هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 140    |    6 آذر 1392

   


 



تاریخ شفاهی، جامعه، و کار در غرب امریکا

صفحه نخست شماره 140

تاریخ شفاهی، جامعه، و کار در غرب امریکا
ویراستار: جِسی اِل. اِمبرای (Jessie L. Embry)
360 صفحه/ 900 در 600/ 2013
شابک: 5-3017-8165-0-978
 

پرستاران، خوانندگان، زنان خانه‌دار، کارگران مزرعه، مدیران کازینو و بازرسان دولت، همة این اعضای سختکوش جامعه در توسعة شهرهای سراسر غرب امریکا مشارکت داشته‌اند.


نوشته‌های این کتاب نشان می‌دهد که چگونه تاریخ شفاهی به میزان درک و شناخت کار و جامعة قرن‌ بیستمِ غربِ امریکا می‌افزاید.


در بسیاری از مواقع، مشاغل، شهروندان را به روش‌های بی‌شماری گرد هم جمع می‌کردند. کارگران امریکای لاتین که در کالیفرنیای جنوبی باهم لیمو برداشت می‌کردند، گزارش می‌دهند که مسابقات بیس‌بال و ملکه سینکو دو مایو(Cinco de Mayo Queen) سبب گردهم‌آمدن آن‌ها می‌شدند. مورمون‌های (1) شهر فورت‌کالینزِ (Fort Collins) ایالت کلرادو(Colorado) می‌گویند ساختن کلیسا با کمک یکدیگر آن‌ها را به‌هم پیوند داد. امریکایی‌های آفریقایی‏تبار و زنان به‌صورت جداگانه شرح می‌دهند که چگونه در شهر لاس‌وگاس (Las Vegas) حس یگانگی و وحدت را پروراندند. بومیان امریکا نیز «اقتصاد سرخپوستان» در شمال کالیفرنیا را به تفصیل شرح دادند.


همان‌گونه که این نوشته‌ها نشان می‌دهند، تاریخ غرب امریکا داستانِ شهرستان‌های کوچک و شهرهای بزرگ است، مکان‌هایی دورافتاده و پُرجمعیت با گروه‌هایی که بیشتر وقت‌ها تاریخ‌شان را نادیده گرفته‌اند. تاریخ غرب گاهی تاریخ ملت را منعکس کرده و در مواقع دیگر، با روش‌هایی منحصربه‌فرد منشعب شده است. تاریخ شفاهی بُعدی را ‌افزوده که اغلب در نگارش تاریخ جامع غرب امریکا به آن توجهی نشده است. در این کتاب مجموعه‌ای از مورخان شفاهی، از جمله کارشناسان فرهنگ عامه و کتابداران و  مورخان عمومی آموخته‌های خود را از مردمی که به شیوة خودشان تاریخ را ساختند، به رشتة تحریر درآوردند.


تمرکز کتاب تاریخ شفاهی، جامعه، و کار در غرب امریکا بر قوم‏ها، مذهب، مغازه‏ها و شرکت‏ها، افزایش آگاهی سیاسی، ارتباط با چشم اندازها، فضاهای مشترک و جوامع متضاد و ناهمگون در غرب، به خواننده درباره این که چگونه آمریکایی‏ها به آنجا رفتند، از دید مردم عادی که درباره چیزهای روزمره سخن می‏گویند، دیدی جامع می‏بخشد.
روز ت. دیاز Rose T. Diaz از نویسندگان کتاب زنان ما در نیومکزیکوی اسپانیائی زبان: تصاویرشان و حیاتشان، 1992-1582
هر فصل توسط یک نویسنده متفاوت نوشته شده است، و موضوع اصلی کتاب نقش مهم تاریخ شفاهی است که نه تنها نقش پژوهشگر را در این منطقه ایفا میکند، بلکه گسترش دهنده میزان فهم آن سرگذشت‏هایی است که شاکله غرب مدرن را می‏سازند.


استفان اسلون Stephen Sloan، مدیر موسسه تاریخ شفاهی



1- Mormon: مورمون واژه‌ای است که برای توصیف پیروان شعب مختلف جنبش قدیسان آخرالزمان به‌کار می‌رود. این واژه بیشتر به اعضای کلیسای قدیسان آخرالزمان اشاره می‌کند که اصطلاحاً آن را «کلیسای مورمون‌ها» می‌خوانند. این آیین در سال ۱۸۳۰میلادی، توسط جوزف اسمیت در ایالت نیویورک بنا نهاده شد.

ترجمه: زهرا حسینیان 

منبع: uapress.arizona


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.