هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 143    |    27 آذر 1392

   


 



آیا در جایگاه متهم این دادگاه جنایی قدیمی بوده‌اید؟

صفحه نخست شماره 143

شورای منطقة ‌دورسِت غربی (West Dorset District Council) جویای مجرمان پیشین است تا به آن‌ها کمک کند تاریخ دادگاهی قدیمی را بازگو کنند.

این شورا مایل است به داستان همة کسانی‌ گوش فرا دهد که در گذشته، در جایگاه متهمِ دادگاه جنایی قدیمی دورچِستِر(Dorchester) ظاهر شدند یا در هیئت منصفة آن خدمت کردند یا در آن‌جا مشغول به کار بودند.
طرح تاریخ شفاهی شایِرهال (Shire Hall Oral History Project) به طرح‌های تبدیل شایرهال در خیابان های‌وِست (High West) به مرکز اصلی بازدیدکنندگان پیوسته است. این طرح‌ها شامل تغییر ساختمانی از فهرست‌ ساختمان‌های درجة یک(1) به مرکز مهم میراث فرهنگی بین‌المللی خواهد بود.

امید است که بازدیدکنندگان بتوانند در داخل این مرکز، پیشینة دادگاه را از زبان افرادی بشنوند که ماجراهای خود را تا پیش از بسته‌شدن دادگاه در سال ۱۹۵۵ به یاد می‌آورند. مسئولیت فیلمبرداری و ثبت این خاطرات بر عهدة جو اِستیونس(Joe Stevens) خواهد بود.

آقای اِستیونس، از فعالان خیریة هنری و آموزشی دیجیتال: وُرکس (digital: works)(2) که طرح تاریخ شفاهی شایرهال را هدایت می‌کند، گفت: «می‌خواهم خاطرات همة کسانی را ثبت کنم که دادگاه جنایی قدیمی یا شایرهال را به یاد می‌آورند.

«اگر در محاکمه‌ای شرکت داشتید یا کاری ساختمانی در آن‌جا انجام دادید، لطفاً با من تماس بگیرید، زیرا بسیار مایل‌ام خاطرات شما را بشنوم و تجربه‌هایتان را برای آیندگان ثبت کنم.»

امید است که اگر شایرهال را به مرکز بازدید چند میلیون پوندی تبدیل کردند، خاطرات ثبت‌شده به‌عنوان بخشی از نمایشگاه به‌کار روند.

شورای منطقة ‌دورسِت غربی در تلاش است تا  ۱.۱ میلیون پوند صندوق بخت‌آزمایی میراث(3) را برای ساخت این مرکز فراهم آورد که قرار است دارای نمایشگاه‌هایی بسیار باکیفیت و امکانات آموزشی باشد. اگر شورا این صندوق را تأمین کند، بیش از یک‌میلیون پوند به این طرح کمک خواهد کرد.

رابرت گولد (Robert Gould)، رئیس شورای منطقة ‌دورسِت غربی گفت: «ایجاد جاذبه‌های میراث فرهنگی در مرکز دورچِستر تاریخ‌مان را حفظ خواهد کرد و بازدیدکننده‌های فراوانی را به ‌دورسِت غربی خواهد کشاند که به اقتصاد ما کمک خواهند کرد.

«ما برای کمک به تصمیم‌گیری دربارة تبدیل این مکان چشمگیر به یکی از جاذبه‌های بازدید موفق، با گروه‌های علاقه‌مند همکاری می‌کنیم. هنگامی‌که در دادگاه جنایی قدیمی می‌ایستی، می‌توانی حس مقاومت‌ناپذیر تاریخ را تجربه ‌کنی، زیرا در آن‌جا زمان هنوز متوقف مانده و از زمان پادشاهی جورج (Georgian) در قرن هجدهم، به‌دشواری تغییر کرده است.»

این دادگاه به سبب محاکمة شهدای تُلپادِل Tolpuddle Martyrs (4) در سال ۱۸۳۴ معروف است و توماس هاردیِ(Thomas Hardy) نویسنده نیز رئیس دادگاه بخش بوده است. اعضای شورای منطقه دربارة طرح همکاری با گروه‌های علاقه‌مند، با کنگرة اتحادیه‌های کارگری بریتانیا (Trades Union Congress) و موزه دورچِستر و انجمن توماس هاردی گفت‌وگو کرده‌اند.

اگر این طرح پیش برود، برندة جایزة مرکز اطلاعات گردشگریِ (Tourist Information Centre) دورچِستر به شایرهال نقل‌مکان خواهد کرد. از سال ۱۹۷۴ شورای منطقه مالک شایرهال در خیابان های‌وِست است و سال‌هاست در نظر دارد آن را تبدیل به یکی از جاذبه‌های بسیار باکیفیت کند که متناسب با اهمیت تاریخی‌اش باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌گاه www.dorsetforyou.com/shirehallproject مراجعه کنید و اگر از شایرهال یا دادگاه جنایی قدیمی خاطراتی دارید، لطفاً با شمارة ۰۱۳۰۵۲۵۲۲۲۶، طرح تاریخ شفاهی شایرهال تماس بگیرید یا به نشانی joe@digital-works.co.uk رایانامه ارسال کنید.



1. سه نوع وضعیت برای ساختمان‌های انگلستان و ولز ذکر کرده‌اند: درجة یک: ساختمان‌هایی با اهمیت و جذبة استثنایی؛ درجة دو: ساختمان‌های به‌ویژه مهم که فراتر از ساختمان‌هایی با اهمیت خاص هستند؛ درجة سه: ساختمان‌هایی با اهمیت خاص که هرگونه اقدام برای حفظ آن‌ها را ضمانت می‌کنند.(مترجم)
2. خیریه‌ای آموزشی و هنری که برای تولیدات هنری و طرح‌های رسانه‌ای به افراد آموزش می‌دهد یا به آن‌ها کمک‌های نوآورانه می‌کند. (مترجم)
3. Heritage Lottery Funding: این صندوق طیف وسیعی از میراث را تبدیل به سرمایه‌گذاری‌‌های نوآورانه در طرح‌هایی با تأثیر پایدار بر مردم و مکان‌ها می‌کند تا آن‌ها را حفظ کند. (مترجم)
4. گروهی از کارگران کشاورزی قرن نوزدهم منطقة دورسِت که به سبب سوگند مخفیانه‌شان برای عضویت در انجمن دوستانة کارگران کشاورزی (Friendly Society of Agricultural Laborers) دستگیر و محکوم شدند. (مترجم)

ترجمه: زهرا حسینیان

منبع: dorsetecho


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.