هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 152    |    14 اسفند 1392

   


 



همایش موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

صفحه نخست شماره 152

همایش مدیران، مجریان و 800 نفر از کارشناسان جمع‌آوری، تدوین، محتوا و تعیین رسانه پروژه‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس 12 اسفند 92 با حضور سرلشکر حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار سید مسعود جزایری، امیر احمد پوردستان، فرمانده نیروی زمین ارتش، سردار مرتضی قربانی رییس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده جهاد سازندگی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سردار جزایری در این مراسم با اشاره به در حال ساخت بودن موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: ما نیاز داریم ضمن دقت لازم در تدوین محتوا، سرعت مناسب را نیز به کار ببریم تا در مقطع زمانی نزدیک بتوانیم این موزه را برای آیندگان به ثمر برسانیم. این کار بزرگ، نیاز به حضور و مساعدت همه دستگاه‌های دولتی، غیردولتی، سازمان‌های مردمی، اشخاص حقیقی و حقوقی به شرط صحت آن‌ها دارد.

وی ساخت این موزه را کار ملی توصیف کرد و ادامه داد: بیش از همه نیازمند تمام کارشناسان حاضر در این گردهمایی هستیم تا بتوانیم به زودی این موزه را راه‌اندازی کنیم.

سردار قربانی رییس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به اینکه سازمان تحت مدیریتش تحت امر ستاد کل نیروهای مسلح رسالت دارد که تمام مجاهدت‌ها را از سال 42 تا 57 و از سال 57 تا پایان جنگ را نمایش دهد، درباره الزامات ساخت موزه به جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت: امروز صهیونیست‌ها و ابرقدرت‌ها از موزه به عنوان یکی از ابزارها برای انتقال مفاهیم خود بهره می‌گیرند. از مشهورترین این موزه‌های موزه هولوکاست است که در آلمان، فلسطین اشغالی و دیگر کشورهای دنیا ایجاد شده. آنها این‌چنین برای القای مفاهیم خود از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند. امروزه موزه‌ها بیش از هر چیز دیگر یک رسانه‌اند و مخاطب به طور مستقیم در برابر اطلاعات قرار می‌گیرد و از آن به عنوان یک مرکز پمپاژ اطلاعات یاد می‌شود.

وی سپس به امکانات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: 40 منطقه پایور در قالب سقف سازمانی با مرکزیت بنیاد حفظ آثار تاسیس شده و زمانی که طرح جامع موزه به رهبر معظم انقلاب ارایه شد، ایشان بر ضرورت و اهمیت تاسیس این موزه تاکید کردند. براساس طرح‌های مصوب شورای سیاست‌گذاری موزه، 5 درصد از موزه قرار است به تاریخ جنگ‌های ایران، 20 درصد به موضوع انقلاب اسلامی و مابقی آن به موضوع دفاع مقدس اختصاص یابد. تعیین محتوا و آموزش فرماندهان با بهره‌گیری از نظرات آن‌ها هم‌اکنون در حال انجام است. 75 پروژه مصوب شدند و در حال جمع‌آوری، تدوین و تبیین رسانه هستند هم اکنون در فاز نخست اجرایی این طرح هستیم.

سردار قربانی با بیان اینکه در جمع‌آوری اسناد به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم از ایرانیان ساکن در خارج از کشور خواست چنان‌چه اطلاعاتی دارند، آن را در اختیار سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار دهند.

رییس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همچنین به همکاری با سازمان اسناد و کتابخانه ملی اشاره کرد و افزود: دکتر صلاحی حمایت خوبی از سازمان موزه انجام داده است و براین اساس، تمام اسناد گردآوری شده از سوی سازمان در این مرکز به طور موقت گردآوری می‌شود.

درباره نحوه تخصیص اعتبار مالی این سازمان توضیح داد: در سال‌های 91 و 92 اعتبار مالی چندانی نداشتیم و با حمایت مالی ستاد کل نیروهای مسلح پیش رفتیم. تدوین رساله‌ها و محتوا برای این موزه در حال انجام است و به محض پایان به بنیانگذاری موزه خواهیم رسید. معتقدم که این موزه می‌تواند انقلاب اسلامی را بیمه کند.

سرلشکر فیروزآبادی در این مراسم با اشاره به فرازی از قرآن کریم مبنی بر این‌ که دشمنان اسلام به چیزی جز گرفتن دین شما راضی نمی‌شوند، اظهار کرد: این‌جاست که دفاع مقدس رخ می‌دهد. هیچ پیامبری برای جنگ مبعوث نشد و آن‌ها درصدد ترویج فرهنگ الهی بودند که دشمنان جنگ را بر آنان تحمیل کردند. بنابراین، همواره جنگ‌ها از سوی دشمنان خدا تحمیل می‌شدند. دفاع مقدس ملت ایران پرفرازترین قله‌ها را در دین‌داری، خدامحوری، اخلاق علوی زهرایی، روحانیت، شهادت و صبر و پایداری با خود دارد.

رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح، جبهه جنگ تحمیلی را دانشگاه توصیف کرد و ادامه داد: دفاع مقدس گنج پایان‌ناپذیر از معنویت، اخلاق، عزت، مقاومت، پیروزی و پیشرفت را برای مومنان و در مقابل سرشکستگی، خفت و عصبانیت را برای دشمنان اسلام به همراه آورد. تشکیل موزه دفاع مقدس برای ارایه مفاهیم این دانشگاه  تشخیص این جنگ ضروری است.

وی به ایجاد موزه دفاع مقدس به عنوان یک دِین به امام خمینی و خانواده شهدا و ایثارگران اظهار کرد: سوال‌های نسل‌های بعدی درباره دفاع مقدس را باید این موزه پاسخگو باشد. انتقال پیام این سال‌ها را باید آثار ادبی و فرهنگی موزه دفاع مقدس، فیلم‌ها، فیلمنامه‌ها، عکس‌ها و طرح‌های دفاع مقدس برعهده داشته باشد تا نسل‌های آینده بشریت که در حال آمدن به آغوش اسلام هستند، از این مفاهیم بهره‌مند شوند.

سرلشگر فیروزآبادی از سردار قربانی به عنوان رزمنده‌ای یاد کرد که در بیشتر صحنه‌های دفاع مقدس حضور داشت و ادامه داد: انتخاب او برای این مسوولیت، کار ما نبود؛ وی را خداوند در جنگ پرورش داد و ساخت. او در کنار شهیدانی دویده است و در سنگرهایی خفته که خون شهیدان به زیر بالین او آمده است و این چنین شخصیتی می‌تواند مجری چنین موزه‌ای باشد. بنابراین همه ما و از جمله من باید در خدمت او باشیم و به او کمک کنیم.

وی تصریح کرد: در زمان ارایه طرح نخستین موزه دفاع مقدس، پی بردیم که دفاع مقدس را نمی‌توان بدون انقلاب اسلامی برای نسل‌های آتی توضیح داد بنابراین احساس بخش انقلاب اسلامی را هم برعهده گرفتیم.

سرلشگر فیروزآبادی در ادامه ماموریت خود دانست که به سازمان‌ها و نهادها تاکید کند هر سندی را در اختیار دارند به سازمان موزه ارایه دهند و از همه دستگاه‌ها بخواهد تا کمک‌های مادی خود را به حساب این موزه واریز کنند.

وی همچنین به سردار قربانی تاکید کرد که موزه یک سند معتبر است و باید پایه آن مبتنی بر صدق و راستی باشد. یعنی نقش همه آن‌هایی که در فرماندهی و قرارگاه‌های مختلف حضور داشتند از جمله نقش سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و عشایر و گروه‌های مردمی و.... در این موزه نمایان باشد.
 
سردار سلامی، جانشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیگر سخنران این آیین با قدردانی از برگزارکنندگان همایش اظهار کرد: برخی از واقعه‌ها و شخصیت‌ها آن‌قدر عظیم هستند که زمان قادر نیست گرد کهنگی بر رخسار آن‌ها بنشاند. دفاع مقدس به دلیل رفعت دست نیافتنی آن می‌تواند ذهن‌ها و دل‌ها را با خود همراه کند. باید توجه داشت که انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حد بضاعت ما خلق شد اما حادثه‌ و واقعه‌ای است که کهنه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نظم دوقطبی بودن جهان را شکست گفت: این انقلاب بر بام تحولات جهان ایستاد و از دید غربی‌ها حداقل تاثیر انقلاب اسلامی، تاثیر ژرفش بر دنیا بود اما باید فراتر از این‌ها نگاه کنیم زیرا انقلاب اسلامی بود که ایدئولوژی مارکسیسم با آن غروب کرد. همچنین دفاع مقدس میلاد یک ملت جدید بود ظرفیت انقلاب اسلامی آنقدر زیاد است که تحولات سیاسی بعد از خود را نیز می‌سازد و یک سرمایه ملی است.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: شهیدان به ما ایستادن در شرایطی سخت را آموخته‌اند بر این اساس، ما نمی‌توانیم عقبگرد کنیم و باید وقایع را به جلو بیاندازیم و جریان‌سازی کنیم. این روح جامعه ماست و تا مردان بزرگ آسمانی در میان ما زنده هستند باید حقایق دفاع مقدس را نگاشت.

