هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 139    |    29 آبان 1392

   


 



تحریم همایش تاریخ شفاهی در اسرائیل

صفحه نخست شماره 139

اشاره: چندی پیش در خبرهای تاریخ شفاهی جهان آمده بود که دانشگاه عبری بیت‏المقدس در اسرائیل در صدد برپایی یک همایش بین‏المللی تاریخ شفاهی است. اما دیری نگذشت که فعالان تاریخ شفاهی در سراسر جهان در اقدامی خودجوش و هماهنگ در اعتراض به سیاست‏های نژادپرستانه دولت اسرائیل و همسویی دانشگاه عبری با این سیاست‏ها این همایش را با انتشار نامه‏ای سرگشاده خطاب به همه فعالان تاریخ شفاهی تحریم کردند. این نامه که ترجمه آن در ادامه می‏آید حاوی نکات دقیق حقوقی و علمی در دفاع از حقوق مردم فلسطین و علیه سیاست‏های نژادپرستانه اسرائیل است. نگاهی به فهرست بلند امضاکنندگان این نامه نشان  می‏دهد که بدنه اندیشمندان جهان با آنچه در فلسطین می‏گذرد بیگانه نیستند. در پایان فراخوان همایش یادشده برای اطلاع خوانندگان گرامی آورده می‏شود.

نامه سرگشاده: فراخوان تحریم همایش تاریخ شفاهی در دانشگاه عبری بیت‏المقدس

این نامة سرگشاده در تاریخ ۱۲ آگوست (۲۱مرداد۱۳۹۲) برای مورخان شفاهی و پژوهشگرانی صادر شده است که قصد دارند برای حضور در همایش بین‌المللی تاریخ شفاهی ژوئن ۲۰۱۴ دانشگاه عبری بیت‏المقدس(1)  برنامه‌ریزی کنند. این نامه را ۲۰۴ تن از پژوهشگران امضا کرده و کَمپین‌های(2)  تحریم علمی و فرهنگی زیر آن را تأیید کردند:


کمپین دانشگاهیان برای فلسطین ـ  Academics for Palestineـ (ایرلند)؛ انجمن دانشگاهی احترام به قوانین بین‌المللی فلسطین ـ AURDIP (3)  ـ (فرانسه)؛ کمپین BAB (آلمان)؛ کمپین تحریم! (اسرائیل)؛ انجمن دانشگاهی بریتانیا برای فلسطین ـBRICUP (4)  ـ (بریتانیای کبیر)؛ کمپین هند برای تحریم علمی و فرهنگی اسرائیل ـ InCACBI (5) ـ (هند)؛ کمپین فلسطینیان برای تحریم علمی و فرهنگی اسرائیل ـ PACBI (6)  ـ (فلسطین)؛ کمپین PBAI (اسپانیا)؛ کمپین امریکا برای تحریم علمی و فرهنگی اسرائیل ـ USACBI (7) ـ(ایالات متحده امریکا)ـ همراه با مرکز اطلاعات جایگزین (اسرائیل)؛ کمپین Groundwell (8): مورخان شفاهی برای تغییر اجتماعی و کار گروهی بنیادی؛ سازمان صدای مستقل یهودیان کانادا؛ انجمن دانشجویان خواهان برقراری عدالت در فلسطین ـSJP (9) ـ دانشگاه تورنتو (کانادا)؛ انجمن دانشجویان خواهان برقراری عدالت در فلسطین، دانشگاه کالیفرنیای لُس‌آنجلس ـ (10)SJP  UCLA ـ همراه با رونی کَسریلز(Ronnie Kasrils)، وزیر سابق دولت آفریقای جنوبی و فعال ضدتبعیض نژادی و نویسنده. برای افزودن نام خود به فهرست امضاکنندگان، لطفاً به نشانی زیر رایانامه ارسال کنید:    hebrewuconferenceboycott@gmail.com
نامه را به صورت پی.دی.اف از این لینک دانلود کنید. (به‌روزرسانی ۲۲سپتامبر ۲۰۱۳ ـ۳۱شهریور ۱۳۹۲ـ)

 

کمپین تحریم همایش تاریخ شفاهی در دانشگاه عبری بیت‏المقدس
hebrewuconferenceboycott@gmail.com
۱۲ آگوست ۲۰۱۳، (به‌روزرسانی امضاءها، ۲۲سپتامبر۲۰۱۳)

همکاران عزیز:
ما گروهی از فلسطینی‌ها، اسرائیلی‌ها و دیگر مورخان شفاهی و دانشگاهیان اروپایی، آفریقای جنوبی و امریکای شمالی هستیم  که از شما می‌خواهیم «همایش بین‌المللی تاریخ شفاهی» ژوئن ۲۰۱۴ را که بخش تاریخ شفاهی مؤسسة آوراهام هارمن یهودیان معاصر دانشگاه عبری بیت‏المقدس سازماندهی می‌کند، تحریم کنید. همان‌گونه که در زیر شرح خواهیم داد، در حالی‌که همة دانشگاه‌های اسرائیلی عمیقاً در اشغال و استعمار مهاجران و تبعیض نژادی مشارکت دارند،  دانشگاه عبری بیت‏المقدس سهم درخور توجهی در این امر دارد.


اقدامات شما تأثیری مستقیم بر مبارزة مشترک ما برای برقراری صلح عادلانه میان فلسطین و اسرائیل و همچنین بر همبستگی ما با هموطنان دانشگاهی فلسطینی دارد که دانشگاه‌هایشان بسته و محاصره و حتی طی سه دهة گذشته با هواپیماهای اسرائیلی بمباران شده‌اند؛ دانشگاه‌هایی که در شرق بیت‏المقدس، در کرانة باختری و نوار غزه در معرض اشغال طولانی و بی‌رحمانة اسرائیلیان بوده‌اند.


به‌ویژه، سرزمینی که در آن بعضی از ساختمان‌ها و امکانات پردیس کوه اسکوپوس(11)  دانشگاه گسترش یافته‌اند، در نتیجة مصادرة غیرقانونی سال ۱۹۶۸ اسرائیل از ۳۳۴۵ dunums سرزمین فلسطینیان به دست آمده است(12). با توجه به قوانین بین‌المللی، این زمین‌های مصادره‌شده در شرق بیت‏المقدس، مناطق اشغالی هستند. الحاق یک‌جانبة شرق بیت‏المقدس به دولت اسرائیل و به‌کاربردن قانون داخلی اسرائیل در آن‌جا، نقض کنوانسیون چهارم ژنو هستند و بارها از سوی جامعة بین‌المللی، از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد(قطعنامة ۲۵۲، ۲۱ می ۱۹۶۸ـ ۳۱اردیبهشت ۱۳۴۷) بی‌اعتبار اعلام شده‌اند. انتقال کارکنان و دانشجویان اسرائیلی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین برای کار و زندگی، دانشگاه عبری را جزو نقض‌کنندگان جدی کنوانسیون چهارم ژنو قرار می‌دهد.


به‌علاوه، این دانشگاه در رفتار ناعادلانه با فلسطینی‌ها، از جمله کسانی‌که از شهروندان اسرائیلی هستند، مشارکت دارند (13). به‌طور مثال، در مقایسه با خدمات آموزشی‌ای که برای گروه‌های یهودی فراهم آمده‌اند، ساکنان بیت‏المقدس و مناطق اطراف آن از این خدمات محروم هستند و هیچ دورة زبان عربی‌ای ارائه نشده است (14). علاوه بر این، زمانی‌که دولت اسرائیل کل جمعیت غزه را از امکان ثبت‌نام و مطالعه در دانشگاه محروم ساخت، دانشگاه عبری سکوت اختیار کرد. دانشجویان فلسطینی غزه برای ورود به دانشگاه‌های ایالات متحده امریکا، اقبال بهتری نسبت به دانشگاه عبری داشتند.


سرپرستی دانشگاه عبری، آزادی بیان و اعتراض معدود دانشجویان فلسطینی خود را محدود می‌سازد. به‌طور مثال، رویداد بزرگداشت حمله به نوار غزه در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ را ممنوع کرده بود که در آن حدود۱۴۰۰ فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی کشته شدند (15). از سوی دیگر، دانشگاه عبری ملاحظات و منافع ویژه‌ای را برای دانشجویانی که در آن حمله به‌عنوان سربازان شرکت کرده بودند، در نظر گرفت.


در دسامبر ۲۰۱۲، وزیر دفاع اسرائیل، دانشگاه آریل را در مستعمرة غیرقانونی آریل به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های اسرائیلی در نظام دانشگاهی‌اش به رسمیت شناخت. در نتیجه، کارکنان دانشگاه عبری در کمیته‌های نظارت و ارتقاء دانشجویان و کارکنان دانشگاه استعماری آریل شرکت می‌کنند؛ و کارکنان (فقط یهودی) در کمیتة نظارت و ارتقاء دانشجویان و کارکنان دانشگاه عبری شرکت می‌کنند. دانشگاه عبری مدارج دانشگاهی اعطاشده توسط دانشگاه آریل را به رسمیت می‌شناسد که در زمین‌های فلسطینی مصادره‌شده ساخته شده و جوامع فلسطینی آن را احاطه کرده‌اند، اما مدارج اعطاییِ دانشگاه القدس را که در همان حوالی است، به رسمیت نمی‌شناسد (16).


