هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 139    |    29 آبان 1392

   


 



به اشتراک گذاشتن تاريخ شفاهي بين نسل‏ها

صفحه نخست شماره 139

به اشتراک گذاشتن تاريخ شفاهي بين نسل‌ها راهي مهم براي حفظ داستان‏هايي است که ممکن است از دست برود و به نسل‌هاي بعدي نرسد. در ادامه چند ايده براي در نظر گرفتن آورده شده اند:

با بستگانتان ملاقات کنيد و آن‌ها را بشناسيد

از فرصت استفاده کنيد و با بستگانتان ملاقات کنيد. در بسياري از مواقع آن‌ها بينش‌هاي مهمي درباره تاريخ و نحوه به وجود آمدن خانواده دارند.                 

به طور مثال:


- با صحبت کردن درباره تاريخ خانوادگي مشترکتان با خويشاونداني که خوب نمي‌شناسيدشان بيشتر آشنا شويد.


- عمه‏ها، عموها و فرزندانشان ممکن است اطلاعات اضافي داشته باشند که بتواند به شما کمک کند بخش‏هايي از تاريخ خانوادگي‌تان را کنار هم بگذاريد، و در عين حال که آن را زنده مي‌کنيد شما را نيز به خويشاونداني که برايتان غريبه هستند نيز نزديکتر مي‌کند.

- بيرون آوردن آلبوم‌هاي عکس خانوادگي قديمي مي‌تواند واقعاً به فهميدن اينکه با خويشاوندانتان چه رابطه‌اي داريد و از کجا آمده ايد کمک کند.

- همينطور که با خويشاوندانتان بيشتر آشنا مي‌شويد، اين فرصت را هم پيدا مي‌کنيد که با خويشاوندان بيشتري آشنا شويد، مانند فرزندان و همسران خويشاوندانتان.

- اگر تلاش کنيد که با خويشاوندانتان رابطه‌اي برقرار کنيد و آن‌ها را شخصاً بشناسيد مي‌توانيد درباره آنها اطلاعات بيشتري به دست بياوريد.

- ملاقات کردن و ياد گرفتن درباره خويشاونداني که عملاً غريبه هستند مي‌تواند بسيار ترسناک باشد چون شما نمي‌دانيد که بايد انتظار چه چيزي را داشته باشيد و يا اينکه آن‌ها چه احساسي نسبت به شما دارند.

- براي اينکه اين رابطه جديد را عملي کنيد بايد حاضر باشيد که درباره آنها ياد بگيريد و هرچيزي که مي‌توانيد را نيز درباره خودتان به آن‌ها بگوييد.

- يک شجره شناس تجربه خودش را چنين در ميان مي‌گذارد: «من هميشه از اين که توانستم همراه پدر و عمه ام از خويشاوندانم در ايسلند ديدار کنم، شکرگزارم. من آنجا در معرض زبان و فرهنگي قرار داشتم که طي ساليان بسيار به آن علاقه پيدا کردم و دوستش دارم. عمه ‏هالداي Hulda  من در آنجا به من ياد داد که چطور پنکيک ايسلندي درست کنم، با وجود اينکه نه او انگليسي صحبت مي‌کرد و نه من زبان ايسلندي را بلد بودم. اما انسان مي‌تواند عشق بزرگ خويشاوندان را احساس کند و دوست داشتن آن‌ها را ياد بگيرد.»

- توصيه حرفه اي: در زمان ملاقات با خويشاوندان کودکان خود را نيز همراهتان ببريد و به آن‌ها ياد بدهيد که با آسايش با افراد مسن‏تر صحبت کنند. توضيح بدهيد که چه چيزي مناسب هست و چه چيزي مناسب نيست.

- انواع مختلف سوال‌ها مي‌توانند شامل اين‌ها باشند:

 

- کجا بزرگ شديد؟                                      
- پدر و مادرتان چطور بودند؟ برادران و خواهرانتان چطور؟                             
- درباره پدر و مادربزرگتان چه چيزي به ياد داريد؟                              
- دوستانتان چه کساني بودند؟                                
- مدرسه براي شما چطور بود؟                                   
- زماني که بچه بوديد براي تفريح چکار مي‌کرديد؟ زماني که نوجوان بوديد چطور؟               
- زماني که جوان بوديد از چه فيلم‌ها و آهنگ‏هايي خوشتان مي‌آمد؟                        
- چطور با همسرتان آشنا شديد؟                                        
- چه درس‌هاي مهمي در زندگي ياد گرفتيد؟


تاريخ شفاهي جمع‏آوري کنيد

ضبط کردن و يا نوشتن تاريخ‌هاي شفاهي مأموريتي فوق العاده براي عضوي از خانواده است که عاشق صحبت کردن با اعضاي مسن‏تر خانواده و يا کسي است که تايپيست خوبی است. تمرين و يا وسايل خاصي براي ثبت و ضبط اين تاريخ‌ها نياز نيست. يک ضبط کننده ديجيتال و يا دوربين ويديويي، باتري و يک ذهن کنجکاو تنها چيزهاي مورد نياز هستند.

بسياري از اعضاي مسن تر خانواده دوست دارند درباره زندگي‏هايشان با اعضاي جوان‏تر صحبت کنند. اين افراد مسن‏تر معمولاً از اينکه کسي در خانواده وجود دارد که درباره اتفاق‏هايي که براي آن‌ها افتاده و يا سال‌هاي جلوتر زندگي‌شان علاقه نشان مي‌دهد، به خود مي‌بالند. بسياري از اين تاريخ‌هاي شفاهي پر از اطلاعات خانوادگي فوق العاده هستند و مي‌توانند ميراثي براي نسل‌هاي آينده باشند.

از نوه‌ها بخواهيد که با پدر و مادر بزرگشان گفتگو کنند و فقط چهار سوال بپرسند. به کودکان اجازه بدهيد که سوال‌ها را خودشان انتخاب کنند و آن‌ها را ضبط کنند. پدر و مادر بزرگ‌ها به نوه‏هايشان چيزهايي مي‌گويند که حتي به فرزندان خود نيز نگفته‏اند. اگر کودکان اطلاعاتي درباره تاريخ دارند از آن‌ها بخواهيد که سوال‏هايي درباره اتفاق‌هاي تاريخي از پدر و مادربزرگ‏هايشان بپرسند، مانند جنگ جهاني دوم. اين داستان‌ها را ترکيب کنيد و آن‌ها را با ديگران در ميان بگذاريد.

بری ج. ایول Barry J. Ewell، نویسنده کتاب «گنجینه های خانوادگی: 15 درسف نکته و روش برای کشف تاریخ خاندان خود" و بنیانگزار وبسایت MyGenShare.com است که یک منبع آموزشی آنلاین برای نسب شناسی و تاریخ خانوادگی است.

بری ج. ایول
ترجمه: عباس حاجی‏هاشمی

منبع: deseretnews


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.