وی تاکید کرد: در نوشتن این تاریخ به جای درخشان جلوه دادن اعمال خود باید فضیلت‌ها را درخشان جلوه دهیم و آنچه باقی می‌ماند شکوه ابدی است که در دوران دفاع مقدس خلق شد. باید تاریخ جنگ را مثل خود جنگ بنویسیم و دغدغه از دست دادن زمان را داشته باشیم. امیدوارم به زودی کار احداث موزه ایجاد شود و با شتاب بیشتری پیش برود.

امیر احمد پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم سخنانش را با خواندن شعری آغاز کرد و در ابتدای آن چنین سرود: برخیز و با من شرح این غمنامه بنویس/ با اشک و خون بی‌نیاز خامه بنویس...

وی در ادامه، به شرح یکی از وقایع جنگ صفین اشاره کرد که در آن حضرت علی(ع) در فواصل جنگ برای سپاهیانش به سخنرانی می‌پرداختند و گفت: حضرت علی(ع) در این سخنرانی‌ها جنگ را  مساله‌ای دانست که حرکت سپاهیان را می‌گیرد. تلخ است و باید جرعه جرعه آن را نوشید. من معتقدم اگر ملتی خود را برای جنگ آماده کند و از آن نهراسد، در جنگ پیروز است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: آمادگی پیش از جنگ بسیار اهمیت دارد و نخستین برکت آن، اعتماد به نفس در یگان‌های سپاهیان و ارتشیان است. دومین حاصل آن، ایجاد امنیت روانی برای مردم است و مردم با هر تهدیدی نگران نمی‌شوند. سومین برکت آن نیز نیروی بازدارندگی دشمن است که جرات حمله نیابند. این اهمیت تاسیس موزه را نشان می‌دهد. جنگ فقط در بُعد سخت‌افزار آن اهمیت ندارد و فقط به آمادگی رزمی و تکنیک و تاکتیک وابسته نیست بلکه بعد فرهنگی نیز اهمیت دارد. موزه یکی از این موارد است. اگر بر جنگ تحمیلی مروری داشته باشیم و مولفه‌های اقتدار آن را بخواهیم ارزشگذاری کنیم، نخست تجهیزات، دیگر تکنیک و تاکتیک خلاقانه و به روز و سوم، ایمان،اعتقاد و ولایتمداری است. معتقدم که اهمیت عمده جنگ تحمیلی روحیه ولایت‌مداری و شهادت‌طلبی رزمندگان است.

امیر پوردستان در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به میلاد حضرت زینب(س) گفت: ایشان در مقابل فرد بی‌دردی که از او درباره واقعه کربلا پرسید و هدفش جریحه‌دار کردن روحیات این بانو بود، بیان کردند: «ما رأیت الا جمیلا» این جمله به این معنی است که ما با شناخت وارد صحنه کربلا شده‌ایم و به عاقبت آن نیز فکر کرده‌ایم و همچنین قصد عمل کردن به وظیفه دینی خود را داشتیم. در موزه دفاع مقدس نیز باید هرچه در توان داریم، صَرف کنیم.

وی افزود: در این موزه نوشته‌ها، گفته‌ها، آثار حجمی و نمادها باید بر دو محور «بصیرت و شناخت» و «عمل به تکالیف» محور باشد تا کاری بی‌نتیجه باقی نماند آنچه باید نوشته و ثبت شود امروز به عنوان امانت در اختیار موزه قرار می‌گیرد و همه ما که نگارش و تدوین و احداث موزه را برعهده داریم باید به امانتداری ملزم باشیم. امانتداری کاری دشوار است و از خداوند می‌خواهم که به ما توفیق آن را عطا کند.

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان  سخنانش گفت: از جانب تمام نیروهای ارتش قول می‌دهم که تمام بضاعت خود را در اختیار سردار قربانی قرار دهیم و درخواست کوچکم این است که اطلاعات خود را صادقانه در اختیار همدیگر بگذاریم زیرا در حال انجام کاری اطلاعاتی نیستیم. همچنین خواهشمندم که قدر اسطوره‌های خود را بدانیم و تا زمانی که در قید حیات هستند، از دانش آن‌ها بهره‌مند شویم.

مریم مجتهدزاده، رییس سازمان حفظ و نشر آثار زنان در دفاع‌مقدس نیز در این مراسم با قدردانی از راه‌اندازی چنین سازمانی که در 4 ماه اخیر صورت گرفت گفت: امیدوارم همه کارکنان این موزه نقش زنان را به موازات نقش دیگر اقشار در جنگ به تصویر بکشند و فارغ از نگاه صنفی به دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بپردازند.