عجیب آنکه همایش تاریخ شفاهی را مؤسسه‌ای سازماندهی می‌کند که نام‌اش را پس از آوراهام هارمن، رئیس دانشگاه عبری از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳، مؤسسة آوراهام هارمن گذاشتند. وی، به‌عنوان رئیس دانشگاه عبری، مستقیماً مسئول بازسازی و گسترش پردیس اصلی است که روی کوه اسکوپوس ساختند، زمینی که به طور غیرقانونی از فلسطینیان شرق بیت‏المقدس مصادره کردند.


هنگامی‌که در پاسخ به نقض آشکار و مداوم حقوق انسانی و سیاسی فلسطینیان از سوی اسرائیل، جنبش‌های بین‌المللی برای تحریم نهادهای دانشگاهی و فرهنگی اسرائیل پیش می‌روند، ما از پژوهشگران و متخصصان مصرانه می‌خواهیم به پیامدهای حضور خود در این همایش بیندیشند و از چنین مشارکتی خودداری کنند. این همایش تلاشی است برای بهترساختن وجهه و شهرت دانشگاه عبری بیت‏المقدس در غرب و سرپوش‌گذاشتن بر این واقعیت که این دانشگاه در سیاست‌های الحاق و «دیوار جدایی یا تبعیض نژادی» دست دارد؛ سیاست‌هایی که دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه(17)  در نهم جولای ۲۰۰۴ (۱۹تیرماه ۱۳۸۳)، به شدت آن‌ها را محکوم کردند (18).


از آنجا که قدرت‌های جهانی برتر در فراهم‌سازی و تداوم سیاست‌های استعماری و ظالمانة اسرائیل فعالانه شرکت دارند، ما بر این باوریم که یگانه راه دستیابی به عدالت و حفظ حقوق بین‌الملل، کار مداوم روی بخشی از جامعة مدنی فلسطینی و بین‌المللی است تا برای پایان‌دادن به این ظلم‌وستم، بر اسرائیل و نهادهای همدست آن فشار وارد آوریم.


کمپین فلسطینی تحریم علمی و فرهنگی اسرائیل (PACBI)، با الهام از تحریم فرهنگی موفق تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی و پشتیبانی اتحادیه‌های فلسطینی کلیدی و گروه‌های فرهنگی در سال ۲۰۰۴، طی فراخوانی، تحریم علمی و فرهنگی نهادهای درگیر در سیستم اشغال و استعمار و تبعیض نژادی اسرائیل را اعلام کرد. فراخوان فلسطین از جامعة علمی بین‌المللی استدعا دارد که «از مشارکت در هر نوع همکاری علمی و فرهنگی یا پیوستن به پروژه‌های نهادهای اسرائیلی خودداری کنند (19).»


پس از آن، در سال ۲۰۰۵، اکثریت قریب‌به‌اتفاق جامعة مدنی فلسطین برای مبارزة همه‌جانبة تحریم و تحریم و مجازات (BDS)(20)  بر اساس اصول حقوق بشر، عدالت، آزادی و برابری فراخوان دادند (21). جنبش BDS، راهبردی منطقی و اخلاقی و مسالمت‌آمیز اتخاذ کرد تا اسرائیل را همچون دیگر ملت‌ها در برابر حقوق بشر و استانداردهای حقوق بین‌الملل مسئول به شمار آورد و از جامعة علمی بین‌المللی خواست تا به فراخوان تحریم توجه کنند ـ همچنان‌که در مبارزه علیه تبعیض نژادی آفریقای جنوبی درخواست کرده بود ـ تا زمانی‌که «اسرائیل از همة سرزمین‌های اشغال‌شده در سال ۱۹۶۷، از جمله بیت‏المقدس شرقی، عقب‌نشینی کند؛ تمام مستعمرات خود را از آن سرزمین‌ها از میان بردارد؛ با قطعنامة سازمان ملل متحد دربارة استرداد حقوق پناهندگان فلسطینی موافقت کند و سیستم تبعیض نژادی خود را برچیند (22).»


به موازات تحریم دوران تبعیض نژادی دانشگاه‌های همدست در آفریقای جنوبی، ما معتقدیم که مشارکت در همایش‌های علمی یا رویدادهای مشابه در اسرائیل ـ بدون در نظرگرفتن نیت ـ فقط به طولانی‌شدن این بی‌عدالتی از طریق عادی‌سازی و در نتیجه مشروعیت‌بخشیدن به آن کمک می‌کند. همچنین ناخواسته به تلاش‌های اسرائیل کمک می‌کند تا به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان عادی در جهان دانش ظاهر شود، در حالی‌که همان زمان مهلک‌ترین شیوة کنترل استعماری و تبعیض نژادی قانونی را علیه فلسطینیان به کار می‌برد.


تا زمانی‌که اسرائیل به‌طور کامل از قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی تبعیت کند، ما صمیمانه امیدواریم که دانشگاهیان بین‌المللی در صحه‌گذاشتن بر نقض حقوق بشر فلسطینیان ـ حتی به طور ناخواسته ـ شرکت نخواهند داشت. از همکاران خود می‌خواهیم که با اسرائیل دقیقاً به همان‌گونه رفتار کنند که بیشتر جهانیان با نژادپرستی آفریقای جنوبی ـ یا در واقع هر دولت دیگری که برای تبعیض نژادی قانون وضع می‌کند و آن را به ‌کار می‌برد ـ به‌عنوان دولتی منفور رفتار کردند. فقط در این صورت است که فلسطینیان می‌توانند به صلحی عادلانه بر اساس قوانین بین‌المللی، احترام به حقوق بشر، و مهم‌تر از همه، بدون در نظرگرفتن قومیت، مذهب یا دیگر ملاحظات هویتی به اصل بنیادی برابری برای همه امیدوار باشند.


بنابراین، از شما می‌خواهیم همایش تاریخ‌شفاهی دانشگاه عبری بیت‏المقدس را تحریم کنید و به همکاران خود اعلام کنید از شرکت در این همایش و عبور از صف اعتصاب‌ فلسطینیان امتناع کنند.
[توجه: تمام پانوشت‌ها در پایان سند، پس از یادداشت آزادی آکادمیک آمده‌اند.]


