هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 146    |    2 بهمن 1392

   


 

سفرنامه هیروشیما بخش پانزدهم و پایانی


گفت‌وگو با علیرضا کمری، دبیر علمی نشست تاریخ شفاهی ایثار و شهادت


برپایی نشست تخصصی 9 و 10 دی ماه 1357 در مرکز اسناد آستان قدس رضوی


عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی


ديدار با اعضاى ستاد برگزارى بزرگداشت سرداران و ده هزار شهيد استان مازندران


سورنا ستاری: پدرم در حال تدوین کتاب اولین‌های نیروی هوایی بود


نقد کتاب: زندگی خصوصی خانواده‏ها در شوروی (1)


خاطرات بوسنی در سنت لوییز حفظ می‏شوند


اهميت صحت تاريخى در روزگار امروزى


تاریخ شفاهی: مصاحبه (خود)زیست‌نگاری به شیوه مشارکتی-5


 



اهميت صحت تاريخى در روزگار امروزى

صفحه نخست شماره 146

وقتي در مورد كشوري خاص فكر  مي‏كنيم،  تصاويري از تاریخ ظاهر می‏شوند كه از منابع مختلف پيش روي ما نهاده شده‏اند. با اين حال پرسش اين است كه اين تاريخ را دقيقاً چه كسي نوشته‏ و چگونه در اختيار عموم قرار گرفته است؟

تاريخ به شيوه‏هاي مختلف به عموم عرضه می‏شود. تک‏نگاشت‏هاي دانشگاهي، فيلم‏هاي عمومي، كتابچه‏هاي بازرگاني و موزه‏هاي عمومی تنها مواردي معدود از شيوه‌هايي است كه امروزه از آنها براي ارائه تاريخ يك كشور استفاده‌‌ مي‌شود. همه اين شيوه‏ها قوانين، مأموريت‏ها و دستورالعمل‏هاي خاص خود را دارند كه بايد از آنها پیروی شود. در اين پس زمینه بهتر می‏توان به اساس درک فرآیند نوشتن تاريخ برای آمريكا پي برد.

وقتي موضوع نوشتن كتاب‏هاي درسي مدارس مطرح می‏شود  يك سازمان اصلي وجود دارد كه قدرت تصميم‏گيري در مورد اين كه چه كتابي براي دانش‏آموزان مناسب است را در اختيار دارد. شوراي كتاب‏هاي درسي آمریکا كه در سال 1989 تاسيس شد کتاب های درسی تاریخ و ساير مواد آموزشي آمريكا را بازبینی می کند و «مسئوليتش بهبود مواد آموزشي مطالعات اجتماعي و آموزش مدنی مردم است».
تام فاسترTom Foster، معاون و استاد تاريخ دانشگاه دي‏پاول DePaul به دغدغه‏هايي کلیدی پرداخته كه پيش از طرح انتقادها به افرادي كه مسئول تصميم‏گيري در مورد اين كه چه تاريخي براي شهروندان مناسب است، بايد  مورد توجه قرار  گيرند.
فاستر گفت: «به طور مشخص، آنها مجبورند با دغدغه‏هاي مربوط به نحوه ارائه تاريخ عصر حاضر به عموم به بهترين وجه، و این که حکایت چه كساني و  چه وجوهی از آنها گفته شود و این که چه گفته نشود  دست و پنجه نرم كنند.»
خوب و بد، هر دو در تاريخ هر كشوري تنيده است. موفقيت يك كشور بدون حضور نوعي ترا‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژدی در پيشينه اين كشور دست يافتني نيست. با اين جنبه‏هاي مثبت و منفي براي به خاطر آوردن و به خاطر داشتن اين وقايع بايد اقداماتي به عمل آيد.
در مكان تاريخي ملي منزانار‌‌‌ Manzanar National Historic Site واقع در بخش كوچكي از صحراي بزرگ منطقه سيراي شرقي در كاليفرنيا California’s Eastern Sierra region روایت‏هاي متعدد و متفاوتي گرد هم آمده است كه گوياي داستان جابجايي‏هاي دردآوري است كه در گذشته در آمريكا اتفاق افتاده است. اين گروه با مباشرت خدمات پارك ملي National Parks Service، همراه با مرکز جابجایی جنگWar Relocation Center  در كه در اوايل دهه 1940 بيش از يك صد هزار آمريكايي ژاپني تبار را گردهم آورد، یادآوری و کسب مالکیت برای جابجایی بوميان پایوتPaiute  را هدف قرار داده است.

