هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 157    |    10 ارديبهشت 1393

   


 

تاریخ شفاهی طب سنتی در ایران


مراسم رونمایی از نقشه‎های ثبت شده تاریخی ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو


بارقه نور: خاطرات سه آمریکایی زندانی در ایران


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم-۱۱


يادي از سريال تلويزيوني دليران تنگستان -3


گزارش نشست تاریخ و همکاری‎های میان‎رشته‎ای-2


طرح تاریخ شفاهی بمب‏گذاری سال 1987 دادگاه برنامه ریزی شد


خاطراتی از ایران اواسط قرن بیستم-۲


ثبت تاریخ کوردولین


تاریخ و زبان‌های تاریخ در مصاحبه تاریخ شفاهی-4 و پایانی


 



طرح تاریخ شفاهی بمب‏گذاری سال 1987 دادگاه برنامه ریزی شد

صفحه نخست شماره 157

انجمن تاریخی هووارد کانتی (Howard County) رونمایی از طرح تاریخ شفاهی بمب‏گذاری سال 1987 دادگاه را  برنامه‏ریزی می‏نماید.
اگرچه واقعه بمبگذاری 1987 دادگاه، 27 سال پیش اتفاق افتاده است، افراد متاثر از این بمب‏گذاری دادگاه در 15 آوریل 1987 آن را طوری به خاطر دارند درست مانند این که همین دیروز اتفاق افتاده است.

در آن روز رابرت گری (Robert Gray Sr.)، که در دفاع از یک  توزیع‏کننده مواد مخدر در دادگاه هووارد سیرکوییتHoward Circuit Court)) حضور یافته بود، بمبی در دفتر کلانتر در طبقه سوم دادگاه در تنفس محاکمه کار گذاشت.

این انفجار گری را کشت و 20 نفر از جمله چارلز اسکراگ (Charles Scruggs) وکیل گری،  جک آدامزJack Adams)) افسر پلیس کوکومو و کلانتر وقت جی دی بیوتی J.D. Beatty)) را زخمی کرد. همه این سه نفر بعداً درگذشتند.

آن روز همانند بسیاری از حوادث تاریخ کوکومو از حافظه افرادی که شاهد آن بودند و یا توسط آن متاثر شدند فراموش نخواهد شد.

برای زنده نگاه داشتن این خاطرات، انجمن تاریخی کانتی هووارد تاریخ شفاهی آن روز فراموش‏نشدنی را گردآوری و تهیه می‏نماید.

اکثر افرادی که با این بمب‏گذاری به شدت درگیر بودند از دست رفته‏اند، ولی کمیته تاریخ شفاهی انجمن توانست 19 نفر از کسانی را که در زمان انفجار در دادگاه بودند و یا مستقیماً از آن متاثر شده بودند شناسایی کرده با آنها مصاحبه کند.

دیو برومن (Dave Broman)، مدیر اجرایی انجمن تاریخی هووارد کانتی اظهار داشت که این طرح دو سال پیش در بیست و پنجمین سالگرد بمب‏گذاری به منظور نگهداری این خاطرات آغاز شد.

برومن گفت: «همان گونه که باربارا تاد Barbara Todd) ) در تجدید خاطره آن روز غم انگیز شرح داد، روایت‏هایی که آنها تعریف کردند به اشیا و مدارکی که بخشی از مجموعه بمب‏گذاری دادگاه هستند، پیوستگی و معنویتی می‏بخشد.
در ذیل بخشی از خاطره آن روز می‏آید.

او اظهار داشت: «به ناگاه بلندترین و بلندترین صدایی که می‏توان توصیف کرد شنیده شد و بمب ترکید و کل دیوار دادگاه محلی که درهای دوتایی فرانسوی شیشه دار قرار داشت، منفجر شد.»

او این چنین ادامه داد: «تمامی دیوار خرد و متلاشی شد و به طرف داخل به سوی دادگاه ریخته شد.

سپس افرادی که آنجا نشسته بودند شروع به جیغ کشیدن کردند. بخاطر دارم  من که به چراغ های در حال تاب خوردن نگاه می‏کردم می‏دانستم که آنها پایین می‏افتند و اگر بر سر کسی بیفتند حتما او را خواهند کشت زیرا چراغ ها بزرگ و سنگین بودند و به خاطر می‏آورم که من تقریبا مدهوش آن چراغ‏های در حال تاب خوردن شده بودم. و در ضمن کارکنان این ور و آن ور می‏رفتند و تکه و خرده های شیشه در سراسر اتاق بخش شد.»