با احترام،

۱. استاد احمد عباس (Ahmed Abbes)، مدیر پژوهش مرکز ملی پژوهش‌های فرانسه (CNRS)، شهر بِقس‌سو ای‌وِت (Bures-sur-Yvette)، فرانسه
۲. استاد صالح عبدالجواد (Saleh Abdel Jawad) (Hamayel)، دانشگاه بیرزِیْت (Birzeit)، فلسطین
۳. دکتر اِستفانی لَته عبداله (Stéphanie Latte Abdallah)، پژوهشگر مؤسسة فرانسوی خاورمیانه (IFPO)، بیت‏المقدس، فلسطین
۴. دکتر عدنان عبدالرازک (Adnan Abdelrazek) ـ انجمن مطالعات عربی ـ بیت‏المقدس، فلسطین
۵. دکتر فَی‌ها عبدالهادی (Faiha Abdulhadi)، پژوهشگر مستقل و نویسنده و شاعر، فلسطین
۶. استاد رَباب ابراهیم عبدالهادی (Rabab Ibrahim Abdulhadi)، قومیت‌گرایی‌های اعراب و مسلمانان و ابتکارِ عمل آوارگان (AMED) ـ دانشکدة مطالعات قومی، دانشگاه ایالتی سان‌فرانسیسکو، ایالات متحده امریکا
۷. استاد نادیا ابوالحج (Nadia Abu el Haj)، دانشکدة بارنارد (Barnard) وابسته به دانشگاه کلمبیا، ایالات متحده امریکا
۸. استاد لیلا ابو لوغُد (Lila Abu-Lughod)، دانشگاه کلمبیا، نیویورک، ایالات متحده امریکا
۹. دکتر سلمان ابو سیتا (Salman Abu Sitta)، پژوهشگر، انگلستان
۱۰. استاد غاده اَجیل (Ghada Ageel)، دانشگاه آلبرتا، اِدمونتون، کانادا
۱۱. استاد ممتاز احمد (Mumtaz Ahmad)، معاون رئیس دانشگاه (امور علمی)، دانشگاه اسلامی بین‌المللی، اسلام‌آباد، پاکستان
۱۲. دکتر آناهید اَلهاردان (Anaheed Al-Hardan)، مؤسسة پژوهش‌های فرهنگی برلین (ICI)، آلمان
۱۳. استاد بیان نُوِیهِد الحوت (Bayan Nuwayhed al-Hout)، دانشگاه لبنان، بیروت، لبنان
۱۴. ماجده السقا (Majeda Al-Saqqa)، انجمن فرهنگ و اندیشة آزاد، خان یونس، غزه، فلسطین
۱۵. استاد (بازنشستة ممتاز) ماتئو الالوف (Mateo Alaluf)، دانشگاه آزاد بروکسل، بلژیک
۱۶. استاد اَمیل اَلکالای (Ammiel Alcalay)، دانشکدة کوئینز، نیویورک، ایالات متحده امریکا
۱۷. دکتر دیانا آلن (Diana Allan)، انجمن علوم انسانی، دانشگاه کُرنِل، ایتاکا، ایالات متحده امریکا
۱۸. استاد لُری آلن (Lori Allen)، دانشگاه کمبریج، انگلستان
۱۹. استاد نینا آلن (Nina Allen)، دانشگاه سافولک، بوستون، ایالات متحده امریکا
۲۰. دکتر میریام اوراغ (Miriyam Aouragh)، مرکز پژوهش‌های مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری (CAMRI)، دانشگاه وِست‌مینستر، انگلستان
۲۱. استاد (بازنشسته) ویلیام آیرز (William Ayers)، دانشگاه ایلینوی ـ شیکاگو؛ پروژة تاریخ شفاهی قبرس، ایالات متحده امریکا
۲۲. استاد آلیس باخ (Alice Bach) (بازنشسته)، استاد مطالعات مذهبی دانشگاه کِیْس‌وِسترن رِزرو (Case Western Reserve)، کِلیولَند، اوهایو، ایالات متحده امریکا
۲۳. گوستاو باربوسا (Gustavo Barbosa)، نامزد دکترا، دانشکدة اقتصاد لندن، انگلستان
۲۴. استاد اَمجد برهم (Amjad Barham)، دانشگاه هِبرون، رئیس فدراسیون فلسطینیِ اتحادیة استادان و کارکنان دانشگاه، فلسطین
۲۵. رای‌وِکا بارنارد (Ryvka Barnard)، دانشجوی دکترا، دانشگاه نیویورک، ایالات متحده امریکا
۲۶. استاد اُرِن بِن‌دُر (Oren Ben-Dor)، دانشگاه ساوث‌هَمپتون، انگلستان
۲۷. جولی بِندتو (Julie Benedetto)، دانشجو، مؤسسة مطالعات سیاسی، لیون، فرانسه
۲۸. کارشناس اسرائیل مورالس بنیتو (Israel Morales Benito)، دانشگاه آلیکانته، اسپانیا
۲۹. بونیتا بِنِت (Bonita Bennett)، مدیر موزة دستریکت‌سیکس (District Six)، کِیْپ‌تاون، آفریقای جنوبی
۳۰. دیوید بورلِگیو (David Beorlegui)، نامزد دکترا، دانشگاه باسک، اسپانیا
۳۱. استاد دَن بِرگِر (Dan Berger)، دانشگاه واشنگتن بوتل، ایالات متحده امریکا
۳۲. استاد دوسان آی. بژلیک (Dusan I. Bjelic)، گروه جُرم‌شناسی، دانشگاه مایْن جنوبی، ایالات متحده امریکا
۳۳. استاد مِیْ‌لی بِلک‌وِل (Maylei Blackwell)، گروه مطالعات چیکانو و مطالعات جنسیت، دانشگاه کالیفرنیای لُس‌آنجلس (UCLA)، ایالات متحده امریکا
۳۴. دکتر سوزان بِلک‌وِل (Susan Blackwell)، مشاور زبان مستقل، بیرمنگام انگلستان
۳۵. استاد هَجیت بورِر (Hagit Borer)، کوئین مری، دانشگاه لندن، انگلستان
۳۶. استاد (بازنشستة ممتاز) جوآنا بورنِت (Joanna Bornat)، دانشگاه آزاد، انگلستان
۳۷. دکتر سامیا بُتمه (Samia Botmeh)، دانشگاه بیرزِیْت، فلسطین
۳۸. استادگِلن بومَن (Glenn Bowman)، دانشگاه کِنت، کانتربری، انگلستان
۳۹. دکتر روبرت بویس (Robert Boyce)، دانشکدة اقتصاد و علوم سیاسی لندن، دانشگاه لندن، انگلستان
۴۰. استاد حییم بِرشیت (Haim Bresheeth)، دانشکدة مطالعات شرقی و آفریقایی (SOAS)، دانشگاه لندن، انگلستان
۴۱. دکتر خلدون بشارا (Khaldun Bshara)، پژوهشگر، مرکز رواق، رامُ‌اله، فلسطین
۴۲. استاد (بازنشستة ممتاز) ژاک بود (Jacques Bude)، دانشگاه آزاد بروکسل، بلژیک
۴۳. استاد جودیت باتلر (Judith Butler)، دانشگاه کالیفرنیا، بِرکلی، ایالات متحده امریکا
۴۴. استاد ایان چَمبرز (Iain Chambers)، دانشگاه ناپل، «شرقی»، ایتالیا
۴۵. استاد مایکل چَنان (Michael Chanan)، دانشگاه رئوهمپتون، انگلستان
۴۶. استاد اِلیز چَنایر (Elise Chenier)، دانشگاه سیمون فریزر، بریتیش‌کلمبیا، کانادا
۴۷. پروفسور الیوت کولا (Elliott Colla)، دانشگاه جُرج‌تاون، ایالات متحده امریکا
۴۸. دکتر ایندیرا چاودری(Indira Chowdhury)، عضو شورای انجمن بین‌المللی تاریخ شفاهی (IOHA)، مرکز تاریخ عمومی بنگلور، هند
۴۹. نیکولتا کریستودولو (Nikoletta Christodoulou)، دانشگاه فردریک، نیکوزیا، پروژة تاریخ شفاهی قبرس، قبرس
۵۰. استاد (بازنشسته) رِیْموند کلوتایر (Raymonde Cloutier)، دانشگاه کبک مونترال (UQAM)، کانادا
۵۱. دکتر جین کولینگز (Jane Collings)، دانشگاه کالیفرنیا، لُس‌آنجلس، ایالات متحده امریکا
۵۲. دکتر پیتر کالینز (Peter Collins)، دانشکدة سنت‌مری، بلفاست، ایرلند
۵۳. استاد میریام کوک (Miriam Cooke)، استاد فرهنگ عرب براکستون کِراوِن، دانشگاه دوک، ایالات متحده امریکا
۵۴. سوزان کری (Susan Currie)، دانشجوی دورة دکترا، دانشگاه سِنترال کوئینزلند، استرالیا
۵۵. مایک کاشمَن (Mike Cushman)، پژوهشگر مستقل، لندن، انگلستان
۵۶. استاد حمید دَباشی (Hamid Dabashi)، دانشگاه کلمبیا، نیویورک، ایالات متحده امریکا
۵۷. استاد نَبیل دَجانی (Nabil Dajani)، دانشگاه امریکایی بیروت، لبنان
۵۸. استاد (بازنشستة ممتاز) اِریک دیوید (Eric David)، دانشگاه آزاد بروکسل، بلژیک
۵۹ . استاد لارنس دیویدسون (Lawrence Davidson)، دانشگاه وِست‌چِستر، ایالات متحده امریکا
۶۰. دکتر راشل دیویس (Rochelle Davis)، دانشگاه جُرج‌تاون، ایالات متحده امریکا
۶۱. دکتر یوری دیویس (Uri Davis)، دانشگاه القدس، بیت‌المقدس، فلسطین
۶۲. استاد (بازنشستة ممتاز) سونیا دایان ـ هِرزبِرن (Sonia Dayan-Herzbrun)، دانشگاه پاریس، فرانسه
۶۳. استاد فیلیپ دنیس (Philippe Denis)، مرکز حافظه و تاریخ شفاهی سینوم‌لَندو در آفریقا، دانشگاه کوآزولو ناتال، آفریقای جنوبی
۶۴. رافائل گوستاو دِ اُلیویرا (Rafel Gustavo de Oliveira)، دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فدرال پارانا، برزیل
۶۵. استاد آنه ماری دیلنز (Anne-Marie Dillens)، دانشگاه سنت‌لوییس، بروکسل، بلژیک
۶۶. استاد جان داکر (John Docker)، دانشگاه سیدنی، استرالیا
۶۷. استاد کریس دل (Chris Dole)، دانشکدة اَمهرست، ایالات متحده امریکا
۶۸. استاد ان داگلاس (Ann Douglas)، دانشگاه کلمبیا، نیویورک، ایالات متحده امریکا
۶۹. استاد حیدر عید (Haidar Eid)، دانشگاه الاقصی، غزه، فلسطین
۷۰. یاسمین عید صباغ (Yasmine Eid-Sabbagh)، نامزد دکترا، آکادمی هنرهای زیبای وین، اتریش
۷۱. عروب العابد (Oroub El-Abed)، همکار ارشد آموزش دانشکدة مطالعات شرقی و آفریقایی (SOAS)، دانشگاه لندن، انگلستان
۷۲. استاد ندا ایلیا (Nada Elia)، دانشگاه انطاکیه سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده امریکا
