هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 145    |    11 دي 1392

   


 



گزارش جلسه «شوراي سياست گذاري نهمين نشست تاريخ شفاهي ايثار و شهادت»

صفحه نخست شماره 145

تاريخ شفاهي ايثاگران از «مشعل شهادت» تا «اسناد افتخار» / داوري مقالات «تاريخ شفاهي ايثار و شهادت» آغاز شد.

معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران: طرح با عنوان «اسناد افتخار» كه با دو دستورالعمل «ثبت خاطرات ايثارگران» و «ثبت خاطرات خانواده شهدا» تصويب شده در دست اجرا قرار گرفته است.


به گزارش خبرنگار نويد شاهد اين جلسه (چهارشنبه 4 دي ماه ) با حضور حجت الاسلام و المسلمين احمد مازني و اعضاي شوراي مركزي انجمن تاريخ شفاهي براي هماهنگي در خصوص برگزاري نهمين نشست تخصصي «تاريخ شفاهي ايثار و شهادت» در دفتر معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد تشكيل شد.


حجت الاسلام مازني در اين جلسه با اشاره به اهميت پرداختن به تاريخ شفاهي انقلاب و دفاع مقدس گفت: «يكي از بزرگترين دغدغه هاي بنياد شهيد و امور ايثارگران از بدو تاسيس؛ پرداختن به وصاياي شهدا بوده است و در همين راستا در گذشته طرح هاي مشابهي براي مستند سازي آثار و اطلاعات مربوط به شهدا انجام شده است.


وي ادامه داد: اولين طرح در اين حوزه به طرح «مشعل شهادت» نام داشت؛ كه آثار و اطلاعات مربوط به شهدا را مستند سازي مي كرد. سپس طرح دوم با عنوان طرح «سرگذشت پژوهي» آغاز شد و پس از آن طرح «روايت عشق» كليد خورد كه مستند سازي خاطرات شهدا را انجام مي داد و در آخر هم طرحي به نام «راويان نور» در دستور كار معاونت پژوهش قرار گرفت كه ثبت و ضبط خاطرات به صورت صوتي و تصويري صورت پذيرفت.


معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران در پايان گفت: در 2-3 ماه اخير نيز طرحي با عنوان «اسناد افتخار» كه با دو دستورالعمل «ثبت خاطرات ايثارگران» و «ثبت خاطرات خانواده شهدا» تصويب شده در دست اجرا قرار گرفته است.


در ادامه محسن كاظمي دبير انجمن تاريخ شفاهي ايران با ابراز اميدواري به روند همكاري اين دو نهاد گفت: اين نشست بايد زمينه ساز نشست ها و همايش هاي بعدي باشد. تداوم كار در اولويت قرار دارد و قطعا تا زماني كه كتاب مجموعه مقالات كامل و آماده چاپ نشود اين روند تكميل نشده است. در يك روز نمي شود پروژه اي در اين سطح اهميت را جمع بندي كرد و حتي اگر شش سال هم طول بكشد بايد صبر كرد تا به نتيجه ي مطلوب برسيم.


كاظمي با اشاره به فعاليت هاي انجمن گفت: در ديدار با مقام معظم رهبري ضمن ارائه ي آمار و گزارش از فعاليت هاي انجمن به جايگاه دوم ايران از منظر ثبت تاريخ شفاهي در آسيا اشاره كرديم كه رهبري فرمودند؛ بايد در دنيا به رتبه ي اول در اين علم برسيد. و ما براي رسيدن به اين مهم نيازمند دقت و نظارت بيشتر بر فعاليت هايمان هستيم.


وي در ادامه افزود: در ايران اوج و بلوغ تاريخ شفاهي را بخاطر دو واقعه ي انقلاب و دفاع مقدس شاهد بوديم و اين تجربيات ارزشمند به روند كمال و تعالي ما كمك مي كند.


عليرضا كمري، پژوهشگر دفاع مقدس دبير علمي انجمن تاريخ شفاهي ايران گفت: نشست پيش رو باب معارفه است و قطعا با توجه به گشتره بنياد ممكن است نشست هاي دهم و يازدهم هم شاهد باشيم. بنياد با نهادهاي پژوهشي دانشگاهي ارتباط خوبي دارد و اگر به آنها براي انجام اين كار متصل شود به پيشرفت كار خيلي كمك مي كند و انجمن هم از اين سو پتانسيل علمي اين امر را داراست.


كمري در ادامه افزود: اطلاع رساني قوي در اين صورت انجام پذيرد و مقاله اي جدا درباره ي روند اين فعاليت ها نوشته شود؛ چون اين اتفاق شروع يك اقدام بزرگ است.


بنا بر اين گزارش تاكنون 54 مقاله به دبيرخانه ي همايش رسيده و داوري ها بر روي مقالات آغاز شده است و نشست «تاريخ شفاهي ايثار و شهادت» 13 اسفند ماه جاري برگزار خواهد شد

منبع: نوید شاهد


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.