هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 141    |    13 آذر 1392

   


 

سفرنامه هیروشیما- بخش دهم


نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایران


در جستجوی حقایق شهریور 1320، پایان چهارسال و نیم اشغال مشهد (11)


نگاهی دیگر بر رابطه نیروهای مذهبی و حزب توده در مشهد


خاطراتی از بیژن کلانتریان، از اعضای کنفدراسیون


خاطراتی از فریدون اعلم دبیر پیشین کنفدراسیون جهانی


طرح تاريخ شفاهي مرکز فضايي جانسون


خاطرات سیاسی خلیل ملکی


تاریخ شفاهی و موسیقی برای حفظ فرهنگ کامبوج


تاریخ شفاهی سیاهپوستان در کتابخانه کنگره


کمک پیرترین کهنه‏سرباز آمریکایی به حفظ تاریخ تگزاس در 107 سالگی


 



تاریخ شفاهی سیاهپوستان در کتابخانه کنگره

صفحه نخست شماره 141

هم زمان با اجلاس بین نسلی سیاهپوستان آمریکا

طرح رهبری تفکر ملی (NVLP)(1) بیش از 200 مصاحبه تصویری از سیاهپوستان برجسته آمریکایی به کتابخانه کنگره اهدا نموده است. این تاریخ‏های شفاهی که در مرکز فرهنگ عامه آمریکایی(2) جای دارند، دانه‏ای از مجموعه سرگشاده‏ای است که در سال آتی رشد خواهد نمود.

مجموعه‏ی طرح رهبری تفکر ملی از تاریخ‏های شفاهی سیاهپوستان آمریکایی شامل مصاحبه‏هایی با مایا آنجلو(3)، ادوارد بروک(4)، الیزابت کتلت(5)، ری چارلز(6)، شرلی چیشم(7)، اوسی دیویس(8)، روبی دی(9)، کاترین دونهام(10)، میرلی اورز-ویلیامز(11)، جان هوپ فرانکلین(12)، دوروتی هیت(13)، کنسی جونز(14)، بی بی کینگ(15)، کورتا اسکات کینگ(16)، جوزف لاوری(17)، تونی موریسون(18)، گوردن پارکس(19)، سیدنی پویتیر(20)، چارلز رنگل(21)، پرسی ساتن(22)، داگلاس وایلدر(23) و اندرو یانگ(24) است. نسخه رونوشت مصاحبه‏ها همراه با عکس‏هایی از مصاحبه شوندگان اهداکننده هستند.

پگی بولگر(25)، مدیر مرکز گفت: «خوشحالم که مجموعه NVLP به مرکز فرهنگ عامه آمریکایی می‏آید، این مجموعه به سایر مجموعه‏های قابل توجه و عظیم تاریخی و فرهنگی، پیوسته و آنها را کامل خواهد ساخت، که شامل مصاحبه‏هایی با زورا نیله هورستون(26) به اضافه‏ی مجموعه دانشگاه فیسک می‏سی سی پی دلتا(27) و مجموعه آلن لومکس(28) به همراه خیلی مجموعه‏های دیگر است.»

رنه پوساینت(29)، از بنیانگذاران NVLP و ۳۰CEO  گفت: «داستان‏ها و دانش این بزرگان فوق‏العاده، میراثی ارزشمند برای همه مردم آمریکا، صرف نظر از نژاد و قومیتشان است. تنها راه مناسب این است که آنها در کتابخانه ملی برای نسل‏های آینده نگهداری شوند. NVLP بسیار خوشنود و مفتخر است که با مرکز فرهنگ عامه آمریکایی در زمینه گسترش درک ما راجع به تاریخ آمریکا از طریق صداهای این افسانه‏ها، شریک است.»

مصاحبه‏ها توسط بنیانگذاران NVLP، کامیل ا. کوزبی(31) و پوساینت، در طول پنج سالی که از زمان تاسیس سازمان می‏گذرد، انجام شده‏اند. مجموعه، همچنین شامل مصاحبه‏هایی با بزرگانی از جوامع محلی سراسر کشوراست که کمتر شناخته شده‏اند، این افراد شناسایی شده و توسط دانشجویان دانشگاه که در برنامه‏ی همراهان NVLP شرکت دارند، از آنها مصاحبه‏هایی به عمل آمده است.