۷۳. استاد هدی السَدا (Hoda Elsadda)، دانشگاه قاهره، مصر
۷۴. استاد سمیرا اِسمیر (Samera Esmeir)، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، ایالات متحده امریکا
۷۵. استاد لیلا فرح (Laila Farah)، دانشگاه دوپال، ایالات متحده امریکا
۷۶. استاد رَندا فرح (Randa Farah)، دانشگاه وِسترن‌اُنتاریو، کانادا
۷۷. استاد (بازنشستة ممتاز) امانوئل فرجون (Emmanuel Farjoun)، دانشگاه عبری بیت‏المقدس، اسرائیل
۷۸. دکتر عادل فرج (Adel Farrag)، (بازنشستة) مؤسسة فناوری تلا (Tallaght)، دابلین، ایرلند
۷۹. استاد (بازنشستة ممتاز) ساسان فیاض‌منش (Sasan Fayazmanesh)، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، فرزنو، ایالات متحده
۸۰. اِریه فینکلشتاین (Arie Finkelstein)، دانشجو، دانشگاه پاریس، فرانسه
۸۱. استاد اِلِن فلیشمان (Ellen Fleischmann)، دانشگاه دیتون، اوهایو، ایالات متحده امریکا
۸۲. پژوهشگر ارشد بیل فلچر (Bill Fletcher)، کارمند مؤسسه مطالعات سیاست؛ رئیس پیشین سازمان سیاست خارجی امریکایی‌های ‌افریقایی‌تبار(TransAfrica Forum)، واشنگتن دی.سی، ایالات متحده امریکا
۸۳. استاد منظر فروهر (Manzar Foroohar)، دانشگاه صنعتی کالیفرنیا، سان‌لوئیس اُبیسپو، ایالات متحده امریکا
۸۴. استاد (بازنشستة ممتاز) جُرجیو فورتی (Giorgio Forti)، دانشگاه میلان، ایتالیا
۸۵. دکتر نائومی (Naomi Foyle)، هماهنگ‌کنندة نویسندگان بریتانیایی در حمایت از فلسطین، انگلستان
۸۶. استاد سینتیا فرانکلین(Cynthia Franklin)، دانشگاه هاوایی، ایالات متحده امریکا
۸۷. دانیلا فیونتیلبا روبیو(Daniela Fuentealba Rubio)، محقق/بایگان، موزة حافظه و حقوق بشر، شیلی
۸۸. استاد کندس فوجینکن (Candace Fujikane) دانشگاه هاوایی در مانوا، هونولولو، ایالات متحده امریکا
۸۹. استاد نِل گابیام (Nell Gabiam)، دانشگاه ایالتی آیووا، ایالات متحده امریکا
۹۰. استاد (بازنشسته) رُزماری گالی (Rosemary Galli)، گروه پژوهشی چندرشته‌ای مطالعات ملیت‌ها، برزیل
۹۱. استاد خوزه ماریا گاگو گونزالس (Jose Maria Gago Gonzalez)، عضو سمینار منابع شفاهی، دانشگاه کامپلوتنس مادرید، اسپانیا
۹۲. استاد (بازنشسته) مَقی جِقوم (Marie Gérôme)، دانشکدة ویو، فَوِقج، فرانسه
۹۳.، خلیل محمد قرار (Khalil Mohammad Gharra)، دانشجو، دانشگاه عبری بیت‏المقدس، فلسطین اشغالی
۹۴. آنا قُریشیان (Ana Ghoreishian)، دانشجوی دکترا، دانشگاه آریزونا، ایالات متحده امریکا
۹۵. استاد ریتا ژیاکمَن (Rita Giacaman)، دانشگاه بیرزِیْت، فلسطین
۹۶. دکتر تِری گینزبرگ (Terri Ginsberg)، شورای بین‌المللی مطالعات خاورمیانه (ICMES)، نیویورک، ایالات متحده امریکا
۹۷. استاد (بازنشستة ممتاز) شِرنا بِرگِر گلاک (Sherna Berger Gluck)، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لانگ بیچ، ایالات متحده امریکا
۹۸. استاد هِدر گودال (Heather Goodall)، دانشگاه فناوری سیدنی، استرالیا
۹۹. استاد (بازنشستة ممتاز) یراچ گُوِر (Yerach Gover)، دانشگاه شهر نیویورک، ایالات متحده امریکا
۱۰۰. استاد میشل گراس (Michel Gros)، مرکز ملی پژوهش‌های علمی (CNRS)، رِن، فرانسه
۱۰۱. استاد رجینا بئاتریس گیمارس نتو (Regina Beatriz Guimarães Neto). دانشگاه فدرال پِرنامبوکو، رئیس انجمن تاریخ شفاهی برزیل از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، ۲۰۰۸-۲۰۱۰/ برزیل
۱۰۲. استاد ایوان حداد (Yvonne Haddad)، دانشگاه جُرج‌تاون، ایالات متحده امریکا
۱۰۳. استاد غسان جوزف حِیْج (Ghassan Joseph Hage)، دانشگاه ملبورن، استرالیا
۱۰۴. استاد (بازنشستة ممتاز) ایلین هاگوپاین (Elaine Hagopian)، دانشکدة سیمونز، بوستون، ایالات متحده امریکا
۱۰۵. دکتر آندریا هاژیک (Andrea Hajek)، دانشگاه گلاسکو، انگلستان
۱۰۶. استاد (بازنشستة ممتاز) سوندرا هِیْل (Sondra Hale)، دانشگاه کالیفرنیا، لُس‌آنجلس، ایالات متحده امریکا
۱۰۷. عماد حمده (Emad Hamdeh)، دانشجوی دکترا، دانشگاه اِکستر، انگلستان
۱۰۸. استاد رولا حامد (Rola Hamed)، دانشگاه کالج  کُرک، کُرک، ایرلند
۱۰۹. استاد کری همیلتون (Carrie Hamilton)، دانشگاه روهمپتون، انگلستان
۱۱۰. دکتر رِما حمامی (Rema Hammami)، دانشگاه بیرزِیْت، فلسطین
۱۱۱. استاد ساری حنفی (Sari Hanafi)، دانشگاه امریکایی بیروت، لبنان
۱۱۲. کارن اس. هارپر (Karen S. Harper)، مورخ شفاهی، انجمن تاریخی لانگ‌بیچ، کالیفرنیا، ایالات متحده امریکا
۱۱۳. استاد مایکل هریس (Michael Harris)، دانشگاه پاریس دیدرو، فرانسه
۱۱۴. استاد صلاح دی. حسن (Salah D. Hassan)، دانشگاه ایالتی میشیگان، لانسینگ، ایالات متحده امریکا
۱۱۵. استاد فرانسیس هاسو (Frances Hasso)، دانشگاه دوک، دورهام، کارولینای شمالی، ایالات متحده امریکا
۱۱۶. دکتر محمود هواری (Mahmoud Hawari)، مرکز تحقیقات خلیلی، دانشگاه آکسفورد، انگلستان
۱۱۷. استاد سامی هِرمِز (Sami Hermez)، دانشگاه پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
۱۱۸. استاد النا هرناندز سَندوکا (Elena Hernández Sandoica)، دانشگاه کامپلوتنس مادرید، اسپانیا
۱۱۹. شیر هِوِر (Shir Hever)، اقتصاددان مستقل/پژوهشگر، فلسطین، اسرائیل
۱۲۰. استاد (بازنشستة ممتاز) نیکلاس هاپکینز (Nicholas Hopkins)، دانشگاه امریکایی قاهره، مصر
۱۲۱. استاد (بازنشستة ممتاز) هاینز هورویتز (Heinz Hurwitz)، دانشگاه آزاد بروکسل، بلژیک
۱۲۲. استاد تاکِجی اینو (Takeji Ino)، دانشگاه زنان وایو، ژاپن
۱۲۳. پِرلا عیسی (Perla Issa)، نامزد دکترا، دانشگاه اکستر، انگلستان
۱۲۴. کومیکو ایزومیساوا (Kumiko Isumisawa)، کتابدار ارشد، مؤسسة اقتصادهای در حال توسعه، ژاپن
۱۲۵. استاد فِرَن ایزکوئردو بریس (Ferran Izquierdo Brichs)، دانشگاه مستقل بارسلونا، اسپانیا
۱۲۶. دکتر هانا جابر (Hana Jaber)، مورخ جهان معاصر عرب، کالج فرانسه، پاریس، فرانسه
۱۲۷. استاد ریچارد جکسون (Richard Jackson)، مرکز ملی مطالعات صلح و تعارض، دانشگاه اوتاگو، نیوزلند
۱۲۸. حازم جَمجوم (Hazem Jamjoum)، دانشجوی دکترا، دانشگاه نیویورک، ایالات متحده امریکا/فلسطین
۱۲۹. دکتر کالین یانکوویچ (Colleen Jankovic)، کارشناس فیلم امریکا، سازمان القوس، القدس/بیت‌المقدس، فلسطین
۱۳۰. تینِکه ای. یانسن (Tineke E. Jansen)، پژوهشگر مستقل، عضو پیشین انجمن بین‌المللی تاریخ شفاهی (IOHA)، انگلستان
۱۳۱. دکتر لِنا جی‌یوشی (Lena Jayyusi)، پژوهشگر، نویسنده، فلسطین
۱۳۲. کریسشن ژولیوس (Chrischene Julius)، بخش تحقیقات و مستندات موزة دستریکت‌سیکس، آفریقای جنوبی
۱۳۳. استاد رِی یوریدینی (Ray Jureidini)، دانشگاه امریکایی لبنان، بیروت، لبنان
۱۳۴. استاد رودا کنانه (Rhoda Kanaaneh)، دانشگاه کلمبیا، نیویورک، ایالات متحده امریکا
۱۳۵. سَمر کَنَفانی (Samar Kanafani)، نامزد دورة دکترا، دانشگاه منچستر، انگلستان
۱۳۶. استاد جی. کهالانی کِآنویی (J. Kehaulani Kauanui)، دانشگاه وسلی، میدل‌تاون، کانکتیکات، امریکا
۱۳۷. دکتر فاطمه قاسم (Fatma Kassem)، پژوهشگر مستقل، اسرائیل
۱۳۸. استاد رابین دی. کِلی (Robin D. Kelley)، دانشگاه کالیفرنیا، لُس‌آنجلس، ایالات متحده امریکا
۱۳۹.دکتر برایان کِلی (Bryan Kelly)، دانشگاه کوئینز بلفاست، ایرلند شمالی
۱۴۰. استاد (بازنشستة ممتاز) داگلاس کِر (Douglas Kerr)، دانشگاه کِیْس‌وسترن رزرو، ایالات متحده امریکا
۱۴۱. دکتر عبدالهادی خلف (Abdulhadi Khalaf)، (بازنشستة) مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه لوند، سوئد
۱۴۲. استاد محمد علی خالدی (Muhammad Ali Khalidi)، دانشگاه یورک، کانادا
۱۴۳. استاد تعریف خالدی (Tarif Khalidi)، مرکز مطالعات عربی و خاورمیانه، دانشگاه امریکایی، بیروت لبنان
۱۴۴. دکتر لاله خلیلی (Laleh Khalili)، دانشیار در سیاست، دانشکدة مطالعات شرقی و آفریقایی (SOAS)، دانشگاه لندن، انگلستان