مأموريت نهفته در پس این گروه بر این امید استوار است که می توان درباره شكنندگي آزادي‏هاي مدني آمريكايي‏ براي هر دو نسل‏ كنوني و آينده اين كشور یک یادکرد همیشگی ارایه کرد. چنين مأموريتي بسيار قدرتمند است، اما در  جامعه اي كه آزادي‌هاي مدني شهروندانش هنوز در معرض خطر قرار می‏گيرد، تأثیر این مكان بدون لحاظ کردن برخی اقدامات، محل سئوال است.

به ويژه بحث‏هايي كه حول موضوع آزادي مدني ازدواج هم جنس گرايان مطرح است - موضوعي كه ايالت ايلينويز آن را قانوني دانسته اما در ساير ايالت‏ها كه تعدادشان كم هم نيست مخالفت‏هايي با آن وجود دارد-  موضوعي است كه به طور مستقيم با آزادي‏هاي مدني شهروندان در چالش است. منابعي در اينجا وجود دارد اما براي تقويت اين واژگان كه به عموم ارائه شده بايد اقداماتي به عمل آيد.

از سوي ديگر موزه يادآوري هولوكاست ايالات متحده در سال 1993 در شهر واشنگتن دي سي افتتاح شد تا دانش عمومي را گسترش دهد و خاطره رويداد غم انگيز و غير قابل باوري كه در زمان جنگ جهاني دوم اتفاق افتاد گرامي داشته شود. هر چند مقاصد اصلي اين مورزه كاملاً مشخص است اما موزه در كل فاقد مطالبي در ارتباط با جنگ جهاني دوم است.

آمي تايسون (Amy Tyson) استاديار گروه تاريخ دانشگاه دي پال  DePaul خلاصه روند يادبود تاريخ ملي را تهيه  كرده است.

تايسون گفت: «با كنكاش در تاريخ مكان‌هاي تاريخي مختلف در آمريكا جنبه‏هايي از ماهيت پيچيده يادبود ملي مشخص می‏شود. همچنين نحوه ارجاع به يك يادبود يكپارچه ملي مشكل ساز است.»

تاريخ آمريكا همچنان موضوعي قابل بحث خواهد بود كه اذهان انديشمندان، دانشجويان و اقشار مختلف مردم را مشغول خواهد كرد. در تلاشي كه آمريكا براي يافتن تاريخ واقعي خود به خرج می‏دهد به داستان‏هاي غم‏انگيز بسياري نيز بر می‏خورد كه اتفاق افتاده، با اين حال اين داستان‏هاي قابل ذكرند و هنوز جا براي پيگيري و تكميل آنها وجود دارد. گروه تاريخ دانشگاه دي‏پال از مدت‏ها پيش خود را متعهد به كمك به دانشجويان براي يافتن پاسخ صحيح و درك كامل تاريخ آمريكا می‏دانسته است.

فاستر گفت: پرسش‏هايي در مورد اين كه چگونه تاريخ به طور عمومي به خاطر داشته شده و گاهي اوقات حذف شده در حوزه تاريخ عمومي پرسش‏هايي اساسي هستند. پرو فسور آمي تايسون رئيس گروه تمركز بر تاريخ عمومي است و كلاس‏هايي در زمينه خاطره تاريخي، تاريخ شفاهي، تاريخ محلي و اجتماعي، برنامه نويسي عمومي، ترجمه تاريخي و همچنين سمينارهايي در موزه تاريخ شيكاگو برگزار می‏كند كه كاركنان موزه در آنها تدريس می‏كنند. تمركز هر يك از اين رشته‏ها بر طرح‏هاي تجربي و مواد كمك آموزشي است كه هدف آنها ارتباط دانشجويان و فعاليت‏ها آنان با مخاطباني فراتر از كلاس درس است.»

پاركر اسمن
 Parker Asmann
ترجمه: محمد ایوبی

منبع: depauliaonline


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.