همزمان با اهدائیات تاریخ شفاهی، NVLP با مرکز فرهنگ عامه آمریکایی همکاری نموده و میزبانی چهارمین جلسه سالانه «اجلاس بین نسلی سیاهپوستان آمریکا(32)» را بر عهده داشت. زمان بر گزاری جلسه سه شنبه 16 اکتبر بود. این رویداد خصوصی، دانش آموزان منطقه پایتخت، دبیرستان‏های دولتی و متفکرین NVLP، و بزرگان سیاهپوستی که تغییر قابل توجهی در شکل‏گیری تاریخ آمریکا ایجاد کرده‏اند، را گرد هم می‏آورد تا مشوق گفتگو و جرقه‏ای بر تخیل و خلاقیت در میان نسل جدید رهبران باشد.

متفکرین امسال که با جایزه حکمت۳۳NVLP  از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد، لوسی آلن(34)، شاکی پرونده‏ی حادثه‏ی ملی چیروکی(35) علیه اومرتیسکی(36)؛ دریک ا.‏ بل(37)، اولین استاد رسمی سیاهپوست در مدرسه حقوق‏هاروارد(38)؛ جان کنیرز (دی–میچ)(39)، رئیس کمیته قضایی مجلس(40) و عضو موسس کنگره کمیته‏های پارلمانی سیاهپوستان(41)؛ نورمن سی فرانسیس(42)، رئیس دانشگاه زاویر(43) در نیواورلئان(44)؛ اسقف باربارا سی‏هاریس(45)، اولین زن اسقف منتخب کلیسای اپیسکوپال(46)؛ و فیت رینگ گولد(47)، هنرمند داستان نویسی و نویسنده برنده جایزه کتاب کودکان.‏

همچنین متفکرین قدیمی، از جمله جان هوپ فرانکلین(48)، مورخ برجسته و برنده جایزه جان دبلیو کلاج(49) در سال 2006؛ و دوروتی هیت(50)؛ فعال حقوق مدنی و دریافت کننده مدال طلای کنگره، در این نشست حضور داشتند.

مرکز فرهنگ عامه آمریکایی در کتابخانه کنگره تحت قانون حفظ فرهنگ عامه آمریکایی ایجاد شد و در سال 1976 از کنگره گذشت تا از طریق برنامه‏های پژوهشی، مستندسازی، حفظ آرشیوی، خدمات ارجاعی، اجرای زنده، نمایشگاه، نشر و دوره‏های آموزشی «از فرهنگ عامه آمریکایی حفاظت و آن را معرفی نماید». جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره مرکز و برنامه‏ها و مجموعه‏هایش به آدرس www.loc.gov/folklife/ مراجعه نمایید.

طرح رهبری تفکرملی، سازمانی غیرانتفاعی و معاف از مالیات است که توسط دکتر کامیل ا.‏ کوزبی، فرهیختار و تولیدکننده و رنه پوساینت برنده سابق جایزه خبرنگار شبکه، تاسیس شده است. NVLP با ضبط، حفظ و توزیع حکمت بزرگان سیاهپوستی که تاریخ آمریکا را شکل داده‏اند در رسانه‏های گوناگون، الهام‏بخش توسعه رهبری در میان نسل‏های جوان‏تر است. قطعات منتخب زیادی از تقریباً همه مصاحبه‏ها توسط NVLP در وبگاه: www.visionaryproject.org/ در دسترس است.



1. The National Visionary Leadership Project
2. American Folklife Center
3. Maya Angelou
4. Edward Brooke
5. Elizabeth Catlett
6. Ray Charles
7. Shirley Chisholm
8. Ossie Davis
9. Ruby Dee
10. Katherine Dunham
11. Myrlie Evers-Williams
12. John Hope Franklin
13. Dorothy Height
14. Quincy Jones
15. B.B. King
16. Coretta Scott King
17. Joseph Lowery
18. Toni Morrison
19. Gordon Parks
20. Sidney Poitier
21. Charles Rangel
22. Percy Sutton
23. Douglas Wilder
24. Andrew Young
25. Peggy Bulger
26. Zora Neale Hurston
27. Fisk University Mississippi Delta
28. Alan Lomax
29. Renee Poussaint
30. Collegiate Entrepreneurs' Organization
31. Camille O. Cosby
32. Intergenerational Summit on the State of Black America
33. NVLP Wisdom Award
34. Lucy Allen
35. Cherokee
36. Ummerteskee
37. Derrick A. Bell Jr
38. Harvard Law School
39. Rep. John Conyers (D-Mich.)
40. House Judiciary Committee
41. Congressional Black Caucus
42. Norman C. Francis
43. Xavier University
44. New Orleans
45. Rt. Rev. Barbara C. Harris
46. Episcopal Church
47. Faith Ringgold
48. John Hope Franklin
49. John W. Kluge Prize
50. Dorothy Height

ترجمه: ناتالی حق وردیان

منبع: loc.gov


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.