۱۴۵. دکتر اگنس خو (Agnes Khoo)، محقق فوق‌دکترا، دانشگاه لیدز، انگلستان
۱۴۶. دکتر میوکی کینجو (Miyuki Kinjo)، پژوهشگر فوق‌دکترا (فلسطین/اسرائیل)، دانشگاه ریتسومِیْکن، ژاپن
۱۴۷. استاد گری کیزمن (Gary Kinsman)، دانشگاه لورنشن، سادبری، کانادا
۱۴۸. استاد دیوید کلاین (David Klein)، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، نورث‌ریج، ایالات متحده امریکا
۱۴۹. دکتر دِنیس کوردئور (Dennis Kortheuer)، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لانگ‌بیچ، ایالات متحده امریکا
۱۵۰. استاد آیلین کُتاب (Eileen Kuttab)، دانشگاه بیرزِیْت، فلسطین
۱۵۱. استاد هایدمیتسو کیوروکی (Hidemitsu Kuroki)، دانشگاه مطالعات خارجی توکیو، ژاپن
۱۵۲. دکتر سی.اِس لاکشمی (C S Lakshmi)، بایگانی صدا و تصویر برای تحقیقات روی زنان (SPARROW)، بمبئی هند
۱۵۳. دکتر دیوید لَندی (David Landy)، دانشگاه ترینیتی دابلین، ایرلند
۱۵۴. زوئی لالر (Zoe Lawlor)، مرکز زبان دانشگاه لیمریک، ایرلند
۱۵۵. دکتر کلینت لوبرایانز (Clint LeBruyns)، طرح توسعه و الهیات، دانشگاه کوآزولو ناتال، آفریقای جنوبی
۱۵۶. استاد رونیتا لِنتین(Ronit Lentin)، دانشگاه ترینیتی، دابلین، ایرلند
۱۵۷. دکتر لِس لِویدو (Les Levidow)، دانشگاه آزاد، انگلستان
۱۵۸. استاد میرِن لونا (Miren Llona)، دانشگاه باسک، عضو پیشین انجمن بین‌المللی تاریخ شفاهی، اسپانیا
۱۵۹. استاد دیوید کولز لوید (David Colles Lloyd)، دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید
۱۶۰. عرب لطفی (Arab Lotfi)، فیلم‌ساز، استاد دانشگاه، روزنامه‌نگار، نویسنده، لبنان
۱۶۱. استاد (بازنشستة ممتاز) موشه مَچ‌اُوِر (Moshé Machover)، دانشکدة کینگز، دانشگاه لندن، انگلستان
۱۶۲. دکتر اَلکس لوبین (Alex Lubin)، مدیر مرکز مطالعات امریکایی و تحقیقات، دانشگاه آمریکایی بیروت، دانشگاه نیومکزیکو (در مرخصی)، ایالات متحده امریکا/لبنان
۱۶۳. هلا مرشود (Hala Marshood)، دانشجو، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه عبری بیت‏المقدس، فلسطین اشغالی
۱۶۴. استاد نور مسالها (Nur Masalha)، دانشکدة مطالعات شرقی و آفریقایی، دانشگاه لندن، انگلستان
۱۶۵. دکتر نورما مسریه (Norma Masriyyeh)، دانشگاه بیت‌لحم، فلسطین
۱۶۶. استاد جوزف ماساد (Joseph Massad)، دانشگاه کلمبیا، نیویورک، ایالات متحده امریکا
۱۶۷. استاد دینا مطر (Dina Mattar)، دانشکدة مطالعات شرقی و آفریقایی، دانشگاه لندن، انگلستان
۱۶۸. دکتر راشل ماتسون (Rachel Mattson)، مورخ عمومی، بایگان، مربی، نیویورک، ایالات متحده امریکا
۱۶۹. دِس مک‌گوئینس (Des McGuinness)، دانشکدة ارتباطات، دانشگاه دابلین‌سیتی، ایرلند
۱۷۰. دکتر بیل مک‌سوینی (Bill McSweeney)، دانشگاه ترینیتی، دابلین، ایرلند
۱۷۱. دکتر دانیل مایر (Daniel Meier)، دانشگاه آکسفورد، انگلستان
۱۷۲. دکتر ویلم مِیژس (Willem Meijs)، مشاور زبان مستقل، بیرمنگام، انگلستان
۱۷۳. استاد آنه مِنِلی (Anne Meneley)، دانشگاه ترنت، کانادا
۱۷۴. مینا آر. مِنون (Meena R. Menon)، نویسنده و مورخ شفاهی، دهلی‌نو، هند
۱۷۵. استاد ویلیام مِسینگ (William Messing)، دانشگاه مینه‌سوتا، ایالات متحده امریکا
۱۷۶. جنیفر مُگانام (Jennifer Mogannam)، نامزد دکترا، دانشگاه کالیفرنیا، سان‌دیگو
۱۷۷. استاد چاندرا تَلپِید موهانتی (Chandra Talpade Mohanty)، دانشگاه سیراکوز، نیویورک، امریکا
۱۷۸. استاد شهرزاد مُجاب (Shahrzad Mojab)، دانشگاه تورنتو، کانادا
۱۷۹. استاد آنتونیو مونته‌نگرو (Antonio Montenegro)، دانشگاه فدرال پِرنامبوکو، برزیل
۱۸۰. استاد احلام مُحتسب (Ahlam Muhtaseb)، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، سان‌برناردینو، ایالات متحده امریکا
۱۸۱. استاد سوروپا موکهرجی (Suroopa Mukherjee)، دانشگاه دهلی، هند
۱۸۲. دکتر کُرینا مولین (Corinna Mullin)، دانشگاه تونس، تونس
۱۸۳. استاد (بازنشستة ممتاز) مارتا ماندی (Martha Mundy)، دانشکدة اقتصاد لندن، انگلستان
۱۸۴. دکتر کارما نابولسی (Karma Nabulsi)، دانشگاه آکسفورد، انگلستان
۱۸۵. استاد پِرمیلا ناداسن (Premilla Nadasen)، دانشکدة کوئینز، شهر نیویورک، ایالات متحده امریکا
۱۸۶. استاد ایجی ناگاسوآ (Eiji Nagasawa)، معاون مدیر مؤسسة مطالعات پیشرفته در آسیا، دانشگاه توکیو، ژاپن
۱۸۷. دکتر دوروتی نائور (Dorothy Naor)، پژوهشگر مستقل، اسرائیل
۱۸۸. دکتر مارسی نیومن (Marcy Newman)، پژوهشگر مستقل، هند
۱۸۹. دکتر سونیا نیمر (Sonia Nimr)، دانشگاه بیرزِیْت، فلسطین
۱۹۰. معلم ایزیس نیوسایر (Isis Nusair)، دانشگاه دنیسون، اوهایو، ایالات متحده امریکا
۱۹۱. دکتر باررا اُدُنابهین (Barra O’Donnabhain)، دانشگاه کالج کُرک، ایرلند
۱۹۲. دکتر فِیْلیم اُهادمِیْل (Féilim Ó’Hadhmaill)، دانشگاه کالج کُرک، ایرلند
۱۹۳. استاد ماری اوکا (Mari Oka)، دانشگاه کیوتو، ژاپن
۱۹۴. استاد گری وای. اُکی‌هیرو (Gary Y. Okihiro)، دانشگاه کلمبیا، نیویورک، ایالات متحده امریکا
۱۹۵. حسین عمر (Hussein Omar)، دانشجوی دکترا، دانشگاه آکسفورد، انگلستان
۱۹۶. دعا قُری (Dua’a Qurie)، مدیر اجرایی شبکة سازمان‌های غیردولتی (NGO) فلسطین، رامُ‌اله، فلسطین
۱۹۷. اِمرانالی پَنجوآنی (Imranali Panjwani)، دانشجوی دورة دکترا، دانشکدة کینگز، دانشگاه لندن، انگلستان
۱۹۸. استاد ایلان پَپ (Ilan Pappe)، دانشگاه اِکستر، انگلستان
۱۹۹. استاد پاول پارکر (Paul Parker)، استاد برجستة دین ومذهب بالتزر، دانشکدة اِلمهِرست، ایالات متحده امریکا
۲۰۰. دکتر نایجل پارسونز (Nigel Parsons)، دانشکدة مردم و محیط‌زیست و برنامه‌ریزی، دانشگاه مِسی، نیوزلند
۲۰۱ . استاد ویلی وَن پیر (Willie Van Peer)، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان، مونیخ، آلمان
۲۰۲ . دکتر آنا پِگو (Ana Pego)، بخش مطالعات و بازرگانی، دانشگاه آزاد، لیسبون، پرتغال
۲۰۳ . استاد سیلوین پِردیگون (Sylvain Perdigon)، دانشگاه امریکایی بیروت، لبنان
۲۰۴. استاد جولی پِتیت (Julie Peteet)، دانشگاه لوئیزویل، کنتاکی، ایالات متحده امریکا
۲۰۵. استاد گابریل پیتربرگ (Gabriel Piterberg)، دانشگاه کالیفرنیا، لُس‌آنجلس، ایالات متحده امریکا
۲۰۶. دکتر نیکولا پرات (Nicola Pratt)، دانشگاه وارویک، انگلستان
۲۰۷. دکتر نیکولا پیو (Nicolas Puig)، پژوهشگر پژوهشکدة توسعه (IRD)، فرانسه
۲۰۸. خورخه راموس تولوسا (Jorge Ramos Tolosa)، محقق و استاد دانشگاه والنسیا، اسپانیا
۲۰۹. استاد مروان راشد (Marwan Rashed)، دانشگاه پاریس ـ سوربن، پاریس
۲۱۰. استاد استوارت ریس (Stuart Rees)، دانشگاه سیدنی، نیوساوث‌ولز، استرالیا
۲۱۱. دکتر سوفی ریشتر دِورو (Sophie Richter-Devroe)، دانشگاه اکستر، انگلستان
۲۱۲. استاد (بازنشستة ممتاز) روزالی رِیْگل (Rosalie Riegle)، دانشگاه ایالتی ساگیناو ولی، میشیگان، امریکا
۲۱۳. دکتر ربکا رابرتز (Rebecca Roberts)، محقق مستقل، انگلستان
۲۱۴. استاد بِن روگالی (Ben Rogaly)، دانشگاه ساسکس، انگلستان
۲۱۵. استاد (بازنشستة ممتاز) هیلاری رز (Hilary Rose)، دانشگاه برادفورد و دانشکدة گرشام، لندن، انگلستان
۲۱۶. استاد (بازنشستة ممتاز) استیون رز (Steven Rose)، دانشگاه آزاد و دانشکدة گرشام، لندن، انگلستان
۲۱۷. استاد جاناتان رُزِنهِد (Jonathan Rosenhead)، دانشکدة اقتصاد لندن، دانشگاه لندن، انگلستان
۲۱۸. دکتر آلیس روتشیلد (Alice Rothchild)، پزشک، استادیار، دانشکدة پزشکی هاروارد، ایالات متحده امریکا
۲۱۹. دکتر بشیر سعاده (Bashir Saade)، دانشگاه امریکایی بیروت، لبنان
۲۲۰. استاد حنان سابع (Hanan Sabea)، دانشگاه امریکایی قاهره، مصر
۲۲۱. استاد فاطمه صدیقی (Fatima Sadiqi)، استاد ارشد زبانشناسی و مطالعات جنسیت، از بنیانگذاران مؤسسة بین‌المللی زبان و فرهنگ (INLAC)، فاس، مراکش