افراد دیگری که علاوه بر تاد برای این طرح مصاحبه شدند شامل گری آشنفلتر (Gary Ashenfelter)، کارن بآتیKaren) Beatty)، جری بورف Jerri Bourff، الن بروبیکر Alan Brubaker، جو کت (Joe Coate)، پت دیسالووPat)DiSalvo)، جیک گریمJake Grimme، رندی هینلنRandy Hainlen، جورج هاپکینکز(George Hopkins) ، اسکات کینسی (Scott Kinsey)، مارتا لیک (Martha Lake)، رابرت مورRobert Morr، ایستیو راجرزSteve) Rogers)، لین رودلف (Lynn Rudolph) ، کرگ تاد Craig Todd، ماروین ون کلیMarvin Van Kley) )، جیم ویتد (Jim Whited) و دنی زنر((Dannie Zehnerمی شوند.


 


عکسهای مرتبط

اورژانس: ماشین‏ها و وسایل نقلیه اورژانس پس از این که بمب در روز 15 آوریل 1987 منفجر شد، دادگاه هووارد کانتی را احاطه می‏کنند. (آرشیو عکس کوکومو تریبیون)

 

بمب گذاری: اورویل هارنس  (Orville Harness) افسر KPD خارج از محل بمب‏گذاری دادگاه. (عکس از آرشیو عکس کوکومو تریبیون)

 

 

مجروح شدگان: یکی از مجروحین بمب‏گذاری دادگاه هووارد کانتی در روز 11 آوریل 1987 کلانتر جی دی بیوتی بود. (عکس از آرشیو عکس کوکومو تریبیون) 

 

 

تاریخ شفاهی:برای زنده نگاه داشتن این خاطرات، جامعه تاریخی کانتی هووارد تاریخ شفاهی آن روز فراموش نشدنی را گردآوری و تهیه می‏نماید. (عکس از آرشیو عکس کوکومو تریبیون)

 

عواقب بعدی: در روز 15 آوریل 1987 رابرت گری (Robert Gray Sr.)، که در دفاع از یک  توزیع‏کننده مواد مخدر در دادگاه هووارد سیرکوییتHoward Circuit Court)) حضور یافته بود، بمبی در دفتر کلانتر در طبقه سوم دادگاه در تنفس محاکمه کار گذاشت.
این انفجار گری را کشت و 20 نفر شامل چارلز اسکراگ (Charles Scruggs) وکیل گری، ، جک آدامزJack Adams)) افسر پلیس کوکومو و کلانتر وقت جی دی بیوتی J.D. Beatty)) را زخمی کرد. همه این سه نفر بعدا درگذشتند. (عکس از آرشیو عکس کوکومو تریبیون)

 

ویرانه پس از حادثه: معاون هووارد کانتی جری مار در ویرانه های بیرون سمت غربی چمن دادگاه به دنبال مدارکی که از پنجره اتاق شریف بیرون پرت شده، می‏گردد. (عکس از آرشیو عکس کوکومو تریبیون)

 

پس از حادثه: انجام تمیزی در سمت شرقی دادگاه پس از بمب‏گذاری شروع شد. (عکس از آرشیو عکس کوکومو تریبیون)


 

نظیف کاری: جان اریک کارمند   F.D. Miller and Co.که مالک ساختمان می‏باشد--شیشه شکسته‏ای را از بالای خیابان 109 در آن سوی دادگاه در آوریل 1987 بیرون می‏کشد. (عکس از آرشیو عکس کوکومو تریبیون)

تاریخ:  اکثر افرادی که با این بمب‏گذاری به شدت درگیر بودند از دست رفته‏اند، ولی کمیته تاریخ شفاهی انجمن توانست 19 نفر از کسانی را که در زمان انفجار در دادگاه بودند و یا مستقیماً از آن متاثر شده بودند شناسایی کرده با آنها مصاحبه کند. (عکس از آرشیو عکس کوکومو تریبیون)
 

شکسته شده: شیشه های متعددی توسط بمب منفجر شدند. (عکس از آرشیو عکس کوکومو تریبیون)
 

از دست رفته و خارج شده: افسران KPD در ساعت 2 صبح جسد رابرت گری را به بیرون از دادگاه هووارد کانتی منتقل کردند. (عکس از آرشیو عکس کوکومو تریبیون)

مایک فلچر Mike Fletcher
از کوکومو تریبیون Kokomo Tribune
ترجمه: عطیه اسعد

منبع: kokomotribune


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.