ابوالفضل حسن‌بیگی، مسوول جهاد سازندگی نیز در سخنانی با اشاره به نقش مهم جهاد در جنگ تحمیلی که وظیفه زمینه‌سازی عملیات‌های دفاع مقدس را برعهده داشت، اظهار کرد: معتقدم که جهان از ایران اسلامی الگو می‌پذیرد و به مدیریت ولایت فقیه ما غبطه می‌خورد. این جهاد سازندگی در کنار نیروهای سپاه و ارتش در جنگ تحمیلی حضور داشت و موزه دفاع مقدس باید کارنامه‌ای باشد که چنین حضوری را برای نسل آینده به نمایش بگذارد. آنچه امروز گفته و نوشته می‌شود حقیقتی است در ذیل حقیقت الهی.

محسن رضایی در این مراسم با قدردانی از دستور رهبر معظم انقلاب برای احداث موزه دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس بروز و ظهور ارزش‌های اسلامی بود و امکان و نعمتی بود که در آینده آن ملت ایران توانست به حقیقت وجودی خود پی ببرد و بسیاری از فتنه‌ها و حیله‌هایی که قصد نمایش چهره وارونه‌ای از ایران را داشتند را برملا کرد.

وی با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی، دوستان و دشمنان خود را شناختیم و دانستیم که راه‌های حقیقی و کاذب کدام‌اند گفت: در این دوران هشت ساله بود که دریافتیم چگونه باید در جهان در مقابل قدرت‌های بین‌المللی ایده خود را بیان و حفظ کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، از جنگ تحمیلی به عنوان نعمت یاد کرد و ادامه داد:‌ دشمنان برای انهدام نظام اسلامی ما جنگ را طراحی کرده بودند اما دفاع مقدس بستری برای قد کشیدن نظام ما شد و ما «نشانی» یافتیم. جمهوری اسلامی اولین نظام سیاسی پس از 300 سال بود که توانست نشان دهد قابلیت استقرار و پایایی را دارد. پیش از آن کشور ما همچون برف در حال تحلیل رفتن بود.

وی ادامه داد: در جنگ تحمیلی همه دنیا در یک سو بود و ملت ایران با اتکا به خود توانستند مقابل آنها بایستند. اکنون تلاش‌هایی (گاهی از سر دلسوزی) برای سیاه‌نمایی از جنگ می‌شود در حالی که ایران اسلامی حقیقت خود را در جنگ نشان داد و اگر همواره پشت ولایت فقیه حرکت کنیم محال است که اشتباه گام برداریم به همین دلیل امام فرمودند که جنگ یک نعمت است.

سردار رضایی با اشاره به دشمنان دفاع مقدس گفت: برخی در پی تخریب این دفاع هستند. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وظیفه دارد که اثبات کند  راه طی شده مردم ایران در مسیر حقیقت بود. البته موافق نمایش صرف پیروزی‌ها نیستم و اگر جایی شکست خوردیم، باید همانند پیروزی‌هایمان به نمایش گذاشته شود. این حقیقت دارد که گاهی با یک فریاد «الله‌اکبر» یک بسیجی دشمن عقب‌نشینی می‌کرد اما بارها اتفاق افتاد که ما هرچقدر «الله‌اکبر» می‌گفتیم دشمن کوتاه نمی‌آمد.

وی از تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر جنگ تمام عیار اقتصادی در برابر تحریم‌ها یاد کرد و ادامه داد: سعادت ما در مسیر دفاع مقدس است و موزه باید در برابر سیاه‌نمایی از دفاع مقدس بایستد. این موزه باید جامعیت داشته باشد و از دشمن تا تمام نیروهای خودی شامل ارتش، سپاه، نیروهای مردمی، پزشکان و دیگر خدمات را نمایش دهد. تضعیف ارتش یا سپاه را در این موزه به هیچ عنوان نمی‌پسندم و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید برای آیندگان و حتی نظامیان نسل‌های آینده الهام‌بخش باشد.

این فرمانده سال‌های جنگ تحمیلی با بیان اینکه ارتش در طول جنگ تحمیلی، متحول شد اظهار کرد: ادبیاتِ امیر احمد پوردستان، ادامه ادبیات شهید صیاد شیرازی است. چه کسی گمان می‌کرد که ارتش از قرآن و حدیث سخنی بیان کند. پیشنهاد می‌کنم که حتی قرآن شهید صیاد شیرازی که حتی در آمریکا هم آن را به همراه داشت در این موزه نمایش داده شود. او در آمریکا درس خوانده بود اما این امر سبب نشد که از قرآن خواندن باز بماند.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد:  رده‌های مختلفی که در جنگ حضور داشتند روایت‌های مختلفی از جنگ تحمیلی دارند و موزه دفاع مقدس باید با نگاهی به حقایق و بر اساس پژوهش‌های مفصل تاسیس شود. من هیچ خاطره یا کتابی را هنوز ننوشته‌ام به این دلیل که بیم آن را دارم که بیگانگان و مغرضان از چهره‌ای که از دفاع مقدس ترسیم می‌کنم، سوءاستفاده کنند.

گزارش تصویری همایش

شیما دنیادار رستمی



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.