۲۲۲. ان سدو (Ann Sado)، مدرس مستقل، عضو پیشین هیأت مدیره، انجمن تاریخ شفاهی ژاپن، توکیو
۲۲۳. استاد (بازنشستة ممتاز) سادائو ساکایی (Sadao Sakai)، دانشگاه ریوکوکو، کیوتو، ژاپن
۲۲۴. استاد ماساکی ساکی‌یاما (Masaki Sakiyama)، دانشگاه ریتسومیکن، کیوتو، ژاپن
۲۲۵. استاد روبا صالح (Ruba Salih)، دانشکدة مطالعات شرقی و آفریقایی، دانشگاه لندن، انگلستان
۲۲۶. استاد نسرین سالتی (Nisreen Salti)، دانشگاه امریکایی بیروت، لبنان
۲۲۷. دکتر عادل سامارا (Adel Samara)، نویسنده، سردبیر مجلة نقد و بررسی کنعان، فلسطین اشغالی
۲۲۸. مندی سانگر (Mandy Sanger)، مدیر آموزش، موزة دِستریکت‌سیکس، کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی
۲۲۹. دکتر لینا ساراست (Leena Saraste)، دانشگاه آلتو، هلسینکی، فنلاند
۲۳۰. استاد سسیلیا ساردنبرگ (Cecilia Sardenberg)، دانشگاه فدرال دا باهیا، برزیل
۲۳۱. استاد سوراجیت سرکار (Surajit Sarkar)، دانشگاه اَمبِدکار، دهلی، هندوستان
۲۳۲. دکتر رزماری سایق (Rosemary Sayigh)، مرکز مطالعات عربی و خاورمیانه، دانشگاه امریکایی بیروت، لبنان
۲۳۳. استاد (بازنشستة ممتاز) روبرت ام. اِسکایبل (Robert M. Schaible)، دانشگاه ایالت مین جنوبی، امریکا
۲۳۴. استاد (بازنشستة ممتاز) پیر شاپیرا (Pierre Schapira)، دانشگاه پیر و ماری کوری، پاریس، فرانسه
۲۳۵. دکتر لئوناردو اِسکیوکت (Leonardo Schiocchet)، پژوهشگر مهمان، مؤسسة انسان‌شناسی اجتماعی در فرهنگستان علوم اتریش، فوق دکترای CAPES، برزیل
۲۳۶. استاد سارا شولمن (Sarah Schulman)، پروژة تاریخ شفاهی «ائتلاف مبتلایان به ایدز برای آزادسازی قدرت (AIDS Coalition to Unleash Power: ACTUP)»، نیویورک، ایالات متحده امریکا
۲۳۷. استاد ریچارد سیفورد (Richard Seaford)، دانشگاه اکستر، انگلستان
۲۳۸. استاد (بازنشستة ممتاز) اِوالین اف. سگال (Evalyn F. Segal)، دکترا، دانشگاه ایالتی سان‌دیگو، امریکا
۲۳۹. استاد می سایکلی (May Seikaly)، دانشگاه ایالتی وین، دیترویت، ایالات متحده امریکا
۲۴۰. استاد شِرِنه سایکلی (Sherene Seikaly)، دانشگاه امریکایی قاهره، مصر
۲۴۱. استاد جیهان اِسفِیر (Jihane Sfeir)، دانشگاه آزاد بروکسل، بلژیک
۲۴۲. استاد آنتون شماس (Anton Shammas)، دانشگاه میشیگان، اَن‌آربور، ایالات متحده امریکا
۲۴۳. دوروتی شریدان (Dorothy Sheridan)، استاد افتخاری تاریخ (بازنشسته)، دانشگاه ساسکس، انگلستان
۲۴۴. دکتر مجید شهاده (Magid Shihade)، دانشگاه بیرزِیْت، فلسطین
۲۴۵. استاد (بازنشسته) کازوکو شیوجیری (Kazuko Shiojiri)، دانشگاه تسوکوبا، دانشگاه بین‌المللی توکیو، مدیر مؤسسة تبادل بین‌المللی (IIET)، ژاپن
۲۴۶. استاد اندُر اِسکوتنس (Andor Skotnes)، رئیس گروه تاریخ و جامعه، دانشکده‌های سیج، تروی، نیویورک، ایالات متحدة امریکا
۲۴۷. ریچارد ساومرز اسمیت (Richard Saumarez Smith)، استاد دانشگاه امریکایی بیروت، لبنان
۲۴۸. دکتر کوبی اِسنیتز (Kobi Snitz)، مؤسسة وایزمان، اسرائیل
۲۴۹. استاد دین اِسپِید (Dean Spade)، دانشکدة حقوق دانشگاه سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده امریکا
۲۵۰. دکتر جین اِستارفیلد (Jane Starfield)، دانشگاه ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی
۲۵۱. استاد تِد استاینبرگ (Ted Steinberg)، دانشگاه کِیْس‌وِسترن‌ رزرو، ایالات متحده امریکا
۲۵۲. سوزی سابوِیز (Suzy Subways)، پروژة جنبش آزادی عمل دانشجویان (SLAM)، نیویورک، نیویورک
۲۵۳. استاد آکیکو سوگس (Akiko Sugase)، موزة ملی مردم‌شناسی، ژاپن
۲۵۴. دکتر مِیسان سوکاریه (Mayssun Sukarieh)، همکار مرکز علوم‌انسانی کوگات، دانشگاه براون، امریکا
۲۵۵. دکتر زیاد سودان (Ziad Suidan)، محقق مستقل، ایالات متحده امریکا
۲۵۶. دکتر هیتوشی سوزوکی (Hitoshi Suzuki)، مرکز مطالعات منطقه، مؤسسه اقتصادهای در حال توسعه، ژاپن
۲۵۷. استاد پاول تبار (Paul Tabar)، مدیر مؤسسه مطالعات مهاجرت، دانشگاه آمریکایی لبنان، لبنان
۲۵۸. استاد رباح تهرائو (Rabah Tahraoui)، دانشگاه دو رواِن، فرانسه
۲۵۹. استاد غاده تلهامی (Ghada Talhami)، دانشکدة لِیْک‌فارست، ایلینوی، ایالات متحده امریکا
۲۶۰. استاد لیزا تراکی (Lisa Taraki)، دانشگاه بیرزِیْت، فلسطین
۲۶۱. سیبل تیلور (Sibel Taylor)، دانشجوی دکترای دانشگاه آکسفورد بروکس، آکسفورد، انگلستان
۲۶۲. استاد سانرا توبانی (Sunera Thobani)، دانشگاه بریتیش‌کلمبیا، کانادا
۲۶۳. استاد (بازنشسته) چیزوکو تومیناگا (Chizuko Tominaga)، دانشگاه میاگی گاکواین زنان، ژاپن
۲۶۴. استاد بَری تراچتنبرگ (Barry Trachtenberg)، دانشگاه آلبانی، نیویورک، ایالات متحده امریکا
۲۶۵. استاد جودیت تاکر (Judith Tucker)، دانشگاه جُرج‌تاون، ایالات متحده امریکا
۲۶۶. استاد لیندا تیوهیوایی اسمیت (Linda Tuhiwai Smith)، معاون رئیس دانشگاه مائوری، رئیس « Te Pua Wānanga ki te Ao »، دانشکدة توسعة مائوری و اقیانوس آرام، دانشگاه  وایکاتو، نیوزیلند
۲۶۷. استاد ماساکی اونو (Masaki Uno)، دانشگاه شهر هیروشیما، ژاپن
۲۶۸. استاد شارون یوتاکیس (Sharon Utakis)، دانشکدة محلة برانکس، دانشگاه شهر نیویورک، ایالات متحده امریکا
۲۶۹. استاد سلیم ولی (Salim Vally)، دانشگاه ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی
۲۷۰. نائومی والاس (Naomi Wallace)، پژوهشگر مستقل، برندة جایزة نمایشنامه‌نویسی، انگلستان/ایالات متحده امریکا
۲۷۱. استاد دِورا وبر (Devra Weber)، دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، ایالات متحده امریکا
۲۷۲. استاد مارک آر. وِستمورلَند (Mark R. Westmoreland)، دانشگاه امریکایی قاهره، مصر
۲۷۳. استاد اولرایک ووئر (Ulrike Woehr)، دانشگاه شهر هیروشیما، هیروشیما، ژاپن
۲۷۴. دکتر پاتریک ولف (Patrick Wolfe)، دانشگاه تروب، استرالیا
۲۷۵. یاشیهرو یاکوشیگ (Yoshihiro Yakushige)، دانشجوی دکترا، دانشگاه کیوتو، ژاپن
۲۷۶. دکتر هلا یمنی (Hala Yameni)، دانشگاه بیت‌لحم، بیت‌لحم، فلسطین
۲۷۷. استاد نادیا یعقوب (Nadia Yaqub)، دانشگاه کارولینای شمالی، چَپل‌هیل، ایالات متحده امریکا
۲۷۸. استاد ماسائی یوآسا (Masae Yuasa)، دانشگاه شهر هیروشیما، هیروشیما، ژاپن
۲۷۹. استاد (بازنشستة ممتاز) تاکهی یوکاوا (Takehi Yukawa)، دانشگاه کیو، ژاپن
۲۸۰. عُمر زَهزَه (Omar Zahzah)، دانشجوی دکترا، دانشگاه کالیفرنیا، لُس‌آنجلس، ایالات متحده امریکا
۲۸۱. استاد (بازنشستة ممتاز) ایلیا زوریک (Elia Zureik)، دانشگاه کوئین، کانادا
کَمپین‌های تحریم علمی و فرهنگی زیر نیز آن را تأیید کردند:
کمپین دانشگاهیان برای فلسطین ـ  Academics for Palestineـ (ایرلند)؛ انجمن دانشگاهی احترام به قوانین بین‌المللی فلسطین ـ AURDIP ـ (فرانسه)؛ کمپین BAB (آلمان)؛ کمپین تحریم! (اسرائیل)؛ انجمن دانشگاهی بریتانیا برای فلسطین ـBRICUP ـ (بریتانیای کبیر)؛ کمپین هند برای تحریم علمی و فرهنگی اسرائیل ـ InCACBI ـ (هند)؛ کمپین فلسطینیان برای تحریم علمی و فرهنگی اسرائیل ـ PACBI ـ (فلسطین)؛ کمپین PBAI (اسپانیا)؛ کمپین امریکا برای تحریم علمی و فرهنگی اسرائیل ـ USACBI ـ(ایالات متحده امریکا)ـ همراه با مرکز اطلاعات جایگزین (اسرائیل)؛ کمپین Groundwell: مورخان شفاهی برای تغییر اجتماعی و کار گروهی بنیادی؛ سازمان صدای مستقل یهودیان کانادا؛ انجمن دانشجویان خواهان برقراری عدالت در فلسطین ـSJP ـ دانشگاه تورنتو (کانادا)؛ انجمن دانشجویان خواهان برقراری عدالت در فلسطین، دانشگاه کالیفرنیای لُس‌آنجلس ـ SJP UCLA ـ همراه با رونی کَسریلز(Ronnie Kasrils)، وزیر سابق دولت آفریقای جنوبی و فعال ضدتبعیض نژادی و نویسنده.
توجه: فهرست امضاکنندگان و تأییدکنندگان در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳ ـ۳۱شهریور ۱۳۹۲ـ به‌روز شده است.

