخ شفاهی بمب‏گذاری سال 1987 دادگاه برنامه ریزی شد


خاطراتی از ایران اواسط قرن بیستم-۲


ثبت تاریخ کوردولین


تاریخ و زبان‌های تاریخ در مصاحبه تاریخ شفاهی-4 و پایانی


 



ثبت تاریخ کوردولین

صفحه نخست شماره 157

طرح استوری کچر می‏خواهد روایت‏های این شهر و شهروندانش را گردآورد
 
شهر کوردولین، ایالت آیداهو، شمال غرب آمریکا- هنگامی که بازدیدکنندگان کتابخانه عمومی کوردولین وارد کومه سرخ‏پوستی روایتگر می‏شوند، آنها در واقع وارد اتاق کوچکی می‏شوند که از کف تا سقف دیوار رنگ آمیزی شده است. روبروی صحرای آبی و سبز پررنگ، مهمان‏ها گرگ، عقاب، ماهی و دیگر مخلوقاتی را می‏بینند که جایگاه خاصی در اسطوره‏های داستانی بومیان آمریکا دارند.


این کومه سرخ‏پوستی فضایی است برای کاربران‏ کتابخانه که از آن برای مطالعه استفاده کنند و نیز دفتر و استودیوی ضبط طرح جدید استوری کچر زیر نظر بنیاد کتابخانه، که درآن برای گردآوری و حفظ روایت‏های افراد جامعه شهر کوردولین فعالیت خواهد شد.


باربارا پلیسون مولر Barbara Pleason Mueller از هنرمندان کوردولین و  هماهنگ‏کننده این طرح می‏گوید: «طرح استوری کچر از مفهوم ضبط تاریخ شفاهی شهرما ریشه گرفته است.»


استوری کچر یک برنامه در حال اجراست که ضمن آن داوطلبان تعلیم‏دیده با ساکنان محلی مصاحبه می‏کنند. این مصاحبه‏ها ضبط ویدئویی شده و به صورت کلیپ‏های هفت دقیقه‏ای ویرایش خواهند شد و روی اینترنت نگهداری و دسترس عموم قرار خواهند گرفت.


این طرح بخشی از ابتکار  خانم مولر با عنوان «تصویر یک شهر» است، که ضمن آن مردم تجربیات خود را از زندگی در شهری در کنار دریاچه منعکس می‏کنند. این مصاحبه‏ها را می‏توان در نشانی اینترنتی www.portraitofatown.com مشاهده کرد و تصویر چهره‏ها را می‏توان بر دیوار شرقی پارک شرمان Sherman  در مرکز شهر دید.


مولر می‏گوید: «این بازتابی از جامعه ماست که برای ثبت تاریخ خود علاقمند است و برای آن تلاش می‏کند. این کار زنده بودن جامعه ما را نشان می‏دهد.»

 

به عنوان بخشی از طرح استوری کچر StoryCatcher، سندی سندرسون Sandy Sanderson، داوطلبانه به مرسی سندرسون Mary Sanderson (نفر وسط) و‏هایدی هیگینز Heidi Higgins جزئیات کار با وسایل صوتی و تصویری را در روز پنجشنبه در کومه سرخ‏پوستی ویژه روایتگر در کتابخانه عمومی کوردولین Coeur d'Alene تعلیم می‏دهد. طرح مذبور برنامه‏ای که با روایت‏های شهروندان می‏خواهد روح شهر کوردولین را به تصویر بکشید.

 


اولین بخش از استوری کچر بر زندگی افرادی اختصاص خواهد داشت که جنگ جهانی دوم و جنگ کره را تجربه کرده‏اند.


مولر می‏گوید: «این بخش، به واقع بخش مهمی از فرهنگ ماست زیرا این افراد در حال ترک ما هستند، دارند می‏میرند. زمانی که آنها از جنگ برگشتند، بسیاری از آنها درباره تجربیاتشان صحبت نکردند.»


او گفت 35 نفر برای شرکت در مصاحبه مقدماتی انتخاب شده‏اند که طی هفته بعد رخ خواهد داد.


مولر می‏گوید: «یکی از چیزهایی که ما واقعاً دوست داریم انجام بدهیم ارتباط با مردمی است که در طول جنگ‏ها در اینجا حضور داشتند، بزرگسالان یا نونهالانی که خاطراتی از والدین به جنگ رفته خود دارند، این که اوضاع چگونه بود، و یا خاطرات مربوط به دوران سهمیه‏بندی یا باغبانی.»


روت پراتRuth Pratt  مدیر اجرایی کتابخانه کوردولین می‏گوید این طرح به جای دنبال کردن خط حوادث تاریخی بر روایت افراد تمرکز خواهد یافت.


او می‏گوید: «این طرح در واقع بناست بر تجربیات خاص تکیه کرده، و سپس تاریخ نهفته در آن را دریابد. این که چه احساسی داشتید؟ چه تاثیری بر خانواده‏تان گذاشت و از این قبیل چیزها.»


 دیواره‏ها توسط نقاشان محلی یعنی مری دی داج Mary Dee Dodge و شوهرش آلن Allen نقاشی شدند و نمای خارجی‏شان به گونه ای تزئین  شد تا احساس ورود به یک کومه سرخ‏پوستی را داشته باشد. این کومه سرخ‏پوستی به یاد آخرین رهبر معنوی فبیله کوردولین، کلیف سیجان Cliff Sijohn نامیده شد.              
پرات می‏گوید: «پیش از آن که ما کار را آغاز کنیم، او کسی بود که «کومه سرخ‏پوستی روایتگران» کتابخانه را موهبتی زمینی نامید.»


هزینه‏های طرح استوری کچر از طریق بنیادها و هدایای خصوصی تأمین می‏شود. در فرآیند برنامه‏ها، پهنه وسیعی از موضوعات پوشش داده خواهند شد؛ از  اسیران جنگی فاراگوت Farragut گرفته تا اعیاد و بزرگ شدن در عصر فناوری امروز. بنیاد کتابخانه پیشنهادهای مردم را نیز خواهد پذیرفت. پرات گفت وقتی بخش اول به پایان رسید، بنیاد کتابخانه برخی از مطالب جمع‏آوری شده را به نمایش خواهد گذاشت؛ بخشی که او و مولر تخمین می‏زنند حدود دوماه طول بکشد.


مولر می‏گوید: «این تجارب یک شخص نیست. تجربه یک شخص منحصر به فرد است، اما اگر شما مجموعه ای از تجربیات را در کنار هم بگذارید به نحوی که مردم بتوانند بشنوند، این می‏تواند درک آنچه را که به واقع در آن زمان رخ داده برای آنها فراهم کند.»


برای اطلاعات بیشتر به نشانی www.cdalibrary.org  مراجعه کنید.

دوین هیلمن
DEVIN HEILMAN

منبع: cdapress


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.