هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 150    |    30 بهمن 1392

   


 

نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایران (18 اسفند 1392)


بررسی علل عقب‏ماندگی رشته تاریخ در ایران


هاشمیان؛ معلمی از تبار فرهنگ...


نیروهای مذهبی در دوران پهلوی دوم-4


یکسویه‌نگاری تاریخ، ادبیات انقلابی تولید نمی‌کند


فراخوان ارائه مقاله پنجمین همایش جهانی


نگاهی به چگونگی برآمدن تاریخ­نگاری آکادمیک-۱


مناظره‌ای در باب «كاربست نظريه‌های رايج علوم انسانی در مطالعات تاريخی»/بخش اول


جایگاه متغیر تاریخ شفاهی به عنوان مدرک حقوقی


نگاهی به هفتمین شماره از فصلنامه اینترنتی 15 خرداد 42


 



نگاهی به هفتمین شماره از فصلنامه اینترنتی 15 خرداد 42

صفحه نخست شماره 150

فصلنامه شماره هفت پانزدهم خرداد 42 در روزهای آخر بهمن ماه جاری منتشر شد.

این شماره از فصلنامه، قلم خود را بر روی معرفی تعدادی از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی متمرکز کرده است که علاوه بر انتشار آثار متعدد در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی، قدم های بزرگی در زمینه بررسی سالهای آغازین نهضت اسلامی، خصوصا تاریخ پانزدهم خرداد برداشته اند. به معنای دیگر، پایگاه اطلاع رسانی پانزدهم خرداد 42 که منتشر کننده این فصلنامه است، در این شماره تلاش نموده تا علاوه بر معرفی این مراکز، نگاه دقیق تری بر روی آثار منتشره، پژوهش ها، همایش ها و جلسات و  .. آنها در رابطه با پانزدهم خرداد بیاندازد.

درباره فصلنامه اینترنتی پانزدهم خرداد، باید اذعان داشت که این فصلنامه در اواخر هر فصل و با توجه به یک مناسبت تاریخی در سالهای 1340 تا 1343 منتشر می شود و هر شماره به یکی از موضوعات تاریخی و یا اجتماعی سالهای آغازین نهضت امام خمینی(ره) اختصاص دارد. از جمله این مناسبت ها می توان به قیام پانزدهم خرداد 42، واقعه زلزله بوئین زهرا در تابستان 1341، تصویب لایحه اصلاحات ارضی در سال 1341 و یا تبعید امام خمینی (ره) در پائیز سال 1343، انقلاب سفید در بهمن سال ۱۳۴۱، احزاب فعال در آن سال ها و دیگر موضوعات مرتبط اشاره کرد.

تمام مطالب این فصلنامه توسط نویسندگان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری گردآوری و یا نگارش شده اند و تا کنون 28 مقاله، 7 گفتگو، 10 گزارش در آنها منتشر شده است. البته باید افزود که در هر فصل تعدادی از کتابهای نو منتشره و مطرح هم در همین فصلنامه معرفی شده اند و کتابشناسی های مختلفی در رابطه با پانزدهم خرداد، اصلاحات ارضی، انقلاب سفید و غیره به خوانندگان ارائه شده است. تمامی این مطالب در آرشیو فصلنامه در دسترس قرار دارند و خوانندگان می توانند با مراجعه با آدرس زیر و انتخاب صفحه آرشیو، آنها را مطالعه نمایند.
www.15khordad42.ir/faslname

در انتها باید اشاره کرد که فصلنامه اینترنتی پانزدهم خرداد 42، به همت دست اندرکاران پایگاه اینترنتی پانزدهم خرداد 42 منتشر می گردد و این پایگاه اینترنتی، یکی از پنجره های سه گاه دفتر ادبیات انقلاب اسلامی به دنیای مجازی است. پایگاه اطلاع رسانی پانزدهم خرداد 42 با آدرس زیر قابل دسترسی است.
www.15khordad42.ir



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.