برای افزودن نام خود به فهرست امضاکنندگان، لطفاً به نشانی زیر رایانامه ارسال کنید:
hebrewuconferenceboycott@gmail.com

ملاحظات ضروری و مهمِ آزادی آکادمیک

کمیتة حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل متحد، آزادی آکادمیک را شامل موارد زیر تعریف می‌کند:

آزادی افراد برای بیان آزادانة دیدگاه‌های خود دربارة مؤسسه یا سازمانی که در آن کار می‌کنند، انجام‌دادن وظایف بدون تبعیض یا ترس از سرکوب توسط دولت یا هر عامل دیگر، شرکت در نهادها یا نمایندگی‌های دانشگاهی حرفه‌ای و بهره‌بردن از تمام حقوق بشر تأیید‌شدة بین‌المللی که مربوط به افراد دیگر با حق قانونی یکسان است. برخورداری از آزادی آکادمیک تعهداتی را نیز با خود به همراه دارد، مانند وظیفة احترام به آزادی آکادمیک دیگران، اطمینان از مجادلة عادلانة دیدگاه‌های مخالف و برخورد با همة این‌ها بدون تبعیض در هریک از زمینه‌های ممنوع‌شده. (23)
ما با حفظ این تعریف در ذهن، کاملاً از اهمیت آزادی آکادمیک افراد آگاه هستیم، همچنین بر این باوریم که چنین آزادی‌هایی نباید به‌طور خودکار به نهادها گسترش یابند. جودیت باتلر به ما یادآوری می‌کند که: «مبارزه‌های ما برای آزادی آکادمیک باید همراهِ مخالفت با خشونت دولت و نظارت عقیدتی و تخریب منظم زندگی روزمره باشد.» (24)


اگر قصد داریم برای پیشبرد آزادی و برابری و حق تعیین سرنوشت ستمدیدگان، کار و عدالت اجتماعی را فرابخوانیم، بر دانشگاهیان لازم است که شناخت و درک گونه‌گونی از آزادی آکادمیک داشته باشند.

فرهنگستان اسرائیل آن دژ مستحکم آزاداندیشی و اختلاف عقیده‌ای نیست که مدافعان آن مدعی آن هستند و می‌کوشند تا از فراخوان تحریم علمی سلب مشروعیت کنند. اکثریت قریب‌به‌اتفاق جامعة دانشگاهی اسرائیل در برابر ظلم و ستم به فلسطینیان ـ چه در داخل اسرائیل، چه در سرزمین‌های اشغالی ـ بی‌اعتنا هستند و هرگز با شیوه‌ها و سیاست‌های دولت خود مخالف نکردند. در واقع، آن‌ها به‌موقع در نیروهای ذخیرة ارتش اِشغال خدمت کردند و بر این اساس به نظر می‌رسد که گناهکاران یا شاهدان خاموش خشونت روزانة اشغال هستند. آن‌ها همچنین برای پژوهش‌های دانشگاهی خود از همکاری با نهادهای امنیتی نظامی که معمار اصلی و مجری اشغال هستند، دریغ نکردند. از میان ۹۰۰۰ استاد دانشگاه در اسرائیل، فقط ۴۰۷ نفر درخواست تنظیم‌شدة چهار تن از دانشگاهیان اسرائیل را تأیید کردند که صرفاً از دولت اسرائیل درخواست کردند «اجازه بدهند تا دانشجویان و استادان [فلسطینی] به تمام دانشگاه‌ها در سرزمین‌ها [اشغالی] دسترسی آزاد داشته باشند و نیز اجازه دهند تا استادان و دانشجویانی که گذرنامة خارجی دارند، بدون اینکه با خطر قطع ویزای اقامت تهدید شوند، تدریس و تحصیل کنند.» ـ کمتر از ۵درصد از کسانی‌که برای امضاء این درخواست دعوت شده بودند (25).



