هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 145    |    11 دي 1392

   


 



طرح تاریخ شفاهی برای مستندسازی تاثیر نشت نفت

صفحه نخست شماره 145

مصاحبه‏های مرکز تاریخ شفاهی و میراث فرهنگی دانشگاه می‏سی‏سی‏پی جنوبی Southern Mississippi با ماهیگیران ساحلی که نشت نفت خلیج مکزیک Deepwater Horizon Oil - DWH در سال 2010 بر زندگی آنها مؤثر بوده با ابتکار و پشتیبانی مالی اداره امور اقیانوسی و جوی آمریکا NOAA National Oceanic and Atmospheric Administration گردآوری شده است.

طرح تاریخ شفاهی NOAA تجارب افراد ساکن خلیج مکزیک را که جمعیت ماهیگیر متاثر از نشت نفت هستند مستندسازی می‏نماید. داده‏های تایخ شفاهی، دیگر داده‏های اجتماعی و اقتصادی در مورد نشت را که توسط NOAA و دیگر آژانس‏های دولتی و سازمانهای غیر دولتی گرد آوری شده است تکمیل می‏نماید.
دانشمندان گروه اجتماعی NOAA از این داده‏ها جهت مشخص کردن عوامل و شرایطی که در توانایی ماهیگیران تجاری و تفریحی تاثیر گذار هستند و حمایت از تجارت ساحلی به منظور انطباق با هر گونه تغییر ناشی از نشت نفت بر روی دریای محلی و محیط زیست انسانی، استفاده می‏کنند.

مصاحبه شوندگان تاریخ شفاهی DWH جهت انعکاس تنوع قومی و شغلی یافت شده در صنایع ماهیگیری تجاری و تفریحی در مناطق آلاباما، می‏سی سی پی و لویزیانا که متاثر از نشت نفت شده اند، به طور سیستماتیک انتخاب شدند. شصت و نه مصاحبه گرد آوری شد و به صورت برخط در آدرس http://voices.nmfs.noaa.gov/index.html در دسترس هستند.

تحت شرایط مندرج در این طرح، مدیر مرکز دکتر لوییس کرییاکودز  Louis Kyriakoudes و پرسنل او نسخه‏هایی از این تاریخ شفاهی‏ها‏ی گردآوری شده در اختیار طرح صدای ماهیگیران Voices from the Fisheries (VFF) Project http://voices.nmfs.noaa.gov/index.html وابسته به  اداره خدمات ماهیگیران ساحلی آمریکا National Marine Fisheries Service’s –NMFS ارائه شد، همچنین یک بانک اطلاعات برخط برای حفظ تاریخ‏های شفاهی مربوط به ماهیگیران تجاری، تفریحی و معیشتی اختصاص یافته، نسخه ای به دفاتر منطقه ای NMFS در سن پترزبورگ، فلوریدا و مرکز علوم میامی فلوریدا، شورای مدیریت ماهیگیران ایالت‏ها‏ی ساحلی در تامپا، و هیئت ماهیگیران ایالت‏ها‏ی ساحلی در اوشن اسپرینگز OceanSprings ماساچوست اهداء شد. این تاریخ‏ها‏ همچنین در همین مرکز آرشیو و بایگانی شد.

انسان شناسان در دفتر علوم و فناوری NOAA/NMFS در سیلور اسپرینگ Silver Spring مریلند و دفتر منطقه ای جنوب در سن پترزبورگ فلورذیدا با کیرییاکودز و کارکنان مرکز برای طراحی طرح تاریخ شفاهی همکاری کردند.

سایت طرح VFF و بانک اطلاعات تاریخ شفاهی اش منابع عمومی هستند که به آن دسته از افراد علاقمند به تجربه انسانی و محلی در ارتباط با محیط زیست دریایی اطراف خود هستند اطلاع رسانی،آموزش و اطلاعات اصلی را ارائه می‏کنند.

مدیر طرح VFF ،جسیکا بیلی Jessica Bailey اظهار داشت: «هر تاریخ شفاهی آرشیو شده در نوع خود منحصر بفرد و با ارزش است ولی اگر با دیگر تاریخ‏ها ترکیب شود منبع مهمی برای مستند کردن گذشته ما و ارتباط مستمر ما با اقیانوس‏ها و دریاچه‏های بزرگ می‏شود.»

بیلی گفت که طرح VFF ایجاد مجموعه‏های جدید تاریخ شفاهی را نیز ترغیب می‏کند. این سایت برای افرادی که درصدد آغاز طرح تاریخ شفاهی مرتبط با ماهیگیری هستند، منابع را فراهم می‏سازد. همچنین کتاب راهنمایی در قالب فایل PDF، یک وبینار[سمینار اینترنتی] تاریخ شفاهی برای آموزش برخط؛ و یک کتابشناسی گسترده ای از فیلم‏ها، کتاب‏ها و وب سایت‏های تاریخ شفاهی ارائه می‏نماید.

کرییاکودز و پرسنل او چهار نمایشگاه چند رسانه ای بر مبنای ظهور مجدد موضوعاتی از تاریخ شفاهی‏ها‏ی DWH را ه انداختند. موضوعات شامل تاثیر اجتماعی، تاثیر بر تجارت و تفریح، تاثیر بر جمعیت ویتنامی و دانش ماهیگیران سنتی می‏شوند. هر موضوع شامل 2-3 دقیقه فایل صوتی انتخابی از شش مصاحبه است. فایل‏های صوتی نگاه اجمالی به مصاحبه‏های کامل ارائه می‏نماید. این مطالب و فایل‏ها در صفحه اصلی VFF به آدرس http://voices.nmfs.noaa.gov/index.html به طور برجسته نشان داده شده است.

کرییاکودز گفت: «مفتخریم که این طرح را حمایت می‏کنیم و نشان می‏دهیم چگونه تاریخ شفاهی می‏تواند به عنوان ابزار قدرتمندی که فراتر از مباحث و رشته‏های دانشگاهی می‏رود، عمل کند. در طرح صدای ماهیگیران، علوم انسانی و علوم پایه همسان با یکدیگر در بررسی تاثیر نشت نفت و این که در رویرویی با چالش‏های مؤثر بر محیط زیست دریایی از اینجا به کجا می‏‏رویم فعالیت می‏کنند.

جهت کسب اطلاعات در مورد مرکز تاریخ شفاهی میراث فرهنگی میس جنوبی Southern Miss Center for Oral History and Cultural Heritage از نشانی www.usm.edu/oral-history دیدن فرمایید.


درباره نویسنده:
 
دیوید تیسدیل David Tisdale، نویسنده ارشد اداره ارتباطات دانشگاهی دانشگاه می‏‏سی‏سی‏پی جنوبی است.

 

ترجمه: عطیه اسعد

منبع: usm.edu


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.