هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 141    |    13 آذر 1392

   


 

سفرنامه هیروشیما- بخش دهم


نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایران


در جستجوی حقایق شهریور 1320، پایان چهارسال و نیم اشغال مشهد (11)


نگاهی دیگر بر رابطه نیروهای مذهبی و حزب توده در مشهد


خاطراتی از بیژن کلانتریان، از اعضای کنفدراسیون


خاطراتی از فریدون اعلم دبیر پیشین کنفدراسیون جهانی


طرح تاريخ شفاهي مرکز فضايي جانسون


خاطرات سیاسی خلیل ملکی


تاریخ شفاهی و موسیقی برای حفظ فرهنگ کامبوج


تاریخ شفاهی سیاهپوستان در کتابخانه کنگره


کمک پیرترین کهنه‏سرباز آمریکایی به حفظ تاریخ تگزاس در 107 سالگی


 



طرح تاريخ شفاهي مرکز فضايي جانسون

صفحه نخست شماره 141

هدف طرح تاريخ شفاهي مرکز فضايي جانسون (JSC OHP)(1) متعلق به ناسا که سال 1996 تاسيس شد ضبط تاريخ از افرادي است که براي اولين بار مسيري براي رسيدن به فضا و ماه را براي کشور و دنيا گشودند. شرکت‏کنندگان شامل مديران، مهندسان، تکنيسين‏ها، دکترها، فضانوردان و ديگر کارمندان ناسا و پيمانکاران فضايي مي‌شوند که در طرح‌هاي مرکوريMercury، جمينايGemini، آپولوApollo، اسکاي لبSkylab و شاتلShuttle  نقش‌هاي اساسي ايفا کردند.

اين تاريخ‌هاي شفاهي تضمين‏کننده اين موضوع هستند که کلمات اين پيشگامان زنده مي‌مانند تا به نسل‌هاي آينده منتقل شوند و اطلاعاتي درباره هيجان و درس‌هاي کشف فضا را به دست آورند. مصاحبه‌هاي تاريخ شفاهي در تابستان سال 1997 شروع شد و از آن زمان تا به حال بيش از 675 نفر در طرح‌هاي تاريخ شفاهي ناسا شرکت داشته‏اند.


طرح تاريخ شفاهي ضبط (STS)(2) شامل مجموعه‌اي از تاريخ‌ها از اشخاص کليدي است که قبلا و يا در حال حاضر با برنامه شاتل گردشگر فضايي ناسا (SSP)(3) شرکت داشته اند و تمرکز آن بر شاتل گردشگر فضايي و اجزاي مربوط به آن است. اين مصاحبه‌ها شامل اطلاعاتي در مورد تعدادي از جنبه‌هاي مختلف برنامه شاتل فضايي از توسعه ايده‌هاي اوليه آن تا بسته شدن طرح مي‌شود و بر روي طراحي ها، پيشرفت سخت افزارها و تغييرات پاسخ گويي نسبت به دو حادثه شاتل فضايي تمرکز مي‌کند.

علاوه بر اين، طرح ضبط ضمني اطلاعات برنامه شاتل فضايي JSC توسط افسر اصلي اطلاعات JSC و مدير برنامه شاتل فضايي تاييد شده است و شامل بيست مصاحبه با اعضاي کليدي کنوني و سابق برنامه شاتل فضايي مي‌شود.

علاوه بر طرح تاريخ شفاهي JSC ناسا، جلسه‌هاي تاريخ شفاهي ديگري نيز با دفتر تاريخ ناسا نيز برگزار شده اند: مديريت ها، تاريخ ناسا از ديد زنان، علم نظام زمين، فضانوردان زن پيشگام، پيشگامان توسعه موشک‌هاي باليستيک و ناسا در پنجاه سالگي.

همچنين يک طرح تاريخ شفاهي براي ضبط تجربه‌هاي افرادي که در طرح شاتل-مير (فاز اول ISS) حضور داشتند نيز به اجرا درآمد.

ضبط‌هاي صوتي در دانشگاه هيوستون – مجموعه تاريخ JSC در کلير ليک(4) موجود هستند.

رونوشت‌ها به فايل‌هاي پي دي اف آکروبات ريدر صادر شده اند تا بتوان راحت تر آن‌ها را جستجو و مشاهده کرد. براي مشاهده اين فايل‌ها به آکروبات ريدر نياز خواهيد داشت. نسخه‌هاي امضا شده توسط شرکت کنندگان در بخش مجموعه تاريخ JSC موجود هستند.

مستند صوتي «آپولو 8: برخاست زمين به سمت دوراني جديد» شامل بخش هايي از تاريخ‌هاي شفاهي مي‌شود که روايتي از ديد خاص کنوني در خود دارند و سفري را نشان مي‌دهد که نتيجه‏اش اولين سياحت بشر به سمت يک بدنه آسماني ديگر بود.



1. Johnson Space Center Oral History Project
2. Space Transportation System
3. Space Shuttle Program
4. The University of Houston - Clear Lake in the JSC History Collection.
 

ترجمه: عباس حاجی هاشمی

منبع: jsc.nasa


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.