یادداشت‌ها:
1-  در متن اصلی از واژه اورشلیم به کار رفته که در فلسطین اشغالی به جای بیت المقدس مورد استفاده است. (مترجم)
2  - Campaign: واژة کمپین به معنای «کارزار» یا مبارزه است، یعنی تلاش گروهی و برنامه‌ریزی‌شده و زمانمند برای دستیابی به هدفی خاص.(مترجم)


3 - Association des Universitaires pour le Respect du Droit International en Palestine
4 - British Committee for Universities for Palestine
5 - Indian Campaign for the Academic and Cultural Boycott of Israel
6 - Palestinian Campaign for the Academic and Cultural Boycott of Israel
7 - US Campaign for the Academic and Cultural Boycott of Israel


8  - شبکه‌ای در حال ظهور و پویا برای مورخان شفاهی، فعالان، فرهنگیان، سازمان‌های اجتماعی و هنرمندان مستندساز.(مترجم)


9 - Students for Justice in Palestine
10 - University of California, Los Angeles


11-  در تاریخ ۱ آوریل ۱۹۲۵ میلادی و در دوران قیمومیت بریتانیا بر فلسطین، برای نخستین‌بار، دانشگاه عبری اورشلیم با حضور بزرگان علم و ادب یهود از سراسر جهان، بر روی کوه اسکوپوس، در شمال‌شرق اورشلیم گشایش یافت. «در اینجا منظور از پردیس کوه اسکوپوس همان پردیس دانشگاه عبری اورشلیم است.»(مترجم)

12- این تصمیم در روزنامة رسمی اسرائیل (نسخة زبان عبری)، شماره ۱۴۲۵ منتشر شد. بنابراین، اسرائیل به آن «مشروعیت» بخشیده است. بخش اعظم این سرزمین متعلق به فلسطینی‌هایی بود (و هنوز هم هست) که در آن منطقه زندگی می‌کنند. سپس بخش بزرگی از زمین‌های مصادره را به دانشگاه عبری دادند تا پردیس (عمدتاً خوابگاه) خود را گسترش دهد. زمین‌داران فلسطینی با این استدلال که مصادرة سال ۱۹۶۸ غیرقانونی است، حاضر به ترک زمین و خانه‌های خود نبودند. وقتی در سال ۱۹۷۲ پرونده را به دادگاه منطقة بیت‏المقدس (پروندة شماره ۱۵۳۱/۷۲) ارائه کردند، دادگاه به نفع دانشگاه و دولت حکم داد، طوری‌که خانواده‌های فلسطینی باید خانه‌هایشان را تخلیه کنند و مسکن‌های جایگزینی را به آن‌ها ارائه کردند. برای مطالعة بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید:

http://news.nationalpost.com/2012/0

13- کِلر یو، (۲۰۰۹) تحریم علمی اسرائیل و همدستی مؤسسات دانشگاهی اسرائیل در اشغال قلمرو فلسطینیان. اقتصاد اشغال: بولتن اقتصادی اجتماعی: مرکز اطلاعات جایگزین. http://www.alternativenews.org/imag


14-http://www.jpost.com/Local-Israel/I ...
15- http://www.ynet.co.il/articles/0,73... 
16- http://www.jewishlinkbc.com/index.p... 


 17- دیوان بین‌المللی دادگستری معروف به «دادگاه جهانی» رکن قضائی اصلی سازمان ملل متحد است که مقر آن در کاخ صلح شهر لاهه در کشور هلند واقع شده ‌است. رسیدگی به اختلافات قانونی میان کشورها که به این دادگاه ارجاع می‌شوند و همچنین ارائة نظر مشورتی در پاسخ به سؤالات حقوقی سازمان‌های بین‌المللی، آزانس‌های تخصصی سازمان ملل و مجمع عمومی ملل متحد از وظایف اصلی این دیوان است. زبان‌های رسمی دیوان، فرانسوی و انگلیسی هستند. دیوان ۱۵ قاضی دارد که آن‌ها را مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت مشترکاً برای نُه سال انتخاب می‌کنند. هر سه سال پنج کرسی قضاوت خالی می‌شود و پنج قاضی دیگر به جمع قضات اضافه می‌شوند. اساسنامة دیوان بین‌المللی دادگستری جزء لاینفکی از منشور ملل متحد است و از اجزای اصلی نظم حقوقی موضوعة بین‌المللی به شمار می‌آید.(مترجم)


18-  http://www.icj-cij.org/docket/index...
19-  http://pacbi.org/etemplate.php?id=869


20 - Boycott, Divestment and Sanctions : مبارزة جهانی که با استفاده از فشارهای اقتصادی و سیاسی از اهداف اعلام‌شده جنبش تبعیت می‌کرد.(مترجم)


21- http://bdsmovement.net/?q=node/52
22- http://www.pacbi.org/etemplate.php?... 


23- کمیتة حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل متحد، «حق آموزش‌وپرورش (Art.13)»، ۸ دسامبر ۱۹۹۰، http://www.unhchr.ch/tbs/doc.nsf/%2...


24- جودیت باتلر. «اسرائیل/فلسطین و تعارض‌های آزادی آکادمیک» در مجلة: «فلسفة بنیادی»، جلد۱۳۵، از صفحة ۸ تا۱۷، ژانویه/فوریه ۲۰۰۶. http://www.egs.edu/faculty/judith-b... (از تاریخ ۱۰دسامبر۲۰۱۱ در دسترس است)


25- http://pacbi.org/etemplate.php?id=792

 

 

 

موضوع: فراخوان مقاله برای همایش بین‌المللی تاریخ شفاهی
فراخوان مقاله
همایش بین‌المللی تاریخ شفاهی

اورشلیم (بیت‌المقدس)
۸ تا ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ (۱۸ تا ۲۰ خرداد ۱۳۹۳)

بخش تاریخ شفاهیِ دانشگاه عبری مفتخر است که میزبان اولین همایش بین‌المللی تاریخ شفاهی است. تاریخ شفاهی براساس روایت افراد از رویدادهای گذشته است. بنابر گفته‌های الساندرو پورتلی: «تاریخ‌های شفاهی به معنای دقیق کلمه رویدادها را کمتر از معنای‌شان آشکار می‌سازند.» تاریخ‌های شفاهی «نه فقط دربارة آنچه افراد انجام دادند، بلکه همچنین دربارة آنچه می‌خواستند انجام بدهند و آنچه معتقدند انجام دادند و آنچه اکنون فکر می‌کنند انجام دادند، اطلاعاتی را در اختیار ما می‌گذارند.» سازمان‌دهندگان این همایش از طرح‌های پیشنهادی مربوط به مسئله ذهن‌گرایی در ایجاد تاریخ شفاهی در تمام زمینه‌های مطالعاتی و نیز چگونگی درک و ارائة این مسئله در کارهای پژوهشی استقبال می‌کنند.
این همایش همچنین میزبان جلسه‌های میزگرد با موضوع روایت و آموزش‌وپرورش است که بر موضوع بازتاب آموزش و مکان مصاحبه در پژوهش‌های آموزشی تمرکز می‌کند. این همایش را به‌صورت جلسه‌های میزگرد، دربارة موضوع خاص پژوهش برنامه‌ریزی خواهند کرد. از شرکت‌کنندگان دعوت می‌شود که مقاله‌های شخصی خود را ارائه کنند یا میزگردی تشکیل بدهند.
این همایش به مسائل روش‌شناختی در زمینه‌های مطالعاتی زیر خواهد پرداخت: مهاجرت و چندملیت‌گرایی، مطالعات ضایعة روحی، مطالعات هولوکاست (نسل‌کشی)، حقوق بشر، مطالعات ناسازگاری، مطالعات اقلیت‌ها، مطالعات جنسیت، فرهنگ و هویت.


* مؤسسة پژوهشی هَری اِس. ترومنِ (Harry. S Truman) دانشگاه عبری که در زمینة «پیشبرد صلح» فعالیت می‌کند، میزبان جلسه‌های مربوط به «تاریخ شفاهی جنگ اسرائیل و فلسطین خواهد بود. *

سخنرانان اصلی عبارت‌اند از:

پروفسور آمیا لایب‌لیچ ـ  Amia Lieblichـ (فرهنگستان تِل‌آویو یافو، دانشگاه عبری)
از تبت تا ناوه شالوم(1) (Neve Shalom): آیا ممکن است تاریخ شفاهی مفید باشد؟
دکتر عادل مانا (Adel Mana)، (دانشگاه بیت بِرل (Beit Berl))
تاریخ شفاهی به‌عنوان منبع برای تاریخچة روز نکبت(2)(Nakbah): بقای فلسطینیان در اسرائیل به‌عنوان مورد مطالعاتی
پروفسور مری مارشال کلارک ـ Mary Marshall Clarke ـ (دانشگاه کلمبیا)
پروفسور الساندرو پورتلی ـ Alessandro Portelli ـ (دانشگاه رم)
در باب به‌کارگیری حافظه: حافظه و آثار تاریخی، حافظة غیرارادی، حافظه به‌عنوان چالش.

مهلت ارسال طرح‌های پیشنهادی از طریق رایانامة
ohd@savion.huji.ac.il : ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ (۲۴ آبان ۱۳۹۲)

زمان اعلام پذیرش طرح‌های پیشنهادی: ۱ ژانویه ۲۰۱۴ (۱۱ دی ۱۳۹۲)
برای کسب اطلاعات بیشتر:
ohd@savion.huji.ac.il و وب‌گاه : oralhistory.huji.ac.il

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پانویس ها:
1- نام شهرکی یهودی‌نشین و مزرعة اشتراکی است که در نزدیکی شهر اورشلیم قرار دارد. (مترجم)
2- روز نکبت نامی است که فلسطینیان و حامیان آنان برای اشاره به سالگرد بیرون‌راندن صدهاهزار فلسطینی و استقلال اسرائیل در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ به کار می‌برند و در آن روز عزا می‌گیرند. (مترجم)

 

ترجمه: زهرا حسینیان



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.